Avatar billede pdam Nybegynder
25. august 2005 - 19:07 Der er 44 kommentarer og
4 løsninger

lp til cd via mikrofonstikket

Jeg har læst lidt om at optage fra lp til cd, og er gået i krig med det. TIlsyneladende har jeg ikke noget "line in", og har så istedet prøvet med mikrofon stikket. Det går fint lige med undtagelse af at lyden er vildt høj, og det giver en masse forvrængning af lyden når den er blevet optaget. Jeg har prøvet at skkrue ned for mikrofón lyden (in), men der sker det  at den slet ikke reagerer på at blive skruet ned, kun hvis den kommer helt i bund, hvor lyden så helt slukker.

Er der nogen der ved hvorfor det er sådan, og om der er noget at gøre ved det.
Avatar billede pdam Nybegynder
25. august 2005 - 19:09 #1
overskriften skulle egentlig være "lp til pc"
Avatar billede hexya Nybegynder
25. august 2005 - 19:11 #2
En Pickup skal bruge en speciel forforstærker - en RIAA forstærker. Sådan en er indbygget i de forstærkere, som har gramofon/pladespiller-indgang.
Avatar billede screem_brille Novice
25. august 2005 - 19:18 #3
hexya korrekt, en RIAA forstærker er en frekvens korrigerende forstærker som er nødvendig.
Avatar billede hexya Nybegynder
25. august 2005 - 19:23 #4
Du skriver jo egentlig ikke noget om, hvorvidt du faktisk allerede kører din grammofon over en forstærker med grammofon-indgang? For hvis du allerede gør det, så lyder det som om mikrofonindgangen er for følsom - hvilket sådan en sådan set skal være i forhold til en line-in.
Avatar billede pdam Nybegynder
25. august 2005 - 19:47 #5
jeg kører grammofonen ind i forstærkeren, og derefter fra forstærkeren ind i pcen
Avatar billede halifax Nybegynder
25. august 2005 - 22:25 #6
Tilslutningen ser korrekt ud. Er der mon skruet for meget op for output'et fra forstærkeren?

Hvilket program anvendes på pc'en til optagelse af lyden?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
25. august 2005 - 22:28 #7
har mere tiltro til at din gain på mic er sat for højt. der plejer at være en knap der heder noget med +20db den skal i vertfald fjernes.

hvordan kommer du fra forstækeren til pc via en tape rec eller har du "Bare" koblet ledningerne fra din højtaler udgang ind i jackstikket på lydkortet ?

MC
Avatar billede screem_brille Novice
25. august 2005 - 22:32 #8
En RIAA forstærler leverrer et line signal, dvs MANGE gang højere end det signal en mikrifon leverer, så hvis mikrofon indgangen benyttes VIl der opstå overstyring. (som lyder forfærdeligt)
Avatar billede pdam Nybegynder
25. august 2005 - 23:11 #9
jeg får lyden ud via "video out".

jeg kan ikke finde noget med output fra forstærkeren, andet end den almindelige volumenkontrol.

til mc.lucifer: hvor er den knap du snakker om?
Avatar billede screem_brille Novice
25. august 2005 - 23:16 #10
NEJ du får ikke noget lyd ud igennem den udgang det er til video, og er slet ikke lavet tila t få et lyd signal igennem. du skal have enRIAA forstærker det andet kommer ALDRIG til at virke
Avatar billede halifax Nybegynder
25. august 2005 - 23:42 #11
Stop nu det snak om RIAA forstærker, når pladespilleren ER tilsluttet en forstærker.
Er der ikke mulighed for en anden udgang end den der "video out", fx. Tape?
Avatar billede screem_brille Novice
25. august 2005 - 23:50 #12
det kan også skyldes at indgangen på hans forstærker er til mm pickupper og hans pickup er en mc type, er lidt svært at vide uden at vide hvilket udstyr han benytter...
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 00:25 #13
Jeg undrer mig lidt. Et lydkort uden "Line in" ? Hvilket lydkort har du?

Optagelse på den måde gennem mikrofonindgang er ikke nogen god ide, i bedste fald får du en masse forvrængning (som screem brille også siger), i værste fald ødelagt lydkort eller højttalere.

Hvis du kigger på bagsiden af din forstærker, har du så nogle stik, der står "Line out", "Rec out" eller lignende på?

Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.a-reny.com/iexplorer/restauration.html
Avatar billede hexya Nybegynder
26. august 2005 - 11:01 #14
Flov over at have leveret svar i stedet for kommentar - beklager :^)
Avatar billede screem_brille Novice
26. august 2005 - 11:41 #15
hexya det skal du ikke være flov over, er ret sikker på dit svar viser sig a være det rigtige i sidste ende (kald det et kvalificeret gæt...)
Avatar billede pdam Nybegynder
26. august 2005 - 11:47 #16
det hjalp lidt at  skifte til tape rec out, men det skratter stadig alt for meget, så det lader til at problemet er at jeg ikke har en "line in" i lydkortet. Mit lydkort hedder "REaltek AC'97"
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 12:00 #17
Hvor mange stik er der på dit lydkort udover mikrofonindgangen, og hvilken farve har de?
Avatar billede pdam Nybegynder
26. august 2005 - 12:04 #18
der er to. mikrofonindgangen (lyserød) og hovedtelefonudgangen (grøn)
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 12:09 #19
Og har du tilslutnig til lydkort både bag på og på fronten?

Hvilket bundkort har du?
Avatar billede hexya Nybegynder
26. august 2005 - 12:16 #20
Screem> Det er jo ikke mangel på RIAA, hvis der er en dedikeret gram-indgang på forstærkeren. Så er det jo nærmere min anden kommentar, som er "svaret" - at, hvis han kun har en mic-in på lydkortet, så er det bare ærgerligt. Men han kan jo tilslutte en mic og holde den hen foran højttalerne *lol*. Det vil dog nok være mere formålstjeneligt at købe et lydkort til 80kr. Er dog også første gang, jeg har hørt om lydkort uden line-in.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 12:19 #21
Er du sikker på, der ikke også er et blåt stik?

Prøv at kigge her:

Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydstyrke > I vinduet "Højttalerindstillinger" nederst klikker du på "Avanceret" > Højttalere > Højttalerindstilling > I rullefeltet vælger du "Stereohøjttalere til skrivebordet".

Nu skulle du have den rigtige indstilling til at spille stereo.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 12:29 #22
Hvis ikke du kan finde ud af, hvilket bundkort du har, så prøv at downloade og installere Everest Home Edition fra linket herunder. Det kan fortælle dig en masse om din computer.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en
Avatar billede halifax Nybegynder
26. august 2005 - 12:48 #23
pdam - Du er ved at være på rette spor med tilslutningen ved at bruge tape rec out på forstærkeren. Nu gælder det at finde den rigtge indgang på lydkortet.
De to du nævner, mikrofonind- og hovedtelefonind- , lyder som to der sidder på fronten, men der må også være noget på bagsiden af din pc (som milter seriøst er inde på) for hvor har du ellers tilslutning til fx. højttalere siddende?, Bagpå? Gætter på der må være en "Line-in" bagpå, lad os nu se.  :)

Gør også dette: Åben Lydstyrke kontrolpanel - klik på Egenskaber. Sæt "prik" ud for Indspilning. Du får nu vist de kanaler, der kan være åbne ved Indspilning. Optræder der ikke en "Line-in"? Det gør der ved mit Realtek AC97 lydkort.

hexya - Forstår godt du kan være flov over dit tidlige svar, og det er flot du selv nævner det. Det er ikke løsningen. Den ligger i at finde den rigtige tilslutning, plus indstilling for Indspilning.
Avatar billede screem_brille Novice
26. august 2005 - 12:53 #24
halifax nu må du stoppe, han har da ingen grund til at være flov over det svar, udfra de oplysniger der var tilgængelige på det tidspunkt var det det rigtige svar.
Avatar billede pdam Nybegynder
26. august 2005 - 14:12 #25
der er altså kun de to. bagpå sidder strøm, modem, netkort, s-video, usbporte, skærm (? - ligesom et gammelt printerstik, bare mindre), gammelt printerstik, og nichts weider.

til milter: indstillingerne var som de skulle være, og hvad angår mit motherboard:

Motherboard:
      CPU Type                                          Mobile AMD Athlon XP, 1800 MHz (13.5 x 133) 2400+
      Motherboard Navn                                  Acer Aspire 1350
      Motherboard Chipset                              VIA VT8373 UniChrome KN400
      System Hukommelse                                192 MB  (PC2700 DDR SDRAM)
      BIOS Type                                        Phoenix (07/29/04)
      Kommunikations Port                              ECP-printerport (LPT1)

til halifax: der er en "line in" i egenskaber for indspilning i lydstyrkepanelet, og den er hakket af
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2005 - 14:21 #26
Prøv at kigge på venstre side af computeren. Ifølge manualen skulle du have mulighed for at tilslutte eksterne lydenheder der.

