Avatar billede wandahl1 Nybegynder
07. september 2005 - 09:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

brænder får computeren i sort

Hej alle eksperter,

Min svoger har store problemer med to forskellige brændere. Har prøvet at formatere hele disken og igen prøve at brænde kun med xp og nero. Samme problem igen.

Computeren låser når første fil skal brændes. har prøvet med forskellige medier og forskellige programmer - uden resultat. Prøvede at smide min DVD-brænder i hans maskine - og kunne sagtens brænde . . . . Jeg fatter det ikke . . .

Brænderen er sat til slave sammen med en master hd på secondary. Har prøvet at skifte den til slave på primary - uden held. Jeg er tom for ideer - nogen der kan hjælpe ????

Brænder Lite-on dl DVDRW
bundkort Asus A8V
Problemet opstod efter udskiftning af bundkort, så har lidt på fornemmelsen at det er der jeg skal lede ?? Please HELP !
Avatar billede christoffero Nybegynder
07. september 2005 - 09:48 #1
Altså der sidder en harddisk på samme IDE kabel som brænderen? Har du\i prøvet at lade brænderen sidde alene på IDE kablet? Måske er der ikke nok kapacitet i IDE kablet kan du se hvor mange PIN's det er på, prøv evt. med et 80 PIN's..
Avatar billede wandahl1 Nybegynder
07. september 2005 - 09:53 #2
jeg prøver lige når han kommer tilbage (max 1 time) at guide ham til at lade den sidde alene. tror nok det var 80 pins - det var ihvertfald dem han fik med dengang da han købte kortet (1/2 år siden).
Jeg giver dig lige en melding om det hjalp og lidt point hvis vi er heldige :D forstår bare ikke når min brænder virkede på samme kabel - men computere er sgu heller ikke altid så pålidelige ;)
Avatar billede zoone Nybegynder
07. september 2005 - 10:00 #3
Hvis det ikke virker så overvej lige og tjekke om den kører DMA mode eller PIO. Hvis den står til PIO, så force den til DMA.
(findes under Hardwareegenskaber for dvd-drevet)
Avatar billede wandahl1 Nybegynder
07. september 2005 - 10:06 #4
Prøver vi lige inden vi splitter maskinen :D tak for mulighederne indtil nu
Avatar billede wandahl1 Nybegynder
07. september 2005 - 11:09 #5
Hvor/hvordan ændrer jeg med hensyn til dma'en. Kan sgu ikke lige finde ud af det
Avatar billede wandahl1 Nybegynder
07. september 2005 - 15:53 #6
nårh eksperter, det hjalp desværre ikke. Har læst mig frem til en del problemer med netop det bundkort i forskellige forums - nu er det blevet til min vision at få det til at virke.
Det underlige er at den fint kan læse fra DVD-drevet bare ikke brænde ???? Det virker som en controller fig som mangler men det eneste han har fået med til bundkortet er noget raid software - og da han ikke køre raid ????
Avatar billede zoone Nybegynder
08. september 2005 - 08:35 #7
Hvad med nogle drivers til bundkortet? Ellers må de da kunne hentes på producentens hjemmeside... De der RAID drivers kan i bare glemme alt om, hvis han ik kører RAID.
Avatar billede wandahl1 Nybegynder
08. september 2005 - 09:33 #8
har søgt lidt rundt derinde - men syntes sgu ikk rigtig jeg kan finde noget interessant. Men jeg leder stadig :-(