Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 14:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

tmp filer

Hej experter
Et spørgsmål til hvordam tmp. filer fungere og ikke hvad de betyder, det ved jeg. Normalt lægger tmp.filer sig jo i tmp.mapperne, Hvad betyder det? og hvorfor? kan man finde dem i andre mapper hvor de normalt ikke hører hjemme, f.eks en mappe med word doc. filer i, er det også normalt? synes bare ikke jeg har set dem før i den mappe.
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 15:04 #1
Du kan vel principielt set finde dem hvor som helst. Jeg vil mene at det er udvikleren af det pågældende program der mere eller mindre selv bestemmer hvor tmp-filerne skal laves (og om de i det hele taget skal bruges).

Jeg ved ikke om man kan definere nogen form for "normal praksis" inden for midlertidige filer. Nogen ligger sammen med det dokument du evt. er ved at redigere. Andre ligger i %temp% mappen, sat i windows' systemvariabler. Nogen ligger et helt tredje sted.
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 15:30 #2
så du mener at der ikke er nogen forklaring på hvorfor de lige pludselig ligger i en mappe de ikke har ligget i før, en mappe med ganske alm. word documenter, Som så meget andet uforståeligt af Microsoft? kan du ikk, eller andre gøre det bedre?
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 15:35 #3
der er ikke lige installere noget nyt program
Avatar billede screem_brille Novice
01. september 2005 - 15:38 #4
det er ikek til at sige hvad det er for temp filer, kan være hvad som helst, og er 100% enig i spotguns svar.
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 15:38 #5
Jeg sagde bare at muligheden for at der dukkede tmp filer op andre steder end i temp-mappen rent faktisk var til stede.

Der skal jo nok være en årsag til hvorfor de dukker op sammen med dine word-filer. De kunne jo evt. være dukket op hvis Word er crashet, mens du har haft nogle filer åbne. I det tilfælde er det ikke sikkert at word har fået ryddet op efter sig...
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 15:41 #6
okay! det var mere spiseligt, kan der være andre årsager end at word craher?, kan det være hvis maskinen går på standby?
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 15:48 #7
Hmm - ja, det var da også tænkeligt. Som jeg har nævnt kan de jo komme fra alverdens ting/programmer, så det er ret svært at gætte på hvad filerne er kommet af (og hvorfor), når man ikke kender nærmere til din pc's konfiguration, indholdet af tmp-filerne plus de begivenheder der evt. måtte være sket før tmp-filerne begyndte at  dukke op.
Avatar billede screem_brille Novice
01. september 2005 - 15:53 #8
korrekt, netop word og lignende programmer laver en temp fil, og hvis den crasher, ja då er det endnu engang korrekt hvad spotgun skriver *G*
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 15:57 #9
ja men det var nogle a disse exsempler du nævner men alligevel ikke nævner, som jeg vil ha' du er kommet med en, kan du komme med et par stykker mere, så lukker vi den der......det var word tmp filer
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 15:58 #10
hallo screem, ked af det men behøver ikke et ekko, kun hvis du har noget nyt udover spotgun
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 16:08 #11
Jeg kan ikke rigtigt komme på flere eksempler der giver dig et svar på dine temp-filer blandt dine dokumenter. Normalt vil de kun dukke op i forbindelse med et crash af en eller anden art.

Men generelt dukker temp-filer op enten ved et crash, eller hvis et program af en eller anden årsag (dårlig programmering, uopdaget fejl osv.) ikke får ryddet op efter sig igen. Jeg har før oplevet at min temp-mappe i windows er fyldt med filer efter at ha' installeret nye programmer. De burde selvfølgelig forsvinde efter installationen var slut, men selvom programmerne er installeret uden fejl, kan jeg kun konstatere at der stadig ligger tmp-filer og flyder.
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 16:11 #12
Der kunne f.eks. også dukke tmp-filer op hvis du åbner en fil direkte fra en mail, fra nettet, eller hvis du pakker nogle zip/rar-filer ud.
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 16:12 #13
okay! det er også min opfattelse på en tmp. fil men så dem bare pludselig i en ganske alm arbejdsmappe hvor de ikke har været før??????
Avatar billede screem_brille Novice
01. september 2005 - 16:30 #14
fair nok, så skal jeg nok lade være med at deltage i dine spørgsmål en anden gang (jubii for min blacklist) *G*
Avatar billede nefetiti Nybegynder
01. september 2005 - 16:34 #15
ok acceptere og lukker her.