05. september 2005 - 21:39Der er
276 kommentarer og 1 løsning
Så sker der endelig noget - kom med de fejl du kender til.
Hej.
Som mange nok ved, så har der længe været snak om at der skulle ske nogle ændringer på Eksperten efter sommerferien. Tiden er nu kommet til at der endelig skal ske noget :)
Vi vil derfor gerne have et overblik over hvilke fejl der er på Eksperten, og derfor er det jo naturligt at spørge dem der bruger Eksperten til dagligt. Vi CoAdmins har i forvejen lavet en liste med pt. 25 punkter, men I kan sikkert finde flere ting.
Af større ændringer til den nye version kan f.eks. nævnes at der nu bruges en mySQL failover løsning, hvilket meget gerne skulle resultere i bedre oppetid og ikke så mange "Der kan ikke etableres forbindelse til databasen" beskeder. Derudover vil Eksperten benytte en separat server til udsendelse af mails, så vi i fremtiden gerne skulle få alle vores mails tilsendt noget hurtigere.
Jeg ved der tidligere er blevet oprettet et spørgsmål med en længere liste over fejl, men det spørgsmål kan jeg desværre ikke lige finde igen - måske I kan? :)
Men som sagt så vil vi gerne have jer til at komme med de fejl som I har oplevet på Eksperten. Bemærk at det kun er deciderede fejl vi er interesseret i - der vil ikke blive udviklet nye features på nuværende tidspunkt!
Inden I skriver de fejl I vil fortælle os om, så gennemlæs venligst de andre indlæg i dette spørgsmål for at se om en anden evt. allerede har nævnt det samme problem :)
Og en decideret revurdering af hvordan søge funktionen fungerer burde også gennemføres. Feks ville en "advanced search" med lidt flere muligheder blive hilst velkommen herfra. Jeg ved godt at du sagde ingen nye features, men når søgning ikke virker som 99% forventer at den skal, så er det jo også en fejl. :P
Ved at gå til Sektioner -> Butikken opstår følgende:
Du er her : Eksperten : Butikken : Der opstod en fejl under kontakten til pris serveren. Prøv evt. igen eller kontakt os hvis problemet er vedvarende. url=/?area=book&page=edblitteratur&
Hovsa glemte lige... de karma´er man ikke kan se (dem som forsvandt men stadigvæk tæller med...) om det var en fejl eller bevist kan jeg jo ikke udtale mig om..
Når man skal redigere artikler, ville det være en rigtig god ting at redigeringsfeltet kom øverest, i stedet for at vi skal scrolle gennem en masse ligegyldig tekst først.
En rettelse af top 10 listen i de forskellige kategorier. F.eks. Styresystemer. Her optræder jeg ikke på listen selvom jeg ved jeg er i top 10 i den pgl kategori.
Dette er en generel fejl i mange af underkategorierne.
kenp: Er enig i at det ville være fint at vise listen, men den er i et internt "bug tracking system" og jeg syntes ikke lige der er en fornuftig export mulighed. Måske jeg ender med blot at kopiere overskrifterne ind i dette spørgsmål ;)
citat --- Inden I skriver de fejl I vil fortælle os om, så gennemlæs venligst de andre indlæg i dette spørgsmål for at se om en anden evt. allerede har nævnt det samme problem :) --- Beklager hvis jeg lyder negativ, men det er jo total spild af tid når ingen åbenbart kender de 25 ting I allerede har på jeres liste Så nu skal jeg læse forslag igennem som I allerede kender, for derefter måske selv stille forslag I kender Det virker næsten ligeså uproffesionalt som det gør når der i forvejen ingen ting er sket indtil videre --- Og hvor svært er det at skrive 25 linjer med ting der er registreret? Det er rent faktisk kun een linje mere end der i forvejen er skrevet i selve spørgsmålet :o)
snowball >> kunne man så evt ikke opfordre dig eller en anden coadmin til at lave en artikkel som forklarer manglerne og samtidig opdatere den så man ved hvad der er blevet "skrevet bag øret"? Det må vel kunne laves som copy/paste fra jeres eget system
måske jeg har misset noget, men hvad med at søgefunktionen kun viser GAMLE poster og ingen fra 2005?
prsonligt har jeg ofte problemer under indlæsning hvor selve TopMenuen ikke vises (error on page) men det er sikkert et lokalt problem. (sker hver dag dog)
I tillæg til fromsej 05/09-2005 23:05:24 - hvad skal vi egenligt med den gang ligegyldige tekst på opret/rediger tekst, har personligt aldrig rigtigt forstået den.
Lige ledes mht artikler når man opretter artikler får man en liste over xhtml tags man kan bruge, det ville måske være en god ide at få skrevet ind at det er muligt at lave links, for det ser ud til at der er mange der ikke ved det, ligeledes kunne det være rart hvis tekst links blev lavet om til links på samme måde som de gør i spørgsmål.
mobius6: Jeg ved ikke hvordan resultaterne prioriteres, men tror ikke det kan kaldes en reel fejl.
kenp: Du mener vel "et billede siger mere end 1000 ord"? ;)
Jeg kan genskabe fejlen hvis jeg ændrer på størrelsen på browser vinduet efter siden er indlæst - tilføjer det til listen.
Fromsej's fejl er som sådan med, for alt den tekst (som egentlig er beskrivelserne af kategorierne) skal slet ikke være der, og når den er fjernet, så vil felterne jo komme som det første :)
Indeholder disse punkt mht "Spørgsmålsoversigt": - Mulighed for sortering af spm i Spørgsmålsoversigt, efter "spm-status" (@) eller "Kategori".
Features (engang i fremtiden) - Mulighed for fravælgelse af kategorier, som man ikke har viden/erfaring i. - Mulighed for placere titlerne/emnerne på spm, i selvvalgt rækkefølge. Disse muligheder kan slåes til/fra, fra Konto (indstillinger).
