Avatar billede thuka Nybegynder
07. september 2005 - 22:25 Der er 7 kommentarer

reparationstid af mp3afspiller

Hej.
Jeg købte en ny mp3 afspiller d. 28-07-05 i en butik i vejle. Jeg kom hjem og var godt tilfreds med den lige indtil at den begyndte ikke at kunne slukke. Jeg gik ind i butikken igen d. 17-08-05 og fik sendt min mp3afspiller til reparation. De fortalte mig at de vil ringe når den kom hjem. Efter 2 uger uden at høre noget fra butikken gik jeg ind i butikken igen og forhøre mig om min mp3afspiller. De fortalte mig at jeg at ville få den 2-3 uger efter indleveringsdatoen. Det var fint nok for så kunne jeg få den i næste uge, tænkte jeg. I dag er det d. 07-09-05 og jeg har stadig ikke hørt fra butikken. Jeg går derind i morgen og hører hvordan det kan passe at der er gået over 3 uger uden svar.
Og derfor vil jeg gerne hører hvilke krav jeg kan stille? Er der nogen regler om reparationstid osv?
Avatar billede blanken Praktikant
07. september 2005 - 22:46 #1
Kun 1-2 reparationer
Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange. Derefter kan du få pengene tilbage. Men hvor lang tid må det tage sælger at reparere eller bytte?

Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid? Læs om konsekvenserne.

Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om fx hvor mange reparationer du skal finde dig i, og om hvem der betaler transporten af varen, når der klages. Se nedenfor.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/
Avatar billede thuka Nybegynder
07. september 2005 - 22:49 #2
men hvad er rimelig tid? det er jo en personlig vudering. lyder rimelig tåbeilgt i mine øre hvis reglen er sådan
Avatar billede blanken Praktikant
07. september 2005 - 23:03 #3
Ja, det er en personlig vurdering. Men hvis du ikke får et tilfredsstillende svar i morgen, så skulle du sende en skriftlig klage til forhandleren og give dem en frist og fortælle at du vil ophæve handlen. Ligesom de eksempler der er angivet på siden (linket)
Avatar billede thuka Nybegynder
07. september 2005 - 23:12 #4
Okay Blanken. men jeg har jo enligt fået et svar på hvornår jeg skal have den. og den tid er gået :s såå ser lige i mrogen. så skriver jeg igen
Avatar billede blanken Praktikant
07. september 2005 - 23:14 #5
held og lykke. Håber at din mp3 er klar til afhentning.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. september 2005 - 00:22 #6
De krav du kan stille afhænger lidt af varens pris, og varens tekniske kompleksitet.

Som udgangspunkt har du ret til at vælge mellem ombytning og reparation når fejlen sker indenfor den første 6 måneder. Der er dog den klausul at forhandleren kan nægte hvis det påfører ham urimeligt store udgifter. Der tages også hensyn til om forhandleren stiller en erstatningsvare til rådighed i perioden og hvor afhængig kunden reelt er af vare. Samtidig er der lovkrav om at fejlen skal udbedres "indenfor rimelig tid" hvilket kan tolkes til ca 1-2 måneder.

Jeg synes du skal snakke med forhandleren og sige at du er bekendt med disse regler, og jeg synes du skal give dem en frist indtil 17/9 til at få fejlen udbedret, ellers må du "desværre kræve at varen bliver ombyttet til en tilsvarende eller bedre vare".
Hvis forhandleren vil diskutere disse regler kan du fortælle ham at der sidder jurister i forbrugerstyrelsen klar ved telefonerne for at informere om netop dette, og at han bare kan ringe hvis han er i tvivl.
Avatar billede Six Nybegynder
08. september 2005 - 02:38 #7
Quote strych9: Hvis forhandleren vil diskutere disse regler kan du fortælle ham at der sidder jurister i forbrugerstyrelsen klar ved telefonerne for at informere om netop dette, og at han bare kan ringe hvis han er i tvivl.

Dette får som regel forhandleren i omdrejninger. MEN! De kan være nogle djævelske hunde, så man skal absolut ikke finde sig i hvad somhelst. Tilgengæld skal man være klar til at smide en klage til forbrugerrådet, og så tager sådanne sager altså en del tid. - Har selv haft fordel af at have snakket med forbrugerstyrrelsen flere gange - og det er faktisk ret sjovt, når man fortæller forhandleren hvad han har af rettigheder og hvordan han må behandle dig som kunde. - Jeg var sågar udsat for svaret: Det ved jeg ikke noget om, du må snakke med chefen. Da jeg fortalte ham gutten i telefonen hvad reglerne var. Og det endte da også i sidste ende med at jeg sendte butikken en skriftlig tidsfrist. Tidsfristen blev overholdt, men de sendte mig en vare der vare der var dårligere, plus at det var en vare jeg telefonisk havde afvist 2 gange. Desværre skulle jeg til udlandet i 6mdr, og gad ikke smide sagen til forbrugerrådet. Men - de er til for at hjælpe, og bruger man sin logiske sans, så har man oftest ret i sine utilfredsheder.

Lige et tip til folk: Hvis en butik fortæller jer, når i skal have pengene tilbage for en vare, lad os f.eks. sige at varen har været repareret 2 gange og det er 3 gang og nu vil du have pengene tilbage. Så er der MANGE forhandlere der prøver tricket, "Jamen du kan kun få den aktuelle dagspris tilbage for varen" - Den smøre skal man ikke acceptere, du skal have den pris tilbage der står på bonen for varen. - bevisbyrden for beløbet er selvfølgelig din ;D