Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 18:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvor gemme man databaseadgangen

Har en kunde klasse, hvor man kan oprette, slette, opdatere mv. Skal databaseadgangen samt alle sql statements ligge i den klasse, eller plejer man at lave en ny klasse til det?

Hvilken løsning er bedst?
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. september 2005 - 18:31 #1
Hvis du laver en databaseklasse, så er det det som giver dig størst flesibilitet.
Lad os sige din database i dag er access.
I morgen skal det være mysql, så retter du "bare" databaseklassen, og alt andet fungere som det har gjort hidtil.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 18:33 #2
Det vil sige, at man også laver sql kaldende fra databaseklassen?
Svar lige som et "svar";-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. september 2005 - 18:36 #3
Du kan jo gøre det lidt som du vil.
Men prøv at hold alle sql-kald i din klasse ja!
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. september 2005 - 18:36 #4
Og et svar!
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 18:39 #5
Tak for hjælpen.
Så vil jeg gå i gang med at lave mit system, så alt ikke længere er kodet i mine "forms"!
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. september 2005 - 18:42 #6
Den er fin.
Og tak for point!
Det optimale er at du f.eks. laver en funktion som hedder indsæt.
Noget i stil med:
database.insert("Jakob","26","Danmark");
og den funktion opretter så en forbindelse, smider det i en sql, f.eks. INSERT INTO blabla...
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 18:44 #7
Jeps - er helt med! Problemet lå bare i om man skulle lave en decideret databaseklasse, eller om man skulle lave alle datakaldende fra f.eks kundeklassen...(ikke kaldene men selve sql sætningerne)
Jeg opretter en databaseklasse....Det vil også gøre det mere overskueligt...
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 19:39 #8
I forbindelse med problemet har jeg lige en ting mere som jeg håber du kan hjælpe med. Det drejer sig om dette spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/645383
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. september 2005 - 20:24 #9
Kan se du fik hjælp af Mr. Exp! (arne_v himself) :o)
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
04. september 2005 - 21:29 #10
Kan godt være jeg var lidt for hurtigt ude. Man kan åbenbart ikke bruge de samme autogeneratefunktioner når man laver det i en "class" som man kan når man laver det i en "Form". Her tænker jeg på sqlstatements mv. I en form kan man få visual studio til at lave det hele næsten automatisk - det kan man desværre ikke i en "Class". Kan det passe?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. september 2005 - 08:39 #11
Hvad tænker du på?
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
05. september 2005 - 14:20 #12
Hvis man lave databaseadgangen på en "form", har man mulighed for at gøre brug af menuerne, til f.eks. at generere sql statements, datasets mv.
Så vidt jeg kan se kan man ikke bruge nogle af Visual studio's hjælpemenuer  til autogenering af kode...
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. september 2005 - 16:39 #13
Altså du vil skrive ting til formen?
Det burde du da ellers kunne gøre ved at lave en funktion som returnere noget info, og så bruger den info direkte i din form?
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
05. september 2005 - 18:01 #14
Nej jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg mener. Nå jeg skriver alt koden i forms, kan man i menuen i visual studio trykke på en knap, og så genererer den automatisk alt koden til det man lige har udført grafisk. Men det er ligemeget, for jeg skriver bare det kode selv jeg skal bruge, så det er ikke noget problem...
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. september 2005 - 18:22 #15
Jeg har ikke kodet så meget i Visual Studio, så bær over med mig! :o)