Det er et rigtig godt spørgsmål, for i sidste uge vidste IDG ikke med 100% sikkerhed hvem der i det hele taget skulle lave rettelserne, så noget tyder på at de åbenbart ikke har fået lavet en aftale med Jacob (den gamle admin) hvilken var planen i sin tid.
Snowball >> Den her kan altså mistolkes, jeg er endda lidt i tvivl om jeg tolker den rigtigt. Fra artikel 786: >>Karma fra deaktiverede/inaktive brugere bør ikke vises Ud fra et moralsk synspunkt mener jeg ikke at karma fra deaktiverede/inaktive brugere bør ikke vises.<<
Jeg ved faktisk ikke om det er en fejl på eksperten eller om det er forhold hos en del brugere, men det kunne måske undersøges? Sagen er at visse spørgsmål og en enkelt artikel ikke kan tilgås af nogle af os. Er det en fejl bør det rettes, da det åbenbart er et fortløbende problem.
1. Alle spørgsmål i kategorien Hardware : Generelt (som ikke findes mere) Kan ikke vises, hvilket er ret irriterende når man søger efter løsninger på ens problem.
2. Man kan ikke komme ind i opgaver kategorien... Den gør bare ind i Job/Opgaver når man forsøger....
3. Hvis man har søgt på noget bestemt i fritekst, og så efterfølgende bare klikker på brugerdeltagelse og indskriver et brugernavn, så slår den atter op efter fritekst søgningen og ignorer navnet
om listen er 95% eller 99% komplet betyder ikke så meget sammenlignet med om fejlene rent faktisk bliver rettet
indtil vi begynder at kunne se ting blive fixet synes jeg lidt at IDG har et troværdigheds problem - de har før snakket om det ene og det andet uden at vi ligesom har kunnet se resultaterne
jeg går ikke så meget op i om listen er komplet eller om IDG vil fixe dem alle sammen i en omgang, men jeg synes at det var rart at se at der skete noget
jeg er en tålmodig mand - hvis de valgte at fixe 2 fejl om ugen, så var det helt fint med mig - det vigtige er at se at der sker noget - se at der er handling bag ordene
Snowball >> 605956 fejler også hos mig, og det er også det spørgsmål jeg har brugt som eksempel i artiklen om fejl.
Ja, men det var egentlig et forkert link... Det jeg snakkede om var spørgsmål oprettet i kategorien Hardware:Generelt. De kan ikke åbnes (altså de gamle spg) Når man søger efter en løsning og åbner spørgsmål i den kategori (ved en tilføldighed) så vises ingenting... Blåt en blå baggrund i exp bjælkerne... Se: http://www.eksperten.dk/spm/591757
Jeg plejer at logge på over den sidste kop morgenkaffe Kl ca 05:45, men da er eksperten nede. Det har været rejst før i et spørgsmål.
Der kommer blot en meddelelse om, at "der ikke kunne etableres kontakt med databasen" og en mailadresse hvis problemet fortsætter. Det er jo til at grine over, for bruger vi mailen sker der intet.
Det må være en simpel ting at sætte et andet billede på hvis der opstår en fejl og ikke blot en intetsigende tekst.
En til: Når man følger menuen kategorioversigt i toppen og vælger "Opgaver", så går den rent faktisk til "Job/Opgaver" i stedet. Det samme når man følger linket fra spørgsmålsoversigten.
10. find en løsning så eksperten ikke skal lukkes ned om natten. kan godt være der ikke er mange der men jeg sidder der ihvertfald tit og følger op på spørgsmål og læser.
I (D)HTML- og JavaScript-kategorierne har vi adskillige gange observeret, at E sluger stumper af visse kodestrenge. Hvad det præcist er, der sker - og hvornår - har jeg dog ikke forsket nærmere i. Det samme gælder i øvrigt i artikel-systemet :o|
Når vi så har fat i artikel-systemet, ville det være skønt at få nogle formaterings muligheder, der svarer til dette årtusindes krav ... og så må det vel anses som en selvfølge, at dette interface bliver renset for de åbenlyse og hamrende irriterende fejl, der har skæmmet det igennem et lille årstid: http://www.eksperten.dk/artedit.phtml
Til slut vil det nok være passende at forklare IDG, at jobbet som webmaster ikke er noget, der bør udøves én gang om året. Det er en kontinuerlig proces ... ikke mindst, når et site fungerer så elendigt, som tilfældet er på denne adresse.
Man skal ikke glemme, at Eksperten bruges som reklame-teaser på alle IDG's andre sites - og at IDG ikke bruger ét splitsekund (eller én krone) på at skaffe indhold. Det er med andre ord Ekspertens brugere, der overhovedet gør sitet muligt ... så bør de ved Gud behandles med knap så total mangel på respekt!
hehe Jeg synes personligt at siden slet slet ikke lever op til navnet "eksperten" Jeg troede i sin tid da jeg kom her ind at der rent faktisk også stod eksperter bagved Måske kan man sige at det er en af de største bug/fejl/mangler ved siden Altså at der åbenbart ikke står proffesionelle eksperter bagved
Helt ening med olebole: "Det er med andre ord Ekspertens brugere, der overhovedet gør sitet muligt ... så bør de ved Gud behandles med knap så total mangel på respekt!"
Men det har jo snart været diskuteret så mange gange, at det næsten er ufatteligt, at vi gider blive ved med at bruge så megen tid på sitet. IDG må da sidde og krumme tæer af bar flovhed.
busschou: "Måske kan man sige at det er en af de største bug/fejl/mangler ved siden Altså at der åbenbart ikke står proffesionelle eksperter bagved" Der er ingen eksperter bagved - De sidder foran skærmen
Men jeg fx i dette spørgsmål klikker et sted uden for denne kasse som man skriver i, så kommer der en javascript fejl.
