Avatar billede heindorff Nybegynder
01. september 2005 - 14:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stor database.

Hej folkens,

Jeg skal ha' udfærdiget en webside, hvor hver bruger skal kunne bestemme sidens indhold. Målet er ret højt antal brugere som hver har en del data i databasen, så den bliver forhåbentlig med tiden sat på lidt af en prøve.

Mine spørgsmål går på:

Hvad er den foretrukne type database til en krævende opgave?

Jeg vil umiddelbart gætte på MS SQL frem for MySQL, men det er som sagt kun et gæt, da jeg ikke har en s... forstand på det.

Hvilket serverside sprog er at foretrække til en så krævende opgave, som f.eks. skal håndtere en MS SQL (såfremt det er jeres svar) database?

ASP.NET?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2005 - 15:27 #1
hvad er stor ?

MySQL kan sagtens klare masser af GB

min tommelfinger regel:
  - kan du printe alle data => brug Access
  - ellers kan data være på en disk => brug MySQL
  - ellers er du klar over hvor mange diske du har => brug SQLServer
  - ellers brug Oracle

som de fleste andre tommelfinger regler er den ikke specielt korrekt

valg af database bør ikke have den store betydning for valg af server side
script sprog

ASP.NET og JSP kan nogle ting som ASP og PHP ikke kan, men den slags løsninger
har det også med at være dyre
Avatar billede heindorff Nybegynder
01. september 2005 - 17:10 #2
arne v:

Tak for info.

Systemet skal kunne klare temmelig mange trækninger i databasen på samme tid. Altså +30.000 brugere online på samme tid. Målsætningen er +2.000.000 brugere verdenen over. Websiden bliver ret simpel (CSS layout, tæt på ingen grafik på siden), men brugerne skal kunne styre, hvilket indhold de vil ha' på siden. Hver brugers indhold vil dog ikke fylde alverden, da det udelukkende er tekstbaseret input.

Jeg har i sin tid ladet mig fortælle, at en ASP+Access løsning hurtigt kan gå hen og arbejde langsomt og ditto MySQL+PHP, hvis databasen bliver meget stor.

Siden vil blive hosted på en dedikeret server med en kraftig internetforbindelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2005 - 18:16 #3
hvis de der 2 millioner brugere ligger nogle kroner så vil de store firmaer
stå i kø for at sælge dig nogle supergode database løsninger (for nogle pæne
7 cifrede beløb)

Access har sine begrænsninger

MySQL kan altså gå et pænt stykke op
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2005 - 20:35 #4
OK ?
Avatar billede heindorff Nybegynder
03. januar 2006 - 00:47 #5
Beklager den lange ventetid. Jeg havde angivet en mailadresse, som jeg yderst sjældent tjekker.

Tak for hjælpen.