Jeg kigger lige lidt mere i manualen til den.
Avatar billede pdam Nybegynder
26. august 2005 - 15:17 #27
altså der sidder et ekstra stik. men der kan jack-stikket i hvert fald ikke komme ind.
Avatar billede pdam Nybegynder
26. august 2005 - 15:18 #28
det minder om sådan der sidder i mit digitale kamera, som jeg bruger til at forbinde kameraet med pc'en
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2005 - 02:51 #29
Undskyld ventetiden.

Jeg har fået kigget lidt mere på det nu, og det ser desværre for dig ud til, at du har ret. Der er ikke nogen "Line in" på din computer.

Som screem brille nævnte tidligere, så er problemet, at signalet (strømmen), som kommer fra din forstærker, er for kraftigt til din mikrofonindgang. Det resulterer i, at lyden bliver voldsomt forvrænget. Hvis du har en udgang for hovedtelefon på din forstærker med regulering af lydstyrken kan den måske bruges, men jeg tror stadig signalet vil være for kraftigt.

Jeg ved ikke, om der findes noget andet, som kan nedsætte signalet til en styrke, som mikrofonindgangen kan klare, men jeg tvivler. Du kunne måske selv lave noget, men du risikerer, at det går ud over kvaliteten af lyden så.

Den eneste fornuftige mulighed, jeg kan se, er at få et PCMCIA-lydkort som dette:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113260

.... eller et USB-lydkort som et af dem herunder:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44282

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72636

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104208

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96157
Avatar billede halifax Nybegynder
27. august 2005 - 03:22 #30
Har også kikke lidt videre på sagen efter vi har fået oplyst, hvilken pc, det drejer sig om. Det skulle være gjort langt tidligere.  :)
Acer kalder de to porte til lyd: Microphone/line-in jack; Headphone/speaker/line-out port.

Mon det gør nogen forskel i mikrofon portens egenskaber såfremt du i Lydstyrke kontrolpanel - Indspildning IKKE har "prik" ved mikrofon, men alene ved Line-in?
Gider du lige teste det? For at se om porten er mindre følsom for lyd, den får ind, end når den står med prik ved mikrofon som aktiv.
Måske porten har to funktioner når Acer selv kalder den Microphone/line-in.

Foruden PCMCIA-lydkort kan fås USB-lydkort fra ca. kr. 100.00. Har dog ikke undersøgt, hvilke porte de helt bllige har.
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2005 - 11:56 #31
halifax > Hvor har du fundet "Microphone/line-in jack; Headphone/speaker/line-out port"?

I den danske manual står der kun "Mikrofonstik".
Avatar billede halifax Nybegynder
27. august 2005 - 13:49 #32
milter - Enig, så godt den danske. Det andet er copy/paste fra noget Technical Specf. som jeg ville lægge ud i tilfælde det skulle være en option, som pdam nemt kan prøve af - om porten har dobbelt funktion afhængig af indstillingerne for Indspildning.
Avatar billede pdam Nybegynder
29. august 2005 - 16:19 #33
jeg har nu prøvet at klikke i "line in" kun, men så kommer der bare slet ikke noget lyd. Lader til at jeg bare har et l****-lydkort.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. august 2005 - 01:26 #34
Ja, det er noget l*** at døje med.

Alternativ - Læs om en lile USB preamp her "Phono PreAmp er en god investering for den musik- og lydinteresserede.
PreAmp kan nemlig overspille lp-skiver og kassettebånd til pc'en."
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=123&a=3243

