Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 11:23 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

hjælp - trådløs router virker ikke!

jeg har købt en bærbar (hp pavilion zd 8253) og en trådløs router (d-link DI-624+). Får internet gennem kabeltv. Følger vejledning fra router, men kan ikke få kontakt til den. Skal jeg være online for at få den opsat? Min computer kan godt få kontakt til nabonetværk, men ikke min egen router. Der står i vejledning, at man skal skrive http://192.168.0.1 og det kan jeg ikke medmindre jeg er online vha alm kabel. Når jeg har gjort det mens jeg er online, ér der stadig ingen kontakt til router. Hjælp, hvad gør jeg?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:31 #1
DU skal have sat routeren op til trådløst, og dertil skal du bruge kablet adgang til routeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:33 #2
Inde i routerens setup, skal du fortælle den, at det trådløse netværk skal aktiveres, at den skal broadcaste SSID, og du skal beslutte hvilken kanal du vil anvende.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:35 #3
Når SSID er besluttet, det er noget du vælger, og kanalen er besluttet, så skal du have fortalt den bærbares trådløse netkort de samme ting, ellers kan den ikke komme igennem routeren.

Kanalen er som regel under egenskaber for det trådløse netkort.

SSID er som regel under egenskaber for din trådløse forbindelse.

Grunden til jeg er lidt vag med hensyn til hvor du skal gøre dette, er at der variere lidt fra producent til producent.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:37 #4
Når både router og den bærbare har den samme kanal og samme SSID, så skal du trådløst kunne tilgå din router, og videre ud på internettet.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 11:46 #5
meget mærkeligt, nu virker det uden problemer og igår ville det hverken det ene eller andet. nyt problem - hvordan får jeg spærret mit netværk, så det kun er mig der kan logge på det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:52 #6
Kan både din router og dit trådløse netkort køre med WPA, så gør du dette, ellers må du bruge WEP.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 11:53 #7
jeg er en spasser til computere (første gangs køber), hvor gør jeg det henne?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:57 #8
Hvis du i adressefeltet skriver  http://192.168.0.1 ,så du kommer ind i routerens setup.

Derinde skal der være en knap der står wireless på, og den trykker du på.

Derinde kan du sætte kryptering på enten som WEP eller allerhelst WPA.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:58 #9
Det er desværre ikke lykkedes mig at få fat i manualen til din router, så jeg "famler" lidt.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:05 #10
det gjorde jeg så og mistede straks forbindelsen. er blevet nødt til at sætte kabel i lan 1 og over til computeren for at kome online nu. hvad gik galt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:08 #11
Det skal den gøre, rolig nu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:09 #12
Når du aktivere kryptering på routeren, så kan dit trådløse netkort ikke forstå hvad routeren siger, før end du har aktiveret kryptering på det trådløse netkort.

Hvad valgte du på routeren WEP eller WPA ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:10 #13
wpa
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:15 #14
Så skal du ind i den bærbare, og fortælle den, at den skal bruge WPA.

På den bærbare, prøv at finde Egenskaber for trådløs forbindelse. Jeg mener at det er derinde du aktivere WPA.

Det kan også være under egenskaber for dit trådløse netkort.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:30 #15
jeg forstår det ikke helt, er inde i egenskaber for trådløs forbindelse og har sat den til wpa i netværksgodkendelse. nedenunder er der en der hedder datakryptering og den står på aes. men der står at den kræver en nøgle
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:46 #16
der står at den mangler et certifikat for at oprette forbindelse til det trådløse netværk
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:52 #17
Kan den ikke køre WPA med PSK (Pre Shared Key) ?
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:55 #18
routeren?
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 12:57 #19
Det kan den godt, men så skal man skrive en Passphrase
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:01 #20
Ja, men kan netkortet ikke køre WPA PSK, så kommer du ingen vegne.

Så du skal have den bærbare til at køre WPA PSK, ellers må du til bage i routeren, og sætte den op til WEP, og når det er gjort, så skal du også sætte den bærbare op til WEP. Ved WEP i routeren, skal du indsætte en passphrase, som genererer nogle keys, og den første key skal du skrive ned, for den skal du anvende når du sætter netkortet op til WEP.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 13:06 #21
Nu har jeg sat den til WPA PSK i begge to og indsat en passphrase og nu virker lortet sgu. Så nu burde den være beskyttet, ikke? Jeg takker mange gange for hjælpen, havde ALDRIG fundet ud af det alene. Du har fortjent mere end 150 point, det er helt sikkert.
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 13:13 #22
Jeg tænkte på om du får dine point automatisk eller skal jeg gøre et eller andet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:14 #23
Uha, nej det er langt rigeligt.

Hvis du vil have det lidt mere sikkert, så kan du lave Mac filtrering på det trådløse net. En mac er en unik adresse, som alt hardware har, og hvod du kun tillader mac adressen fra dit trådløse netkort at tilgå routeren, så er det kun den maskine der kan tilgå routeren, og ikke andre trådløse enheder.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:18 #24
Jeg kan se, at du er ny her på eksperten, så velkommen til dig.

Du kan læse en rigtig god FAQ om erksperten her: http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede glazzy Nybegynder
13. september 2005 - 13:22 #25
Jeg takker endnu en gang, det her er en genial opfindelse. Specielt for sådan nogle som mig.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:24 #26
Velbekomme, og takker  ;-)