Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 10:28 Der er 26 kommentarer

Sitevurdering 2

Hej alle sammen!

Jeg har før haft mit lille firmas hjemmeside til vurdering herinde, men har nu fået lavet en opdatering af sitet. Derfor er jeg meget interesseret i kommentarer hele vejen rundt til udseende, brugervenlighed og indhold. Bliver det kommunikeret godt og enkelt? Er det overskueligt? Nemt at bruge? Behageligt for øjet?

På forhånd tak!

Mvh Kasper
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 10:28 #1
arhghh, I får lige adressen! :-) www.bubblefish.dk
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
07. september 2005 - 10:46 #2
Uha...kan nix lide jeg skal downloade en flashplayer der ikke findes til mit OS....

(Alternativ savnes)
Avatar billede soma Nybegynder
07. september 2005 - 10:48 #3
Hej Kasper

Budskabet fanges hurtigt synes jeg. Overskuligheden er 9 på 13 skalaen efter min mening. Specielt under "product", "Graphic" m.v. synes jeg det "kan" virke lidt rodet, men som sagt et 9 tal herfra. Kan rigtig godt lide måden hvorpå tingene fader ud, flot og lige i min smag.

Alt i alt, nydeligt arbejde.
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 10:51 #4
OK, meget forståeligt - men valget er meget bevidst - jeg ser i dag så mange sites - også for store firmaer - der bruger Flash - derfor er det en risiko, vi må leve med, at nogle ikke kan se det. Tror ikke det er det store problem for vores målgruppe. Men måske burde jeg lige lave en html-side med logo og kort forklaring om vores firma med kontaktoplysninger etc. - men jeg går ud fra, at du kom ind på en standard alternativ side, hvor den foreslog, at du downloadede Flash?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
07. september 2005 - 11:10 #5
Ja... den foreslog mig at downloade en version der ikke findes til mit styresystem. (Mac)..... (Men oki...skal også snart ha opdateret men det er sku peberet)

En ting du evnt kunne gøre (Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvad man kan i flash) men kan man ikke gemme filen i en "ældre" version ??? ....hvis du bruger den nyeste nye... er risikoen for at en del får den "du skal oploade flash" besked, jo forholdvis stor (hvis det altså er en forholdsvis ny version) ... det kan måske være en fordel at vente med at bruge den "nyeste" version intil man er forholdsvis sikker på at de fleste har fået opdateret deres.... Jeg har nemlig stærk på fornemmelsen at en sådan meddelese kan få en del til at surfe vidre uden at se siden... Så kan man bruge den gamle version... mens man lader andre sider om at gøre folk opmærksom på deres manglende opdateringer....

Din ide med en lille html side til folk der ikke har flash, er god....
Læg også link og forklaring til flashplayer ... (Kan nemt forvire folk der er så 3 playere at vælge imellem på deres side....

Jeg indrømme gerne at flashsider kan være extrem flotte og virkeligt kan noget der sparker r.. i  mutimediebranchen... men lige til websider er det efter min mening et alt for ofter misbrugt medie, der ofte foringer bruge at en hjemmeside
IMHO... Flash på hjemmesider bør begrænses til knapper bannere ol..... ikke til at lave hele sider med....vil jeg se en film går jeg i biffen..
Men ok... det er self. bare min mening...

Vil chekke ind på din site og lure når jeg komer til den anden maskine
Avatar billede olebole Juniormester
07. september 2005 - 11:23 #6
<ole>

For eller imod Flash er en laaang debat - men generelt er brugeren ikke interesseret i at se, hvor fint en koder kan animere en tekst, før den endelig bliver vist ... han vil sådan set bare læse teksten!
Flash-animationer bliver meget hurtigt navlepillende showoff, der ikke rigtig bidrager til 'handlingen' - men derimod stiller sig i vejen for denne.
At lave god Flash kræver stor ydmyghed - og et yderst stift fokus på lave et godt stykke arbejde ... ikke på at vise, hvad man kan. Den slags Flash'ere er desværre ikke 'standardvaren'  :)

I øvrigt bør du forlange en bedre kode  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 11:31 #7
Ja, jeg forstår godt den lange debat, men er forbi de overvejelser - men måske nok en god idé med en meget enkel alternativ side, der viser logo og kontaktoplysninger.