Desværre koster skidtet kr. 795,00.
Avatar billede pdam Nybegynder
30. august 2005 - 17:41 #35
ja, jeg må se hvor vigtigt jeg synes det er (målt i kr.), men ellers tak for hjælpen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om milter eller halifax skal have pointene, men hvis jeg får et svar skal jeg nok sende dem til hurtigste mand
Avatar billede screem_brille Novice
30. august 2005 - 17:55 #36
det bør være hexya som for point for han har svarede korrekt på dit spørgsmål (men det udelukker jo ikke de andre for at få point også)
Avatar billede halifax Nybegynder
31. august 2005 - 10:45 #37
Nu får du svar fra mig. Så må du vente på svar fra de andre og fordele pointene som du synes......    :)
Min påstand er at hexya ikke ubetinget har ret (selv om screem_brille var hurtig til at bakke op om nødvendigheden af en RIIA forstærker). Den kræves nemlig normalt ikke, når man har en forstærker med indgang for pladespiller som i dit tilfælde. Et eksempel: har selv et lille musikanlæg med Tape og AUX indgang, men ikke pladespiller. For at benytte min fine gl. B&O pladespiller må der sættes en RIIA preamp (forforstærker) mellem den og anlægget.

I dit tilfælde er jeg ikke sikker på en preamp ville have gjort tricket. For her er problemet, at dit lydkort ikke har en Line-in indgang. Er bange for mikrofonindgangen stadig ville have givet forvrængning.

Bemærk at det lille alternativ jeg har fundet ovenfor er til USB, dvs. at et lydkort ikke er påkrævet. Det er hele forskellen.  :)
Avatar billede halifax Nybegynder
31. august 2005 - 11:59 #38
Ovenfor skulle have været et svar. . . .    :)
Avatar billede milter Ekspert
31. august 2005 - 15:42 #39
.... og fra mig :)
Avatar billede hexya Nybegynder
31. august 2005 - 15:56 #40
halifax> Egentlig ville jeg ikke have blandet mig mere, men blot have ladet det gå sin skæve gang. Men en eksplicit påstand om, at jeg ikke har ret, kan jeg naturligvis ikke sidde overhørig.

Mit andet indlæg (4. indlæg, 25/08-2005 19:23:42)
>>Du skriver jo egentlig ikke noget om, hvorvidt du faktisk allerede kører din grammofon over en forstærker med grammofon-indgang? For hvis du allerede gør det, så lyder det som om mikrofonindgangen er for følsom - hvilket sådan en sådan set skal være i forhold til en line-in.<<

Mit tredje indlæg (20. indlæg, 26/08-2005 12:16:03)
>>Screem> Det er jo ikke mangel på RIAA, hvis der er en dedikeret gram-indgang på forstærkeren. Så er det jo nærmere min anden kommentar, som er "svaret" - at, hvis han kun har en mic-in på lydkortet, så er det bare ærgerligt. Men han kan jo tilslutte en mic og holde den hen foran højttalerne *lol*. Det vil dog nok være mere formålstjeneligt at købe et lydkort til 80kr. Er dog også første gang, jeg har hørt om lydkort uden line-in. <<

Så vidt jeg kan læse, står der: at hvis han allerede kører over RIAA, men kun har en mikrofonindgang på kortet, så skal han købe et lydkort.

Hvis andre nåede til den konklussion før mig, så skal jeg naturligvis ikke have point. Men NU poster jeg altså alligvel det her som svar.

screem> Hvem siger hexya er en han - bare fordi man har et grimt sprog betyder det jo ikke...  Har du ikke set Deadwood? Jeg mener, hvem sagde rejekælling(!) På den anden side betyder det, at man har et pænt sprog jo heller ikke, at man ikke er en bitch. Og tak for opbakning :^)
Avatar billede hexya Nybegynder
31. august 2005 - 19:26 #41
Men nu vi har den fremme, så pyt da... lad os lige tage den en gang til for Kong Kn.. ahrmm, Dronning hexya.

Det er jo et interface, hvis intuitive kvaliteter helt er på højde med programmering i maskinkode og hvis øvrige kvaliteter er omvendt proportionale med Bill Gate$ formue.

- Sæt Rec-out fra forstærkeren til Mic-in på computeren (som du har gjort før).

- Åben både "Recording Control" og "Volumen Control", så du kan se dem begge:
Fx dobbeltklik Lydikon i taskbar 2 gange. Det åbner to vinduer som dækker over hinanden. Træk det øverste til siden og vælg Indstillinger> Egenskaber> Indspilning - tryk OK.

- I begge, slå Avanceret til (Indstillinger> Avanceret) og tryk så på Avanceret (under Mic) og fjern flueben (såfremt der var sat flueben ved "Boost-20db").

Vi prøver nu at optage i to forsøg. Du skal foretage indstillingerne FØR du åbner dit Optageprogram. Du skal altså lukke Optageprogrammet ned mellem de to forsøg.