(Klik fx til venstre hvor der står abbonér - ikke i kassen men på selve teksten). Så skifter mit pæne IE-ikon i venstre hjørne til et gult udråbstegn. Ikke noget der generer mig synderligt, men er vel stadigvæk en fejl :-)
-- og et forslag til forklaring på både mugs' anke over nede-tid mellem 5 og 6 og fejlen med fejl i Top-10-listerne:
-- jeg kan observere, at Eksperten kl. 05.00 opstarter cron-jobbet, som vedligeholder de forskellige lister og sikkert meget mere ...
-- tidligere har jeg observeret at denne opgave samlet tog ca. 7-8-9 minutter ...
-- men nu sker der det, at kl. 05.01 eller 05.02 (jeg opdaterer hvert 60. sekund !-) går forbindelsen til databasen (som ellers sikkert bare skulle have sendt den cachede side !-)
-- det sker ganske åbentlyst midt i batchen af cron-jobs, og så står Eksperten stille indtil kl. 06.00, hvor der efter et par minutter igen er gang i opdateringen af listerne ...
-- et gæt kunne være, at der sker fejl i et af cron-jobbene, enten fordi det er kodet forkert, eller fordi det ikke tager højde for udformningen af en post i databaserne (fejl i posten !-), kl. 6 tager databasen sig sikkert en indbygget regenererings-cron, hvor det så opdages, at et cron-job har lagt databasen ned, det skippes og resten udføres ...
-- og det cron-job, den går ned i, må så vare det, der opdaterer kategori-Top-10-listerne !o]
Til overflow-'problemerne', som flere har nævnt (senest kenp):
Efetr min mening er det vidunderligt, linjerne i sideboksene ikke knækker. Når de nu engang er så smalle, ville de blive komplet uoverskuelige, hvis det var tilfældet. Sålænge det hele står i title-attributten er det ikke noget problem - så virker det bare som resten af Windows' programmer :) Til gengæld kan det være irriterende i kode-området, at lange linjer bliver 'klippet'.
arne_v >> Ja, zq er der forskel på os ... men det var nu ikke det, jeg mente ;D
Der er - som roenving også anfører - programmatiske jobs, der ikke bliver ført til ende på E. Jeg kunne forstille mig, det kunne være et af problemerne i mail-systemet. Der er så vidt forskellige oplevelser af E's mail-system - afhængig af, hvem man taler med - at noget peger i den retning .... eller måske bliver listerne i virkeligheden styret fra Dansk Tipstjeneste(?) ;o)
PS: Mit forslag til en løsning på: "Til gengæld kan det være irriterende i kode-området, at lange linjer bliver 'klippet'." - ville være: 'overflow-x:auto' i stedet for 'overflow:hidden' :)
umiddelbart tror jeg ikke at det er i selve mail systemet, fordi det er tit at det kun er een slags email som mangler og email systemet checker vel ikke mail indhold inden det processer
men hvis de har forskellige scripts til at sende nye spm. og aktivitet i spm. email ud måske
arne >> enig i analysen. Jeg så E's kode for en del år siden. Godt nok kan meget være rettet, men indtil videre lader jeg alle fejl-muligheder stå åbne ;o)
Jeg kan godt se at søgningen er nævnt. Generelt synes jeg ikke at søgefunktionen kan bruges til så meget. Der kommer alligevel ikke andet end 2003 resultater frem. Kan det ikke laves sådan at de nyeste spørgsmål man søger efter kommer først?
" Jeg ville gerne skifte mailadresse på min nuværende konto, men det tillades ikke da den allerede benyttes til den gamle konto."
Jeg troede eksperten havde fået styr på det. Eksperten må _IKKE_ gemme vores email adresse efter at vi har deaktiveret vores konto! det er en personhenførbar oplysning og deaktiverer man sin konto har eksperten ikke ret til at ligge inde med den mere.
Man kan snart ikke slå en prut uden den er personhenførbar (fy føj for et ord). Hvis I har hørt radioavis idag, vil I vide, at bibliotekerne ikke mere må sende en mail til lånerne om, at den og den bog nu er hjemkommet.
Hvem der bestiller hvilke bøger er nu "personhenførbar"!!
Det kan jeg så ikke tage stilling til men jeg er bestemt ikke interesseret i at et site som jeg ikke benytter mere ligger inde med min mail. Husk et ramaskrig det gav da eksperten pga database fejl gav samtlige brugere pro abonnement og ikke aktive brugere fik mail om dette. Et andet problem der kom frem var også at ved ændringer i ekspertens betingelser så bliver brugerene ikke bedt om at acceptere dette. F.eks så kunne det være regler om hvornår de må sende mails ud der bliver ændret... har man ikke accepteret dette vil jeg også betragte det som spam.
Ok - Jeg må hellere slutte for iaften - Jeg skal jo tidlig op og logge på Kl 05:30 i håb om at eksperten er oppe. Den her diskussion må da få Admin op på tæerne :o)
Nu skriver Jes og jeg pr. definition ALTID relevante indlæg, uanset hvor forskruede de måtte opfattes af andre, det er kun fordi i ikke forstår vores sublime tankegang.*GMH*
Hrm, nu er en af de fejl, som er væsentlige, faktisk at vi coadmins får en masse ubrugelige mails om oprettelse af anmeldelser o.l., så den smule, denne tråd kan generere, er jeg helt sikker på, hurtigt tjenes ind, når der tages fat på rettelserne !-)
Roenving, Snowball Jeg anmeldte denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/645904 for 2 dage siden. Er det en fejl at tråden ikke er blevet lukket endnu? I plejer da at være ret hurtige til at få lukket den slags tråde.
boxer> Underligt.. de plejer at være hurtige.. og de har været skrevet noget i næsten 17 timer.. gad vide om de har et liv ved siden af.. :-) Men jeg forstår godt hvad du mener..
- nu vi talte om e-mails, er denne tråd et ganske fint eksempel. Eneste måde, jeg kan vide, hvad der sker, er selv at kikke ... jeg får ikke det, der ligner en e-mail :o|
"Bemærk at det kun er deciderede fejl vi er interesseret i - der vil ikke blive udviklet nye features på nuværende tidspunkt!"
