Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
21. august 2005 - 23:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Valg af datasets

Hej eksperter
Nu har jeg læst flere bøger, men har desværre ikke fundet svar på mit spørgsmål.
Hvis jeg har en temmelig stor database, hvor mange datasets skal jeg så bruge for at kunne gøre brug af hele databasen i mit program? Jeg har f.eks et sted hvor jeg skal kunne lave udtræk på hvilke ordre der høre til en given kunde. Altså data fra både ordrer og kunder. Som jeg har det nu, har jeg et dataset til alle de udtræk jeg har lavet i hele programmet, da der så findes et dataset skræddersyet til det givne udtræk. Dog er det vist ikke sådan det skal gøres, da det er ret uoverskueligt!
Hvordan forholder det sig med brug af dataset hvis man skal bruge mange forskellige tabeller fra en database?

Håber i forstår...

Venlig hilsen
Jesperthomsen1980
Avatar billede softspot Forsker
21. august 2005 - 23:14 #1
Antallet af datasæt du har behov for afhænger i mine øjne af hvormeget data du vil "slæbe" rundt på i din applikation. Hele databasen kan i princippet være i et datasæt, men med en stor database er det nok ikke hensigtsmæssigt :)
Avatar billede softspot Forsker
21. august 2005 - 23:16 #2
Dataset-objektet repræsenterer hele eller en delmængde af databasen, herunder tabeller, relationer, indeks osv. så du kan som antydet ovenfor godt have flere tabeller i samme dataset-objekt.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
21. august 2005 - 23:57 #3
Ok - men det er vel heller ikke smart at have alt for mange dataset?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 00:06 #4
Jeg vil mene det er et spørgsmål om performance, idet mange data fylder en del i hukommelsen og ad den vej kan trække saften ud af maskinen. På den anden side så kan det koste tid ofte at skulle hente mindre datasets der passer til det aktuelle behov, fordi databasen ligger på en langsom forbindelse (men så vil det store datasæt naturligvis også være en ulempe).

Det er nok svært at give et entydigt svar på hvad der er mest korrekt, da det afhænger af hvordan din arkitektur og infrastruktur er skruet sammen.
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
22. august 2005 - 00:09 #5
Databasen ligger lokalt, så det er ikke et problem...Problemet som jeg ser det lige nu er, at jeg har mange forskellige datasets, som egentlig indeholde samme data, dog med nogle små varianter. Dette virker meget uoverskueligt...
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
22. august 2005 - 00:14 #6
Kan jeg egentlig ikke lave én dataset af hele databasen, og så kun opdatere de tabeller i datasettet som jeg lige bruger?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 00:18 #7
Jeg er desværre ikke så meget inde i Dataset så jeg umiddelbart ved om man kan dette (har brugt det for et stykke tid siden), men såvidt jeg husker kan man opdatere en tabel ad gangen. Dataset-objektet husker endda hvilke opdateringer du har lavet, så det er noget du kan bruge idet du opdaterer...
Avatar billede jesperthomsen1980 Nybegynder
31. august 2005 - 17:07 #8
Jeg vælger at stadig at bruge mange dataset der nogenlunde passer til mit behov. Dog skal jeg nok være bedre til at lukke/tømme datasette efter brug. Tak for hjælpen.
Smider du et svar så vi kan få lukket spørgsmålet?
Avatar billede softspot Forsker
31. august 2005 - 17:08 #9
Det var så lidt...
Avatar billede softspot Forsker
31. august 2005 - 17:19 #10
Mange tak for point :)