- Foretag indstilling til 1. forsøg (i både RecordingControl og VolumenControl).
Åben derefter dit Optageprogram, hvor du vælger 48Khz 16bit (stereo), eller muligvis 44.1Khz 16bit (stereo) (kommer an på codec, chip på lydkort osv, men begge indstillinger giver klar lyd - dog med forhøjet eller forsænket pitch, hvis det forkerte vælges).
Hvis det er Windows egen latterlige Lydoptager du bruger (w2k, kender ikke XP), så skal du først vælge Filer> Egenskaber> KonverterNu og i Attributer sætter du den til en af de to ovennævnte.
(Dette prg og så Mixeren bør have en plads i Guinness for at være alle tiders værste programmering, der er blevet betalt penge for. Det er kun en ting, der slår dem, og det er deres vildledende vejledninger :^)

* "Recording Control":
1. forsøg:
a) Sæt flueben i "Marker" ved Mic. Sæt skyderen min. (helt ned til nul, ja!).
b) Fjern flueben fra "Recording". Sæt skyderen i midten - såfremt den ikke er låst.

2. forsøg:
sæt flueben i "Marker" ved StereoMixer. Sæt skyderen så overkanten står lige under 3.

* "Volumen Control":
1. forsøg:
Sæt flueben i "Slå fra" ved alt, undtagen:
a) Mic. Sæt skyderen så overkanten står lige under 2. streg fra neden (meget lavt ja).
b) Wave. Sæt skyderen så overkanten står på ca 3. (ikke så kritisk).
c) Volume. Sæt volumen på max.

2. forsøg:
Samme som i 1. forsøg

Hvis 1. forsøg lykkes, men er for lavt, når du afspiller, så kan du jo give den lidt mere under indspilning - og jeg mener lidt! Hvis du prøver at markere en skyder og så bruger piletasterne til at indstille dem med, så kan du se, hvor lidt programmøren selv synes er et helt trin - ikke meget mere end et flækket fehår én pixel (!)

Hvis 2. forsøg stadig forvrænger, så prøv at sætte volumen på StereoMixeren yderligere ned og prøv igen.

Hmm, gad vide om jeg har fået det hele med, og rigtigt - men det mener jeg nu nok, og ellers følger der jo nogen rettelser :^) Spændt på at høre hvordan det gik.
Avatar billede pdam Nybegynder
31. august 2005 - 21:47 #42
hexya: jeg har ikke noget der hedder "recording" eller "stereo mixer" i indspilning, og jeg kan ikke regulere mic under lydstyrke. Enten det eller også forstår jeg bare ikke en bjælde af hvad du skriver, men det tror jeg dog nok det gør.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 01:39 #43
hexya - Vil gerne kommentere hvorfor jeg brugte det lille ord "ubetinget" om at have ret i dit svar. Set fra pdam's side er det bare spam i spørgsmålet, så venter til tråden er lukket. OK?  :)
Avatar billede hexya Nybegynder
01. september 2005 - 10:19 #44
Som nævnt kender jeg ikke XP - hvis det da er dit OS.

Er der andre indstillingsmuligheder af dem, som jeg har nævnt, du heller ikke har - som fx "Boost-20db" under Avanceret?

Dobbeltklik lydikon (i systray)> Vælg Indstillinger> Egenskaber> Indspilning
Hvilke muligheder får du i vinduet "Vis følgende lydstyrkeindstillinger"?
Avatar billede hexya Nybegynder
01. september 2005 - 10:28 #45
halifax> helt OK, duellen er sat til morgengry :^)
Avatar billede hexya Nybegynder
05. september 2005 - 20:31 #46
pdam> Har du opgivet? Det har jeg ellers ikke - endnu :^)
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 12:02 #47
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede pdam Nybegynder
11. februar 2006 - 12:10 #48
hej alle sammen. I må undskylde at jeg aldrig vendte tilbage, men dels så løb jeg ind i en tid hvor jeg blev far, flyttede og en masse andre ting, dels blev pick-up'en på min pladespiller ødelagt i forbindelse med flytningen. Så jeg har ikke haft mulighed for at afprøve nogle af de seneste forslag. Men jeg synes at I alle skal ha' nogle point for ihærdigheden. Måske vender jeg tilbage til problematikken senere, men lige nu bliver det ikke.