Avatar billede Slettet bruger
19. august 2005 - 22:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Relationel DB vs XML-DB

Er der nogen der vil kaste lidt lys over forskellene på relationelle databaser og XML-databaser; altså hvad er deres styrker og svagheder, og hvornår vil man vælge den ene frem for den anden. Hvad er tendensen: er XML-DB på vej ud af billedet igen eller vil XML-db med tiden blive en konkurrent til den relationelle database?

Jeg vil gerne høre personlige erfaringer, men relavante links er også velkomne.

Jeg vil bestræbe mig på at fordele points'ene retfærdigt mellem alle der lægger et (vel-)begrundet svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2005 - 22:22 #1
Mit indtryk er at native XML databaser ligesom OODBMS'er er uhyre interessante
teoretisk, men uden betydning i den virkelige verden (læs: har minimal
markeds andel).

RDBMS'er hersker suverænt på database området. Og jeg ser ikke nogen
tegn på at det skulle ændre sig inden for en overskuelig fremtid.

Jeg kender ikke nok til XML databaser til at kunne vurdere deres
styrker og svagheder.

Det behøver ikke nødvenigvis være p.g.a. mangler at de ikke slår igennem. Hvis
de relationelle databaser kan løse opgaven og man har 20 års erfaring med dem -
hvorfor skulle man så risikere noget ved at prøve noget helt nyt.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 21:29 #2
Ok, arne_v, jeg havde håbet på lidt flere kommentarer, men det skal ikke gå ud over dig. Så vær så venlig at smide et svar:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 21:31 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 21:32 #4
hvilken XML database har du kig på ?

Exist ?
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 21:50 #5
Jeg har ikke kig på nogen bestemt (endnu). Spørgsmålet var helt generelt. Jeg ville bare prøve at finde ud af hvor meget "kød" der eventuelt kunne være på en opgave jeg gerne vil skrive om emnet. Dvs. en komparativ analyse af XML-databaser og relationelle databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 21:55 #6
spændende emne

men muligvis svært

hvis du vil lege med en XML database og Java passer dig som platform så er
Exist så vidt jeg ved en af de mere anvendte
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 22:13 #7
Det lyder sgu lidt uhyggeligt, hvis du mener det er et svært emne. Men jeg skal nu heller ikke skrive på expert-niveau; mindre kan nok godt gøre det. Men mange tak for tippet om eXist, den vil jeg lige kigge nærmere på.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 22:21 #8
svært som i:
- måske lidt vanskeligt at finde materiale
- det materiale du finder er måske på et meget højt teoretisk niveau
- fordi det er så lidt udbredt så er der sikkert mange ting som
  ikke er afprøvet i praksis endnu
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 22:25 #9
Jamen, jeg kan da kun sige "ja" til alle tre punkter, men det skal nu have chancen.