Ole, hvad mener du med, at jeg bør forlange en bedre kode?

Og når du siger, at det let kan blive navlepillende showoff - kan du kommentere på det i forhold til hjemmesiden? Er det blevet det?

Jeg har prøvet at holde det enkelt og samtidig udnytte nogle af de ting, der bliver mulige med Flash.
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 11:36 #8
Jesper, kan godt se at det kunne være godt at gemme i en ældre Flash - men desværre har jeg brugt CSS-funktioner i Flash7, som kun virker her...

Nu er vi også inden for designbranchen, hvor det visuelle trods alt er vigtigt - derfor synes jeg, at Flash er et godt valg her. Desuden er vi også blevet enige om, at vores målgruppe som regel har ok styr på at hente Flash-plugin og vil sætte pris på, at det hele ser lækkert ud.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. september 2005 - 11:43 #9
Flash er godt til at præsenterer ting, og markedsøring af produkter. Som et supplement til en hmtl side.

Syntes det tager alt for lang tid at navigere rundt på siden, endvidere syntes jeg at brugervenligheden halter mange steder på siden. Ex skal man holde musen over en tekst for at kunne læse hvad der står under punktet. Et klik burde være nok, endten indtil man klikker på en anden eller fører musen over.

Endvidere har jeg den der preloader ude i venstre menu hver eneste gang jeg ser (reloader)siden.. Det er vel udelukket showoff, syntes det er tamt at lade brugeren vente blot for at vise ham en cirkel der roterer..

Syntes linkene under _cases er meget fnidrede i forhold til alt andet...

Overall en fin side, ville ønske jeg kunne lidt mere actionscript, men jeg ville aldrig lave en side i det, SEO osv er ret svært..

Lige en extra. er det ikke muligt at fange scroll events i flash, det er totalt irriterende man skal ud og have fat i den "bjælke" hver gang man vil scrolle ned af
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
07. september 2005 - 11:48 #10
knso00

Chekkede lige op og fandt de havde fået styr på min version...*S* ...så fik lige opdateret..*S*

Generelt vil jeg sige om din side
Pæn. stilren men lidt konservativ...
links og teks virker forståelige Men lidt lille og kontrastsvag, især i venstre side (bør enten være lidt støre eller kontrastfuldt) ....
eller ikke så meget at invende....udover at html vist nok har været en tur gennem en centrifuge styret af windows 98 ??? .....Det kan du gøre bedre
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
07. september 2005 - 11:49 #11
Sorry....den sidste linie blev vist lidt mere grov end sjov...*S*
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 11:57 #12
Helt i orden, Jesper :-) jeg skal da ærligt indrømme at jeg er html-spasser :-D
Avatar billede olebole Juniormester
07. september 2005 - 12:02 #13
Ja, jeg synes - ligesom jokkejensen - at der er tale om unødig eye-candy. Det hører ikke til under begrebet 'godt design' og derfor heller ikke hensigtsmæssigt som reklame for en designvirksomhed.
Enhver kan lave den slags i Flash (hvilket vel er meningen med programmet/teknologien) - men at begrænse sig er kunsten. Mens jeg var på Framfab, havde vi et navn for den slags: Et AD'er-design.

Godt design handler om formidling af kundens budskab ... ikke ens egne evner til at få grafik til at fløjte rundt i fædrelandet. Det er alle andre end AD'eren og koderen nemlig fuldstændig ligeglade med. Hvis forståelsen for det afspejles i et designfirmas egen hjemmeside, er jeg sikker på, det giver bonus  ;o)

Dernæst skal et HTML-dokument altid påbegyndes med en DTD.
Noget tyder på, sitet er forsøgt skrevet i XHTML. Det er for det første en skidt idé, da den teknologi slet ikke fungerer på WWW endnu. Når den kan det (når browserne understøtter XHTML2.0), vil de nuværende XHTML-versioner ikke være til gavn ... så de er ingen fremtidssikring.
For det andet er der ikke tale om en kode, der kommer i nærheden af valid XHTML  :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. september 2005 - 15:32 #14
Det irritere mig noget så grusomt at jeg ikke kan læse med musen, for når jeg flytter musen forsvinder boksen, og så skal jeg igen vente på den bliver færdig med at dreje og flimre og hva den nu ellers gør af sjove ting.