Hm... Kategoriseres det så som en fejl eller en manglende feature, at søgefunktionen fungerer som den gør (Eller rettere... _ikke fungerer_, som den gør)? :-)
Jeg vælger at se det som en fejl, at man ikke kan adskille forældede spørgsmål (fra det herrens år 1880 - eller deromkring), fra de spørgsmål der er relevante for året 2005. Det må da være en fejl :-)
Citat: Boxer 08/09-2005 23:51:15 "Roenving, Snowball Jeg anmeldte denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/645904 for 2 dage siden. Er det en fejl at tråden ikke er blevet lukket endnu? I plejer da at være ret hurtige til at få lukket den slags tråde."
Punkt 3 kan jeg ikke lige gennemskue, for Accepter svar og Send indlæg knappen er jo 2 forskellige knapper, så kan ikke lige helt se hvordan man skal kunne sende de 2 ting på én gang!? Måske hvis man gør det i hvert sit browser vindue?
Punkt 4 og 9 er skrevet på som ønsker.
Punkt 5 er ikke en fejl - årsagen er også beskrevet i det spørgsmål du selv linker til.
Punkt 6 er ikke skrevet på nogen steder for det kan lige så godt være brugernes egen opgave. Det tror jeg vil være det letteste (og bedste).
Punkt 10 har jeg heller ikke skrevet på nogen steder, for tiden Eksperten er nede om natten skal gerne være blevet mindre når vi flytter over på nye servere og opgaverne dermed bliver fordelt ud over flere fysiske servere.
Punkt 12 er jeg ikke lige helt med på. Har du et eksempel?
olebole 08/09-2005 09:26:40
Jeg vil gerne skrive det på som en fejl, men jeg ved at IDG med det samme vil have et konkret eksempel. Hvis du, eller en anden, kan finde det, så skriver jeg det meget gerne på listen som en fejl.
Mht. flere tags i redigeringen af en artikel, så ved jeg der har været snak om at indføre en editor og lave andre forbedringer.
flim 08/09-2005 11:07:21
Det er tilføjet til listen.
roenving 08/09-2005 21:08:23
Det er tilføjet til listen.
fromsej 09/09-2005 09:10:48
Det er en CoAdmin ting, så det bliver der forhåbentlig gjort noget ved efter de generelle fejl på Eksperten bliver rettet :)
snowball > Som jeg har tilkendegivet i min anmeldelse af din artikel er det et udmærket initiativ. Men -
- Hvad er formålet med dette? - Er det ment som et vink med en vognstang til IDG? - Læser de dette? - Forventer du (eller vi) en tilbagemelding fra IDG?
IDG glimrer jo ved, at det sidste E-nyt er dateret 23 JUN 2005 hvori men meddeler, at de tekniske problemer nu skulle være rettet!! Så indtil videre må man jo konstatere at "Intet nyt ikke forandrer noget som helst".
Formålet med dette er at få belyst hvilket fejl der er på Eksperten. IDG er ikke selv daglige brugere at Eksperten, så derfor kender de naturligvis ikke til de samme fejl som de daglige brugere af Eksperten.
<Er det ment som et vink med en vognstang til IDG?>
Nej, IDG har selv henvendt sig til os.
<Læser de dette?>
Ikke lige dette spørgsmål eller den artikel jeg har skrevet om det, men de samme informationer (og lidt til) er gemt i vores interne "bug tracking system" som vi bruger til at løse denne opgave.
<Forventer du (eller vi) en tilbagemelding fra IDG?>
Ja det gør jeg i høj grad, og vi har allerede hørt lidt til det.
Jeg ved godt at IDG er "bussemanden" i manges øjne, men denne gang tror jeg på at der nok skal ske noget - dette er vel nok det største initiativ IDG (efter min mening) har vist siden de overtog Eksperten.
"Nej, IDG har selv henvendt sig til os." Lyder meget positivt.
"Ja det gør jeg i høj grad, og vi har allerede hørt lidt til det." Også positivt.
"Jeg ved godt at IDG er "bussemanden" i manges øjne, men denne gang tror jeg på at der nok skal ske noget - dette er vel nok det største initiativ IDG (efter min mening) har vist siden de overtog Eksperten." Jeg er ligeglad hvem der er "bussemanden" - Jeg ønsker blot sitet kommer til at fungere efter hensigten.
Lad os se hvad der sker i fremtiden og jeg forventer en handlingsplan fra IDG der offentliggøres som f.eks. et E-nyt. Men jeg har nu en god gang sønderjysk skepsis i baghovedet.
snowball 10/09-2005 16:47:34 angående 5. når man accepterer et svar kan man skrive en kommentar på samme tid som det bliver submittet. Hvis man så har markeret svar istedet for kommentar bliver der lagt et svar, som godt nok ikke bliver accepteret men står som et svar efter spm er lukket.
4 kan jeg acceptere som et ønske men 9 er vel ikke så smart da det kan misbruges til at floode folk med email fra eksperten.(kan det godt nok også hvis man kun kan sende til den samme mail en gang pr submit)
5 mener jeg er en fejl det er ikke kun søgemaskiner.. jeg sidder tit om natten nogen gange lige efter eksperten er kommet op og jeg har lavet små eksperimenter hvor jeg bare ved at refreshe x antal gange kan få den til at stige betydeligt. mener jeg fik den op fra 300 til omkring 800 på et par minutter, jeg kan også lade være og så stiger den ikke i samme grad. Jeg er overbevist om at det ikke er en søgemaskine men mig der får det til at ske.
eksempel på 12. http://www.eksperten.dk/artikler/182 scroll ned til "ejb-jar.xml = deployment descriptor" og se. Der er en del artikler hvor man kan se sådan noget og det kan ikke være meningen at artikel skriveren skal sidde og rode med formateringen hvis det kan klares med at få den til at wrappe.
simonvalter: Må lige se om jeg kan få testet punkt 5.
