Avatar billede mmmtm Nybegynder
04. september 2005 - 10:43 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Alias/redirect

Er det muligt - og hvordan - at alle @formula og LotusScript opslag, til fx. server1 bliver redirectet til server2 ?
Kan man evt. give serveren et domino-alias-navn ?
05. september 2005 - 10:10 #1
Er de to servere i cluster med hinanden?
Skal server1 stadig bruges, og i så fald hvornår?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
05. september 2005 - 10:15 #2
De er ikke i cluster. Server1 skal nedlægges.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 10:21 #3
Nej, det er ikke muligt. Der findes godtnok iindbyggede Notes/Domino løsninger til "Decomissioning a server", men det er ikke sikkert de tager højde for hardkodede servernavne. Hvis du er heldig så vil "Decomissioning a server" gøre klienter opmærksom på at et servernavn i koden er erstattet med et nyt i virkeligheden. Jeg har desværre aldrig prøvet dette. Problemet er umiddelbart, at hvis du laver en DNS-redelegering til en anden server, så vil Notes klienten nægte at kommunikere med den anden server, da navnet ikke stemmer overens.

Det følgende er ikke en løsning, blot en opsang, som du desværre ikke kan bruge til noget, men kan give stof til andres eftertanke:
Jeg ved ikke hvor tit jeg har prædiket dette, men kode bør ALDRIG henvise direkte til en anden data-database. Den næstbedste løsning er at have server/filnavne i profildokumenter. Den bedste løsning (IMHO) er at kode op imod en central opslagsdatabase, Jeg koder de fleste af mine løsninger op imod en central opslagsbase, som har samme "status" som adressebogen i infrastukturen. Hvis en applikation flyttes eller på anden vis skal justeres væsentlig, så retter man i registreringen i opslagsbasen og dette slår så igennem i alle applikationer som anvender den pågældende  database. Men det lyder lidt sent at indføre dette nu for dit problem.
05. september 2005 - 10:31 #4
Jeg har ikke hørt om, at det skulle være muligt at give et alias eller redirecte. En mulighed er, at købe Teamstudio Configurator, det er et produkt som giver mulighed for global søg og erstat i Notes. Der kan du så ændre servernavnet fra server1 til server2 i koden. Alternativt kan du rename server2, men hvis der er andre databaser, der har kode der peger på server2, er det jo ikke nogen god mulighed.

I fremtiden kan du overveje, at hente serverens eget navn med @DbName i formula eller Notesdatabase.Server i script, sætte servernavnet ind i opslaget, og så have alle replikaer der er behov for på samme server. Man kan også have en opslagsdatabase, der har servernavn og filnavn på alle relevante baser.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 10:34 #5
TeamStudio er nok en god løsning. Jeg kender mange der bruger den effektivt. Den kan vistnok også gå ind og rette i datadokumenter ...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
05. september 2005 - 12:03 #6
Jeg har skam en central opslagsdatabase. Desværre er det opslag til denne der er hardkodet, istedet for brug af @DbName..:-) (alle db ligger på samme server).
Jeg er igang med at "luge ud" i de hardkodede opslag, men er ikke nået hele vejen rundt, men jogii har ret i prædiken.
Det er alle databaser der skal flyttes til en ny server, som så skal have et nyt navn. Jeg ville blot kunne fremskynde overflytningen, hvis jeg kunne sikre korrekte opslag via en overordnet redirect, istedet for at skulle gennemgå alle opslag først.
Jeg har overvejet TeamStudio, men syntes det er overkill til blot en enkelt funktion. Endvidere giver den manuelle gennemgang også mulighed for at justere hist og pist...Men tak for buddene.
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 12:26 #7
Servernavn hardkodet ved opslag til en opslagsbase? M.a.o. nogenlunde det samme som at hardkode servernavnet i et opslag til NAMES.NSF for at finde ud af hvor brugernes postkasser ligger?

Hvordan går det med DesignSynopsis? den er rimelig god til at finde kode. DesignSynopsis kan også overføres til en database til søgning. Dog har jeg set at Design synopsis nogle gange ikke kan gemmes fordi den bliver for stor.

En eller anden Lotus/IBM-gut har skrevet et plugin til Designer, som gør det muligt at søge i XML-eksporterede udgaver af databaser. Det er næsten ligesågodt som TeamStudio (50%). Desuden har TeamStudio også lavet et "ObjectBrowser"-plugin, som er gratis på deres hjemmeside. Det mener jeg også kan søge.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
05. september 2005 - 12:59 #8
Oprindeligt var der ref. til replicaid i opslagene, hvilket egenligt var ok. Men på et tidspunkt var der nogle Notesklienter, der fik fejl i opslaget. Grunden fandt jeg aldrig, jeg tror det var noget administrativt (måske noget lokalt cache), da klienterne forsøgte at slå op på en ikke-eksisterende server. Imidlertid kunne disse klienter godt lave opslaget, hvis servernavnet var hardkodet - så det var en workaround der blev implementeret som ren brandslukning.
God ide med designsynopsis - den havde jeg glemt alt om.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
07. september 2005 - 21:14 #9
..i har jo sådanset begge besvaret at det ikke er muligt og kommet med gode hints (takker), så læg et svar hvis i vil have point..
08. september 2005 - 09:51 #10
Jamen så kommer jeg da med et svar...
Avatar billede jogii Nybegynder
08. september 2005 - 13:29 #11
Det gør jeg så også ...
Avatar billede mmmtm Nybegynder
08. september 2005 - 16:54 #12
Jeg må lige tilføje at grunden til den skæve point-fordeling, er at jogii bør belønnes for sin opsang :-)