Ellers synes jeg det ser godt ud, måske lidt nogle kedelige grå farver.
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 15:34 #15
Jeg kan sige, at jeg også selv er utilfreds med, at skulle holde musen over overskriften for at læse - derfor er jeg ved at rette problemet ved at boksen bliver stående.

Så helt enig! :)
Avatar billede knso00 Nybegynder
07. september 2005 - 15:38 #16
Med hensyn til begrebet "godt design", så vil jeg sige, at det er et MEGET subjektivt begreb - det er dog meget typisk skandinavisk ikke at tillade "eye-candy" - kig lidt på f.eks. italiensk design på mange områder og et helt andet billede af "godt design" tegner sig. Efter min mening er den skandinaviske "form-følger-funktion" dødkedelig!!!

Nå, synes bare lige, det krævede en kommentar - men det skal siges, at det er mit første site og til mit eget firma. Jeg ville nok gøre det helt anderledes nu, men prøver at få optimeret dette site så meget som muligt, da jeg ikke har tænkt mig at lave det helt forfra :-)

Men superfedt med alle kommentarerne! Det er guld værd!
Avatar billede or.han Nybegynder
11. september 2005 - 16:33 #17
Siden virker ikke ret proffesionelt, men tror mange vil synes om den. Knappernes lyde er meget dårligt lavet og er ikke gennemtænkt. Animationerne på knapperne som er nede, er heller ikke fede. Det kan ses at det ikke er ret proff., men alligevel er det fint nok...
Avatar billede knso00 Nybegynder
11. september 2005 - 16:39 #18
Hej or.han

OK, den var hård :) Jeg er bestemt heller ikke prof-webdesigner. Havde kun brugt Flash i 2 uger, da jeg lavede siden. Synes ellers knap-lyden er en standard knaplyd... men ok, det vil jeg da tænke over. Har du evt. en bedre lyd? Har ledt en del på nettet.
Det er lidt svært at forholde sig til, at det ikke ser "proff" ud eller, må jeg sige. Kan du evt. indkredse det lidt nærmere? Hvorfor virker det ikke professionelt? Det er jeg meget interesseret i at høre! :-)

Den med knapperne - er det dem i bunden? Altså til "About", "Cases" etc.? Vil også lige tænke over det med animationen så...
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2005 - 12:56 #19
Der er vel gode grunde til at mange store, internationale firmaer får deres sider lavet i Danmark - og ikke i Italien  :)

"Efter min mening er den skandinaviske "form-følger-funktion" dødkedelig!!!"

Fint ... hvis du har lyst til at skifte olie på bilen i lyserød, lårkort nederdel og netsrømper, så gør du bare det. Different strokes for different folks  ;D

Det med, det ikke virker professionelt, er sådan set det samme, som jeg skrev. I professionelle webfirmaer er designeren ikke overordnet. Det er ikke ham, der bestemmer, hvordan det endelige resultat kommer til at se ud - men bliver holdt i en passende længde snor af projektleder og den kreative chef.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 13:11 #20
http://www.diesel.com/main.php?local=&page=

Her bruges meget flash, men det er til en helt anden målgruppe. At sige skandinaviske sider er kedelige, tror jeg mere det er fordi de analysere markedet lidt bedre..