Årsagen til at punkt 9 ikke er angivet som en fejl, er at jeg på nuværende tidspunkt ikke anser det for at være et reelt problem eftersom jeg ikke har hørt om at det er blevet misbrugt. Er dog helt enig i at der bør gøres noget ved det.
Jeg har nu henvendt mig til jer 2 gange i denne tråd. Jeg har stillet jer et spørgsmål og jeg synes egentlig jeg har gjort det på en ok måde. Uden jeg føler at jeg er urimelig, forventer jeg faktisk at få et svar når jeg henvender mig til jer.
Spørgsmålet der er blevet stille er: Er det en fejl at dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/645904 ikke er blevet lukket. Jeg anmeldte det for 4 dage siden - i har haft tid nok til at lukke og slukke. Ulovligheden af anmeldte spørgsmål fremgår tydeligt.
Er det også en fejl at coadmin har en "ignore" funktion som almindelige brugere ikke har :o)
Det essentielle spørgsmål som jeg ser det er ikke om listen over fejl er 95% komplet eller 99% komplet, men snarere hvornår de første 10 (eller 20) er fixet.
Har du nogen melding på hvornår arbejdet faktisk starter ?
Personligt har jeg med vilje ignoreret dine indlæg vedr. 645904 eftersom det intet har med dette spørgsmål at gøre. Din anmeldelse skal nok blive behandlet når en CoAdmin har tid til det og det bliver "dens" tur (listen er ret lang lige pt.!)
arne_v: Jeg har tidligere i dag bedt om en status for den videre udvikling, så det håber jeg at få i næste uge.
Helt enig med arne_v 22:14:39 og i fortsættelse af min kommentar Kl 17:10:16
Det vi har brug for er at der sker noget. Om det varer 1 uge eller 2 (eller for den sags skyld et par måneder) før alle fejlene er rettet er uden betydning. Det er viljen der tæller. Jeg har ingen forstand på, hvor meget arbejde der ligger i at fejlrette eksperten, og er derfor heller ikke i stand til at give en tidsfrist. Jeg er for så vidt også ligeglad, blot der vises en vilje til at rette op på eksperten. Og lige så vigtige som viljen er, at der løbende informeres om tiltagene.
Det er for dårligt af IDG, at informationer om status og den videre udvikling skal gå gennem en coadmin. Det burde komme direkte fra hestens mund til kunderne. Jf. snowballs kommentar kl 22:29:39.
jeg snakkede om var spørgsmål oprettet i kategorien Hardware:Generelt. De kan ikke åbnes (altså de gamle spg) Når man søger efter en løsning og åbner spørgsmål i den kategori (ved en tilføldighed) så vises ingenting... Blåt en blå baggrund i exp bjælkerne... Se: http://www.eksperten.dk/spm/591757
snowball >> Ja, jeg tror såmænd gerne på, IDG gerne vil vide præcist, hvor i deres produkt, der er fejl - og hvordan de afhjælpes. Foreløbig har de jo ikke selv udvist vilje til at få underarmen ud af analporten og investere en smule energi i sitet! Mon ikke, det var på tide, de i anstændig grad ansatte kompetent personale til at drive et website - eller i det mindste tog kontakt med nogen, der har erfaring med den slags?
I den tid, IDG har ejet Eksperten, har vi været udsat for en yderst uklædelig og arrogant behandling. På intet tidspunkt har de udvist interesse for sitet eller dets brugere - om det så skyldes dårlig økonomi, manglende kompetencer eller ligegyldighed ad libitum, skal jeg ikke kunne sige.
Før, jeg begynder at bruge min fritid på at debugge koden for IDG, synes jeg nok, det må være på sin plads, at de viser resultater ... eller i det mindste vilje til resultater. Indtil da må det være rigeligt, jeg bruger min fritid på at producere deres indhold - ganske gratis!
Foreløbig er det eneste, vi som E-brugere har modtaget fra IDG, en imaginær finger, tomme ord og en svag duft af Sorbits! Det er dybt beskæmmende og uværdigt!
olebole: Med min kommentar 10/09-2005 16:47:34 forventede jeg på ingen måde at du skulle bruge en masse tid på at finde/lave eksempler. Eftersom du melder det som en fejl, så håbede jeg blot på at du havde et konkret eksempel som du lige kunne "ryste ud af ærmet" :)
arne_v: Ikke konkret, men det sidste jeg har hørt er at Eksperten vil blive flyttet over på de nye servere her i løbet af ugen. Det skulle jo så hjælpe på de værste fejl med at vi ikke får mails og at der ikke kan oprettes forbindelse til databasen. Når det er på plads, så forventer jeg da at de går i gang med at rette de andre fejl vi har fundet frem til.
Han har lige fundet ud af at flytte prikken ned i Svar, i stedet for Kommentar, så der kan komme nogle point til huse.*LOL* Her ses et virkeligt værdifuldt løsningsforslag, der i særklasse berettiger til at lægge svar så han kan få sine velfortjente point: http://www.eksperten.dk/spm/647608
Den er allerede "slettet". I dette "super" CoAdmin system vi kører med pt. så kan man bare ikke se det, for det eneste den gør er at fjerne den fra oversigterne. Man kan stadig tilgå artiklen hvis man kender nummeret.
Hvad med at gøre arbejdet færdigt og fjerne "anmeldelsen" fra fjolset. Det tjener intet formålm at obstruere på denne måde. Bortset fra, at bufferzone ikke har fortjent denne offentliggørelse af artiklen.
Og med hensyn til bemeldte person kan IDG så ikke kontakte forældre/ISP/politi og få budskabet til at trænge ind ?
Synes godt om
Slettet bruger
15. september 2005 - 09:28#139
BUG: Under "Artikler" søges på en forfatter som har lavet over 20 artikler. Fx arne_v.. Klik dig ind på side 2. NU kommer du frem til side 2 på den samlede artikkeloversigt.
