Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 16:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

X og kryds?

Hejsa..

Jeg skal lave et X og altså ikke et kryds i navnet på et website, der omhandler odds (altså 1X2)..

Men hvordan sikrer jeg mig at navnet ikke bliver misforstået således at folk siger kryds i stedet for x?

Lidt inspiration og hjælp ville være fantastisk.!

På forhånd tak..
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. august 2005 - 16:58 #1
Den var let :)
Lav det så det ligner et kryds tegnet med en blyant.
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. august 2005 - 16:59 #2
...eller tuds.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. august 2005 - 17:07 #3
jeg tror at Udtalen / kombinationen "1 kryds 2" er så velkendt ... at selv på skrift vil mange udtale det på den måde

tror de fleste tænker tips hvis de ser 1x2 kombinationen

du kan dog fremhæve den på flere måde for at synligøre ente x eller tal

1x2 ..... 1X2 ..... <b>1</b>X<b>2</b> ..... 1<b>X</b>2 osv. osv..

Brug feks kontrastfraver og former til at gøre opmærksom på forskellen mellem bogstaver tal og tegn

Skal 1X2 fremgå i en tekstsammenæng kan du evnt vælge at gøre nettop 1x2 til en anden skriftype (Feks en monospace type)

Men grundlægende tror jeg ikke du skal være så bange for at folk ser det som x og ikke kryds
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 21:00 #4
Ok.. Jeg tror jeg løb ind i et par misforståelser - navnet er ikke 1X2, men derimod sportX f.eks.

Dvs. at det ikke skal ses som sport kryds, men som sport x..

Nogle ideer til hvordan det kan lade sig gøre? Jeg har tænkt på måske at bruge lidt lydskrift, men det virker en anelse "nørdet" til et sportsite..
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. august 2005 - 21:09 #5
Lav et stort X i en skrift med fødder.
Lidt ligesom i X-Files.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. august 2005 - 21:11 #6
Et x med serifer (Feks Times) vil virke mere x-agtigt det ligner mere et bogstav  end feks et Arial

Du kan jo forsøge dig med mere eller mindre amorfe/krøllede bogstavstyper ... eller måske helt over i den anden grøft med space typer----eller håndskrift

prøv feks at gå ind på http://www.fontpool.com/ og kig på fonte... er sikker på du vil kunne finde en masse inspiration til hvorledes et X kan se ud.... og vilke typer der minst kan forveksles med et kryds
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2005 - 21:11 #7
<ole>

- ehhhh ... nåja, ligesom i 'Kryds-Files'  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 21:13 #8
Jeg laver selv X'et i Photoshop, men fødder på x'et er nok en god idé. Er der andet der kan gøre det nemmere at adskille fra krydset?
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2005 - 21:17 #9
- og min seneste kommentar var selvfølgelig til doggy82  :)

weeelo >> Meget ofte inkluderer man et eller andet slogan ved siden af sit logo. Hvis du skriver et eller andet, hvor ordet 'kryds' indgår, er jeg ret sikker på, brugerens 'bio-computer' laver en 'krydskobling' - om jeg så må sige  :)

Hvis du samtidig lader X'et i logoet og ordet 'kryds' i dit slogan stå i en farve, der stikker ud fra resten, ryger formodentlig selv de tungeste i fælden ... ikke mindst, hvis X'et i dit slogan også adskiller sig typografisk fra resten  ;o)
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 21:19 #10
olebole >> Enten misforstår jeg dig eller også misforstår du mig. Min pointe er netop, at mit X [æks] ikke må forstås som "kryds"!
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. august 2005 - 21:21 #11
---> "er jeg ret sikker på, brugerens 'bio-computer' laver en 'krydskobling' - om jeg så må sige  :)"

Kommer da meget an på brugerens 'OS' ....*G*
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2005 - 21:22 #12
- nej, så var det afgjort mig, der misforstod. Følg endelig ikke mine råd, da de vil give dig det stik modsatte, end ønsket! Sorry  ;D

Jesper >> du har fat i noget, dér  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2005 - 21:26 #13
- og nu da selv den 'æksede', ældre herre har fattet sammenhængen, kan vi vel slå fast, at doggy's forslag med at udnytte fordelen ved et godt fasttømret symbol ('æks-fails'), er fortrinligt  ;o)
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 21:32 #14
Takker - jeg vender tilbage med et par eksempler senere..
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. august 2005 - 21:36 #15
er nu et sjovt udtryk... "en skrift med fødder" .... ved ikke om det er en "gangbar" fortolkning men mon der er en god ting at bruge den type skrift hvis man skal skrive til en man gerne vil være på god fod med ??? ...*G*
Avatar billede weeelo Nybegynder
18. august 2005 - 21:37 #16
Hehe..
Avatar billede olebole Juniormester
19. august 2005 - 00:41 #17
- så hellere sniffe coke og æde X under palmerne på dezainernezzz yndlings ferie-ø, Sans Serif  ;D
Avatar billede weeelo Nybegynder
19. august 2005 - 16:10 #18
www.footballworld.dk/weeelo/x.jpg

- Giver det sig ikke ganske tydeligt, at der er tale om et x?
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
19. august 2005 - 17:06 #19
Hmmmm..... både ja og nej.... bør nok ses i sammenhænget med resten