Avatar billede tlunde Nybegynder
23. august 2005 - 09:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nemmeste måde at designe stor side?

Hejsa,
Jeg sidder overfor et job, hvor jeg skulle designe en side, der min. vil komme til at indeholde omkring 50 sider.

Hvordan er det nemmest at lave et design til sådan en stor side? Jeg tænker her på, om det er muligt at lave et design som skulle man kan lave i en fil, og så bare man genbruger dette design på alle siderne?

Sådan, at hvis man skal rette i designet et sted, så gør man det kun et sted, i stedet for at man skal til at rette alle siderne igennem...

Håber i forstår hvad jeg mener?

Mvh.
Thomas
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
23. august 2005 - 09:59 #1
jeg plejer at lave 1 side "Eks. index.php" somm indeholder designet, så laver jeg en test side, hvor jeg designer en underside i, når den ligner det den skal ligger jeg den op i en Mysql database, med et tilhørende id nr, i index.php laver jeg så et kald til databasen der henter indholdet af det nr somjeg linker til i mine link.

et link ville så se sådanne ud

<a href="index.php?Side=5" target="_Self">Mit link<a/>

Giver det mening.

MC
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. august 2005 - 10:00 #2
Øhhh.... er det en hjemmeside du tænker på?

For så kan du jo evt lave en Database, og skrive siderne med ASP eller en anden kodning!
Avatar billede keysersoze Guru
23. august 2005 - 10:01 #3
jeg er lidt i tvivl om præcis i hvilket kategori du vil have svar - om det er design eller programmering. Som jeg forstår det er selve designet ikke problemet men derimod opsætningen af koden der skal holde designet - er det korrekt?

Hvis det er korrekt så er du inde på noget af det rigtige - nemlig at du skal have en form for design-fil eller "beholder" til alt hvad der kan genbruges. Det mest almindelige er nok at bruge includes, men det kan gøres på forskellige måder ellers alt afhængig af programmeringssprog.

http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=78
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=50
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=77
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. august 2005 - 10:09 #4
En nem side at gå igang med er www.html.dk
Avatar billede tlunde Nybegynder
23. august 2005 - 10:11 #5
darth-domino:
Det er ik så meget HTML jeg skal bruge, jeg skal bruge PHP og MySQL...
Avatar billede tlunde Nybegynder
23. august 2005 - 10:13 #6
Alle:
Sådan jeg havde tænkt på det, så ville jeg lave en top.php med menu og logo og en bund.php med nogle kontakt informationer.

I index.php ville jeg så bruge include funktionen til at inkludere top.php og bund.php i index.php.

Lyder det som en måde at gøre det på, eller er der en bedre og mere stabil måde at gøre det på?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
23. august 2005 - 10:16 #7
Ja hent det ind i index.php via my sql

MC
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2005 - 11:16 #8
Jeg ville absolut tage udgangspunkt i et CMS som f.eks. Typo3 http://www.typo3.com eller MovableType http://www.sixapart.com/movabletype/ I øjeblikket hælder jeg mest til Typo3. Denne løsning er lidt svær som opstart, men tilgengæld lettest i det lange løb, isæt fordi du kan uddelegere jobbet som redaktør til ikke tekniske personer inden for de rammer du har sat op. Typo3 er open source, hvilket betyder at der er lavet masseraf extra funktionalitet hvis du måtte ønske det. Løsningerne ligger frit tilgængelige på nettet lige til at implementere
Avatar billede tlunde Nybegynder
23. august 2005 - 12:05 #9
mc.lucifer:
Jeg kan ikke rigtigt følge ideen i at det skal ligges ind i en database?

Men er jeg på rette vej, hvis jeg smider det ind i:

top.php (Menu og logo)
index.php (Indhold på siden)
bund.php (kontaktoplysninger)

Mvh.
Thomas
Avatar billede tlunde Nybegynder
25. august 2005 - 10:10 #10
Kunne desværre ik rigtigt bruge noget af det...
Avatar billede keysersoze Guru
25. august 2005 - 10:15 #11
så er der da rig mulighed for at spørge videre - men det er måske ikke interessant at få løst?
Avatar billede tlunde Nybegynder
25. august 2005 - 10:18 #12
Har spurgt videre, men der skete ik rigtigt mere, efter den sidste post jeg lavede...
Avatar billede tlunde Nybegynder
25. august 2005 - 10:18 #13
Vil skam hellere end gerne have løst mit problem...
Avatar billede keysersoze Guru
25. august 2005 - 10:25 #14
du spørger mc.lucifer som ikke svarer tilbage - jeg fx fik ingen tilbagemeldinger om mine løsninger og ydermere lægger jeg op til en kommunikation idet jeg siger at der alt efter det valgte sprog findes forskellige løsninger ud over include-delen som jeg linker til.

det du spørger om i dit sidste indlæg er netop det der står beskrevet i det links jeg henviser til i mit første indlæg.
Avatar billede tlunde Nybegynder
25. august 2005 - 10:36 #15
Sorry, har lige overset den der, har haft lidt for mange bolde i luften :)
Kigger lige lidt på det...

Men den måde jeg foreslog (23/08-2005 12:05:22), var det en ide? Eller kan det måske gøres smartere?

Og det var noget der skulle programmeres i PHP
Avatar billede keysersoze Guru
25. august 2005 - 10:54 #16
det er nok noget af det mest normale at gøre - personligt har jeg altid foretrukket en default-side der har indeholdt alt designet og så vha server.execute (ved ikke hvad det tilsvarende i php hedder) inkluderet undersiderne i en td. Lige i øjeblikket forsøger jeg dog en anden måde hvor jeg har nogle funktioner jeg kan kalde med parametre og som indeholder mine designelementer - fx

function bodyend()
%>
</html>
</body>
<%
end function