-- men I kender vel problemet med projekter i større organisationer, hvilket jeg delvis tolker det, jeg kan se forløbet som ...
-- først fastlægger man projektets omfang, derefter skal indholdet fastlægges, så skal der sættes en økonomisk ramme, så skal der vælges folk/partnere til projektet, og så først begynder det at rulle ...
-- men der mangler så stadig partnerens behandling af sagen og tilbagemelding omkring prioritering og hvad der er realistisk at nå¨indenfor de afsatte rammer, der er vi nu kommet til !-)
og alt det kunne undgåes hvis man generelt set havde gidet at have bare så lidt som en deltids admin ansat til at have taget små problemerne i opløbet ikke sandt? Sådan ser jeg det, typisk at man sparer og sparer indtil det virkelig er ved at gå galt, og så putter man penge i kassen, og så når det virker, så starter vi forfra igen, tør jeg næsten sætte min pension på
huset: Det er alle på listen sådan set. Eneste undtagelse er nok bearhugx der aldrig deltager i noget som helst og ikke har lavet CoAdmin arbejde i 1½ år eller noget i den stil (spørg' mig ikke hvorfor han stadig er CoAdmin!)
Apropos coadmin. Hvor meget tid briger I i gennemsnit om dagen. Har selv overvejet at stille op, men har været bange for at melde mig til noget, som jeg alligevel ikke har tid til.
Måske lidt informationer om coadmin arbejdet under "Info"?
huset > Det kan jo ikke nytte noget at vi alle sammen blot står på sidelinien og skælder ud. Vil du gøre noget effektivt, er du nødt til at være med der, hvor du har en chance for at blive hørt.
huset >> der er jo ikke nogen bug i karma systemet andet end man ikke kan se karma givet for et og andet stykke tid siden. Folk kan skrive ligeså grimt og belastende de ønsker det da dette tilsyneladende er den officielle holdning til brug af anonym karma ;o)
mugs >> det gør den højst sandsynlig ikke!, Der er større chance for at du har fået tildelt karmaer som du ikke kan se og du derfor ikke kan se tæller med i udregningen, jeg tror dette er taget på som et punkt :o)
Så er det vel ogå en bug, al den stund at karma man ikke kan se ikke bør medregnes, ellers bør der gøres opmærksom på forholdet, hvad man vælger er ligegyldigt for mig. Og du har ret i, at det er på listen. Jeg opponerede blot på din kommentar:
"der er jo ikke nogen bug i karma systemet andet end man ikke kan se karma givet for et og andet stykke tid siden."
mugs >> om det er et bug at karmaen ikke vises eller om det er en bug at den alligevel er regnet med kan man jo så diskutere, jeg mener de burde genskabe den tabte karma, men det er sikkert ikke muligt
Man kan også diskutere hvorvidt det er meningen at karma for deaktiverede/slettede brugere stadig skal følge een, da en del af disse brugere jo er deaktiveret pga dårlig opførsel
Planen var vist at det egentlig skulle være sket i denne uge (altså det med de ny servere), men vi har så senere fået at vide, at de ville overveje om de ville rette nogle flere fejl inden de flytter.
"Af større ændringer til den nye version kan f.eks. nævnes at der nu bruges en mySQL failover løsning, hvilket meget gerne skulle resultere i bedre oppetid og ikke så mange "Der kan ikke etableres forbindelse til databasen" beskeder. Derudover vil Eksperten benytte en separat server til udsendelse af mails, så vi i fremtiden gerne skulle få alle vores mails tilsendt noget hurtigere."
arne_v: Med ref. til mit indlæg 16/09-2005 22:33:15, så nej - de nye servere er ikke i funktion endnu (tvivler i hvert fald på at IDG har arbejdet på det i weekenden!)
Da E for et lille år siden var nede mange gange om dagen, dér var der zq stil over fejlsiderne! Noget à la: "Serveren er desværre nede. Fortsætter det, bedes du sende en mail til webmasteren" - efterfulgt af en e-mail-adresse, der først kunne sendes til, når serveren igen var oppe! :D
Den side var det mest aktive dokument på E gennem menge måneder - indtil der var en overbærende sjæl, der hviskede "GMail" i retning mod IDG's kontorer ved fyraftenstid, hvor personalet igen var ved at vågne i deres små pupper :)
Til information (nok mest til Arne ;)) kan jeg fortælle at de rent faktisk er begyndt at rette de første ting i den lange række af fejl - dog ikke i den version af Eksperten som vi bruger nu, men i en version som bliver tilgængelig på et senere tidspunkt (hvornår ved jeg ikke!).
arne_v: Hvis ellers udviklerne husker at opdatere vores bug tracking system (hvilket de umiddelbart gør), så ja, så kan vi se hvilke fejl der er blevet rettet.
Når jeg modtager en mail og vil åbne spørgsmålet fra min mail, er jeg ikke logget ind, selvom jeg har bedt om automatisk log in. Når jeg f.eks herefter åbner din artikel (stadig uden at være logget in) så er jeg logget på, jeg lukker herefter din artikel og vender tilbage til dette spørgsmål, og så er jeg ikke logget på.
Hvis jeg åbner eksperten fra min internet browser er der ingen problemer, jeg er logget på med det samme.
Men noget positivt er der da sket - Nu kan jeg første gang i månedsvis logge på tidligt om morgenen.
Samlet score for din artikel er iøvrigt 247%. Alene den sidste tildeling ligger på over 6000% - Fandme en god artikel :o)
ja men mails herfra står med link til exp.dk og ikke eksperten.dk så det er faktisk 2 forskellige login man skal gøre for at det sker automatisk. for mail links er dette http://exp.dk/spm/645643 så hvis man ikke har sat den til at huske login der så er man logget ud..
kenp > Det er fuldstændig ligegyldigt hvad der står med link til hvad. Jeg har altid logget på eksperten.dk med eet login. Og sådan skal det jo være, idet der på login siden ikke er nævnt, at man skal logge ind flere steder. Hvis procedüren er ændret har man at offentliggøre det.
arne v > Ja - det er en mindre detalje ligesom så mange irriterende småfejl. Hvad der er vigtigst er en smagssag. F.eks synes jeg, at login fejlen er vigtigere end top 10. Men hamrende ligegyldigt med det. Det vigtigste er, at der er skred i fejlretningen.