Diesel er til unge mennekser, en ældre IT ansvarlig i et firma ville ikke kunne lide den, men det er netop den slags mennesker der skal købe DIN ydelse, prøv at designe ud fra det, istedet for bare at lave det smarteste i dine øjne.. Men nok om det. :)
Avatar billede knso00 Nybegynder
12. september 2005 - 13:41 #21
"Der er vel gode grunde til at mange store, internationale firmaer får deres sider lavet i Danmark - og ikke i Italien  :)"

Ja, det er der da helt sikkert gode grunde til - store, internationale firmaer har ofte meget konservative, "form-følger-funktion"-hjemmesider. Det passer sikkert til deres målgruppe, at de ikke må støde nogen og ikke lægge for mange følelser i designet af siden. Jeg synes bare, de er kedelige - men det skal de også være.

"Fint ... hvis du har lyst til at skifte olie på bilen i lyserød, lårkort nederdel og netsrømper, så gør du bare det. Different strokes for different folks  ;D"

Hmm, ja, ved ikke lige, hvad det har at gøre med noget... :-)

"At sige skandinaviske sider er kedelige, tror jeg mere det er fordi de analysere markedet lidt bedre.."

Jeg har bestemt ikke sagt, at skandinavisk design er kedeligt - "Form-følger-funktion" har i mange år været under kritik fra nutidige, unge designere som værende forældet og et netop lidt kedeligt kendemærke fra især skandinavisk design fra 60'erne og 70'erne.

"prøv at designe ud fra det, istedet for bare at lave det smarteste i dine øjne.."

Siden er IKKE rettet mod ældre IT-ansvarlige. Ved ikke hvor du har det fra. Derudover er den lavet efter at skulle være - med jesper.mollers ord "Pæn. stilren men lidt konservativ...", og jeg har lidt svært ved at se, at der er ret meget "show-off" over siden.
Jeg lytter selvfølgelig meget gerne til kritik, men er ikke helt enig her. Jeg har selvfølgelig ikke lavet siden ud fra, hvad jeg selv synes, "ser smart ud"...

Men jeg vil lige se lidt mere på det - kan jo være, jeg tager fejl. Det vigtige er jo, at målgruppen kan lide det.
Avatar billede knso00 Nybegynder
12. september 2005 - 13:45 #22
Forresten, så overvejer vi lidt at tage webdesign af vores kompetencer - eller ihvertfald omformulere det. Det ligger faktisk lidt uden for vores kompetencer - som kritikken af vores egen webside jo også viser det *GG*
Man skal jo lige have styr på sit eget, før man kan hjælpe andre.... ;-)
Avatar billede knso00 Nybegynder
12. september 2005 - 14:04 #23
OK, lige den der knap-animation, hvor de voksede ud --- det var nok bare noget, jeg syntes så smart ud på et tidspunkt ... *GG* Den er luget ud nu, tak - har også gjort, så man ikke skal holde musen over punkterne i starten mere - der er nu en luk-knap i stedet.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 14:06 #24
"Form-følger-funktion" kan være god til brugervenlighed.. kan se du arbejder på at få den tekst til at stå uden "mouse-over" men at placere lukke knappen hvor du har gjort virker for mig MEGET forkert..

Hvorfor ikke symbolisere det med et kryds oppe i venste hjørne som de fleste windows brugere kender det ? endvidere kan man så lukke faner der ligger bagved (kan man også i forvejen selv om der ligger et lag ovenpå ?)

Jeg vil give dig ret i at mange danske sites består af en række menuer i venstre side, et toplogo mm. Men her hersker der ingen tvivl om hvordan man navigere mm.
Avatar billede knso00 Nybegynder
12. september 2005 - 14:08 #25
OK, det lyder meget fornuftigt mht. lukkeknappen - kan godt se, hvad du mener... også mht. til at det bør ligge lag, hvor man ik kan nå dem under
Avatar billede knso00 Nybegynder
12. september 2005 - 14:18 #26
Og mht. det med brugervenlighed, så er jeg da også til dels enig her. Jeg synes, det er lidt trist ikke at nytænke og lave noget, der skiller sig ud. Men jeg tror også, at brugervenlighed kræver, at der er noget genkendeligt, så det er til at hitte ud af at bruge det. Jeg vil mene, at det er en balancegang, hvis man skal lave noget godt i mine øjne. :-)