Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
18. august 2005 - 21:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp ang. PSU + bundkort

Dav alle. Jeg har investeret i et nyt bundkort.

Når jeg har sat bundkortet i + alle stikkene og tænder computeren. Sker der intet på min skærm. Som om der ingen forbindelse/strøm kommer til den. Skal jeg skaffe mig en ny strømforsyning? Har prøvet med 3 forskellige skærme og 2 forskellige gfx kort. Så tror ikke der er noget der er brændt af.

Jeg har fundet disse strømforsyninger;
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117650

Der er et 4-pin slot som ikke er brugt, så derfor tror jeg at jeg skal bruge én af de to strømforsyninger.

Mine spørgsmål:
1. Skal jeg skaffe en ny strømforsyning, eller er det noget andet der er galt?

2. Hvordan kan jeg regne med at den valgte strømforsyning passer til bundkortet?
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
18. august 2005 - 21:06 #1
Btw. den der hjælper mig af med disse problemer får alle de point jeg har.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. august 2005 - 23:41 #2
Nyt bundkort !

Er du sikker på, at de messing afstandsstykker du skruer i kabinettet, og hvorpå du skruer bundkortet, er monteret de rigtige steder. Den MÅ kun være de steder i kabinettet, hvor der er monteringshuller i bundkortet. Er der blot en messingstud, hvor der ikke er skruehul i bundkortet, så risikerer du at den ikke vil starte overhovedet, da den kortslutter bundkortet til stel. ?

En anden mulighed, er strøm. Er du sikker på, at du har koblet strøm de steder der skal kobles strøm til. Visse bundkort skal have er ATX12V (firkantet 4 pins stik) til bundkortet før CPU'en er tilfreds. ?
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
19. august 2005 - 11:52 #3
Ja, den er sat på alle messings afstandstykkerne.

Den sidste mulighed tror jeg du har ret i. At jeg skal have en ATX12V med 4-pin stik, og det har jeg ikke. Derfor tænkte jeg på at købe en af de ovenstående PSU'er.
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
19. august 2005 - 11:53 #4
dragonknight, den over var til dig;

Ja, den er sat på alle messings afstandstykkerne.

Den sidste mulighed tror jeg du har ret i. At jeg skal have en ATX12V med 4-pin stik, og det har jeg ikke. Derfor tænkte jeg på at købe en af de ovenstående PSU'er.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. august 2005 - 12:11 #5
Hvis man ikke er meget omhyggelig med afstandsstykkerne, så kan man komme til at placere et afstandsstykke hvor der ikke er et skruehul i bundkortet, og så kortslutter bundkortet til stel.
Der må nemlig ikke være afstandsstykker andre steder en de steder, hvor der er skruehuller i bundkortet.
Er du helt sikker på, at du har placeret dem rigtig ? ? ?

Er der, på bundkortet, et firkantet strømstik, med 4 ledere ?
Det sidder normalt i nærheden af CPU'en.

Det ville være nemmere hvis man kendte både hvilket bundkort og CPU det drejede sig om ? ?
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
19. august 2005 - 12:19 #6
Er sikker på det sidder på alle messing stykkerne.

Ja, der er et stik med 4 ledere der står: "ATX12V 1" ved siden af strømstikket.

Bundkortet er; ASrock K7upgrade880
Cpu'en er; AMD Athlon XP 3000+
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. august 2005 - 12:27 #7
Så skal du have en ande PSU med ATX12V stik, eller et konverterstik, som fra et af de almindelige stik, går over til et ATX12V stik. Hvis de kan fåes.

De 2 PSU'er du linker til, er begge udmærkede, og vil løse dit problem, tror jeg ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. august 2005 - 12:27 #8
Og dette skulle selvfølgelig have været et svar !
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
19. august 2005 - 17:26 #9
Jeg håber du har ret. Ellers må jeg prøve at få byttet lortet. Tak for hjælpen. Du får pointene.

Skriver du lige et svar?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. august 2005 - 17:51 #10
Det virker helt sikkert, for den vil ikke starte, hvis der er et ATX12V stik på bundkortet der ikke får strøm fra en passende stik fra PSU'en.
Avatar billede tyrenmadz Nybegynder
19. august 2005 - 17:54 #11
Jamen, der er nemlig 2 stik med da jeg købte det. Men de passer ingen steder, det er vidst bare nye stik til PSU.

Køber sku nok en ny strømforsyning ;)
Har du fået pointne?