Desuden er login igen fejlbehæftet. Det har ellers fungeret i en kort periode i eftermiddag.
Jeg logger også på Eksperten fra flere forskellige steder, og efter at have logget ind 1 gang fra hvert sted efter den nye version blev lagt online i går, så har det virket som normalt.
jeg oplever lige nu at uanset hvad jeg gør og hvilken kategori jeg går ind i, så uanset om jeg sorterer faldende eller stigende, ja så står de ældste spørgsmål altså øverst, hmm hmm hmm og så er der sku langt bladre selvom pagingen nok virker
Synes godt om
Slettet bruger
30. september 2005 - 13:47#218
Måske skulle jeg bare skifte adressen til min gmail :)
Men hellere 100 for meget end 10 for lidt, var det nu en nyindsneget fejl skulle de såmænd bare have mulighed for at rette den... Det var ikke ment som brok :)
softspot >> Hvis ikke det er for sent, har jeg en lille tilføjelse til listen :)
Når folk kommenterer en artikel, kunne det være fint, om man kunne svare den enkelte bruger - i stedet for at skulle skrive kommentarer til i bunden af artiklen, som refererer til brugerkommentarer længere nede.
Af og til kommer folk med kommentarer, der bunder i misforståelser - og dem ville det være hensigtsmæssigt, om man kunne kommentere på. Det er jo ikke nødvendigvis p.gr.a. dårlige formuleringer i artiklen, at noget misforståes ... selvom det vel altid bør resultere i en vis selvransagelse. Ingen artikel er så god, at den ikke kan have gavn af en kvalificeret debat :)
Måske er ønsket nok i det hele taget en bedre mulighed for at kommentere på artikler og besvare kommentarer, end den enkelt-linjes mulighed, der idag eksisterer ... den ene vej.
Det er ikke et høj-prioritets issue for mig, men på et eller andet tidspunkt af genoprettelsen af sitet, ville det være rart, om man kunne se på det :)
olebole: Jeg ved at hele artikel systemet mere eller mindre helt skal ombygges, så der sker ændringer i både den måde man skriver artikler, og den måde man vurderer og betaler for en artikel. Dit forslag har været nævnt før, så mon ikke også der bliver taget højde for det når den tid kommer (hvilket desværre først bliver engang i 2006)
Nu kender jeg hverken Doly Parton eller Paven rent personligt. Men jeg har dog hørt, at Dolly Parton ofte ligger på maven, så hendes oldebørn kan bruge hende som vippe.
ksoren: Er du venlig lige at skrive en mail til coadmin@list.idg.dk om hvordan du udnytter de fejl (har dog en fornemmelse), sådan så vi (igen) kan få dem rettet hurtigst mulig? Tak.
olebole: Antallet af online brugere er ofte misvisende hvis der lige kommer en søgemaskine forbi ;)
snowball >> det må helt afgjort betyde, der konstant står en søgemaskine og malker Eksperten ;o) Nej, du ... sagen er, at 'online-bruger' scriptet enten er skrevet af en amatør - eller en platugle, der forsøger at få tallet til at se bedre ud. Sekundet efter, det natlige cronjob er kørt, har Eksperten mange hundrede online-brugere - og hvis man tester lidt på, hvad der sker med tallet, når en klient kalder et dokument på E, kan man se, der er noget fuldstændig tosset ;o)
Så vidt jeg kan se, er vi iøvrigt tilbage til 'gamle tilstande', hvad angår e-mails.
Mit forslag er, at IDG begynder at tage brugerne alvorligt - og erkender, man ikke evner at administrere et site som Eksperten. Det må være på tide, IDG overvejer at sælge 'det rådnende lig' videre til nogen, der besider de nødvendige kompetencer.
Den adfærd, der for tiden udvises fra IDG's side, vidner om grænseløs mangel på kunnen - alternativt grænseløs arrogance. Uanset grunden, er det _DYBT_ pinligt for IDG.
Man kunne sagtens forestille sig, (konkurrerende) medier som E-Pressen.dk, ComOn.dk, m.fl. med kyshånd ville tage imod artikler om IDG's øjensynligt manglende IT-kompetencer. Derfor er det nok lidt uheldigt, hvis Ekspertens brugere får det indtryk, at mulighederne for at opnå forbedringer er udtømt - og dermed føler sig tvunget ud i at søge alternative løsninger. Der er grænser for, hvorlænge folk finder sig i at blive skidt ned ad nakken!
olebole: Nu vil jeg så lige tage IDGs side for et kort øjeblik.
IDG har rent faktisk erkendt, at de på nuværende tidspunkt ikke har det der skal til for at drive Eksperten på en fornuftig måde. Vi kan godt blive enige om at de var lang tid om at finde ud af det (eller i det mindste erkende det offenligt), men det er altså sket. Første skridt i den process var at få en ekstern host til at stå for driften af Eksperten (http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=152).
Derefter har IDG fået eksterne udviklere til også at stå for vedligeholdelsen og udviklingen af Eksperten (http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=154). Det er i øvrigt det samme selvskab som hoster Eksperten. Det samarbejde har vi, heldigvis, set de første resultater af (http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=157) og flere skulle meget gerne være på vej.
Problemet med ovenstående er blot, at udviklerne kun har fået tildelt et begrænset antal timer som de må bruge til at udvikle på Eksperten. Hvor mange timer der er tale om, vil IDG ikke umiddelbart ud med, men det er nok desværre ikke voldsomt mange timer der er tale om. Årsagen til det kan man egentlig godt forstå, for IDG har planer om at gennemgå Eksperten fra A-Z i starten af det nye år, og derfor vil det være lidt spild af penge at få eksterne udviklere til at brænde en masse timer af på noget som alligevel måske helt bliver "skrottet" til foråret. Selvfølgelig skal Eksperten fungere og de værste fejl skal rettes, men det er jo netop også det de stille og roligt er i gang med.
jeg har sagt det før - jeg er meget skeptisk over for "lav det hele om" konceptet
medmindre IDG vil spendere de millioner der skal til for at lave en kvalitets løsning så risikerer man nemt at få et ny system med X nye fejl
jeg synes at man skulle sænke ambitions niveauet lidt, tage et modul af gangen (fomatering af tråde, point systemet, artikel systemet, karma systemet etc.), rette alle kendte fejl og ændre uhensigtsmæssigheder og tilføje nye features, med en hyppig release cycle (max. 2 måneders dev + tage i brug + 1 måneds rette hovsaer og så videre til næste modul)
snowball >> Der er ikke tale om 'de sidste måneders driftsfordtyrrelser'!
Bevares, når nogen spørger til min alder, joker jeg af og til med: "25 og nogle måneder" - og det er sådan set ikke helt løgn, selvom det efterhånden drejer sig om over 300 måneder. Hvorfor mon jeg kommer i tanker om det i denne forbindelse? ;o)
IDG er kan sagtens skrive om IT, hvilket vel også er deres egentlige metier. De har på skrift luftet et utal af ubrugelige planer og deadlines ... men har endnu stort set intet kunnet præstere. Jeg har svært ved at se, hvad jeg skal bruge endnu nogle tomme, ligegyldige skriverier til. Planer om begyndelsen af næste år ... hvis ikke det er topmålet af ligegyldighed og arrogance - så ved jeg ikke, hvad det er. Hvorfor tager de dog ikke bare underarmen ud af gaskanalen og opfører sig anstændigt ...?!??!!!
Hvad IDG angår er 'troværdighed' et fremmedord skrevet med små kyrilliske bogstaver på bagsinden af månen.
PS: jeg har endnu ikke fået en mail om dette spm, vedr. Arnes ene og dine to kommentarer. Jeg gentager: E-mail-systemet er hele hjertet i et forum som Eksperten!
buzzzz: Mange af de fejl der står på listen, tager ikke ret mange minutter at lave. Alligevel sker der desværre ikke ret meget. IDG har været mere eller mindre tavs siden de kom med de første par rettelser :|
Og pointfejlen ved tildeling af karma. Jeg har en samlet score på 1075 med ialt 11 karma. Det er = en samlet karma på 92% efter ekspertens beregning. Det kanj godt være, at der medregnes gasmle karma man ikke kan se. Men så burde det skrives, at der ligger flere karma til grund for den samlede vurdering. Som det er nu kan vi kun antage, at der er fejl på eksperten.
snowball > Ja det skal den nok være, men for den bruger der ikke ved dette, ser det ud som om der er fejl på siden. Og det er da amatøragtigt at vise en beregning, der samtidig ikke viser hele beregningsgrundlaget. Hvem er det nu herinde der har en lystfiskerside. Hvis han lavede en sammentælling af vægten på alle fangede fisk men ikke viste alle fiskene blev han da helt til grin. Og her mener jeg IDG er til grin, for de kan ikke lave en simpel beregning :o)
og der er nogen der betaler for den her service..... synes det er alt ude, synd at de ikke gør mere for at gøre det hele mere brugervenligt.....
har snart helt droppet at søge, den funktion virker ikke altid optimalt, spørg mig ikke hvorfor.... men selvom teksten er i et spm, finder man det alligevel ikke... :-( nedtur.
tjaaaa, IDG er bare for langsom, hvis jeg selv havde tiden havde jeg lavet et bedre site.... men jeg håber snart der er nogel der gør det hvis ikke IDG retter de fejl...
Og så at man ikke kan blive påmindet om når der kommer nye indlæg i en tråd, er også træls :-(.... så kan man selvf betale pro medlem skab, eller også kan man bare lige smide en lille kommentar med at man lytter med :-), det giver jo ingen mening *sry*
buzzzz: Der er allerede nogen der har lavet et nyt site som Eksperten. http://www.uniteit.dk/ er lavet af mere eller mindre tidligere brugere af Eksperten.
Hvis du abonnerer på en tråd, så skulle du også gerne få en mail når der kommer et nyt indlæg i spørgsmålet. Et Pro medlemskab gør blot at man kan få teksten af indlægget send med mailen.
Mht. blot at "lytte med", så kan du sende en tom besked, altså blot klikke på Send knappen uden at skrive noget - så abonnerer du på tråden uden at skrive en "jeg lytter med besked" :)
Ændring af E-Mail adresse, modtager ikke godkendelses mail..
Jeg har forsøgt at ændre min mail adresse på eksperten og får følgende melding efter indtasning af ny Mail adr.
"Du har anmodet om ændring af E-Mail adresse. Ændringen vil først træde i kraft når du har godkendt den nye E-Mail adresse. Dette gøres via den E-Mail der netop er sendt til dig. Dine data er nu opdateret"
Men jeg modtager ikke nogen.... har ventet i 2 døgn nu men stadig ingen mail
Skal jeg bare væbne mig med mere tålmodighed, eller er der et issue her??
Deaktiverede mit spamfilter på min mailserver da den ikke kom igennem første gang, for jeg tænkte netop det samme. Men mit spamfilter er ellers sat op til at smide den slags in i en dertil indrettet mappe, og der var den heller ikke
htmlkongen: Mindre detalje ;) Vista kategorien blev oprettet manuelt og åbenbart ikke helt korrekt, men det vigtigste er vel at man kan stille spørgsmål.
Der bliver næppe fixet noget i denne version af Eksperten eftersom en ny version er godt på vej. Status før jul var at de grundlæggende ting var ca. 50% færdigkodet, men der kommer sandsynligvis en E-Nyt inden alt for længe der fortæller noget mere :)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.