Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 11:59 Der er 59 kommentarer og
2 løsninger

Webdesign: lidt spørgsmål

Jeg har tænkt mig at starte et lille enmands-firma op, hvor jeg vil lave website - kun en fritidsbeskæftigelse.
I den forbindelse har jeg nogle ting, som jeg er lidt i tvivl om.
Først og fremmest, men I så, at det er en god idé at blive momsregistreret? Tæller det at have et CVR-nummeret, når kunderne skal vælge, hvem der skal lave deres website? For hvis ikke, så behøver jeg ik momsregistrere mit firma, da jeg ik forventer at tjene mere end 50.000,- årligt. (jeg går ud fra, at man for en lille firma som dette, selv kan lave momsregnskabet).

Dernæste, så skal jeg jo også have sat en reklame i lokalavisen. I den forbindelse, vil jeg først sikre mig, at mit website er optimalt.
Se: http://www.demaweb.dk

Forstår man, hvad det drejer sig om, når man kommer ind på siden?
Hvad er jeres holdning mht. at skrive priser på websitet? Vil kan godt lave nogle prisforslag, som kan slå på siden, men prisen er jo meget varierende fra kunde til kunde, og derfor er det måske åndsvagt!? Hvad anbefaler I?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:08 #1
Det er en fin idé at tilbyde design af hjemmesider, dog er dette marked så mættet af udbydere.

Det jeg synes du skal gøre udover at tilbyde webdesign er at tilbyde CMS løsninger, det er der fremtid i.

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:11 #2
Det gør mig egentlgit ik så meget, at der er mange udbydere - jeg er heller ik interesseret i at lave af det! Jeg vil bare gerne tjene lidt penge - det tror jeg ik er så svært, hvis jeg får en reklame i lokalavisen!? Tror nemlig ik der er andre lige her i området.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:12 #3
Jeg synes din side er meget god. Der mangler dog noget omkring priser, altså hvad virksomhederne skal forvente at smide for et webdesign lavet af diig.

Desuden synes jeg det er lidt ærgerligt at når man vil se din reference til siden cykelKom.dk kun åbner sig i et ganske lille browser vindue.

jeg tror det ville være interessant at vise dine hjemmeside referencer i et stort (nyt) vindue så kunden kan se dine kompetencer inden for webside design.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:14 #4
Nej det er måske rigtigt at der i Gandstrup hvor du bor måske ikke er så mange udbydere af webdesign.

Nu arbejder jeg selv for et Internet firma der har et samarbejde med andre virksomheder. Idéen med at levere rene webdesigns er så småt på vej ud, det er bedre at tilbyde kunden et Content Management System med i prisen.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:15 #5
Men ellers synes jeg din side er god!. :]

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:18 #6
Hvad er det du siger, mht. mine reference?
Prøv at tjekke design => referencer. Der bliver da åbnet et nyt vindue med siden..

Man kan jo altid starte med at udbyde webdesign, og så lave et CMS-produkt senere hen :)

Hvad forslår du at man gør mht. priser? Skal man lave et forslag til at vejledende pris, og lave et skema som viser hvad man får for de penge?

Har du nogen erfaring mht. momsregistrering? Er det en god ide med et CVR-nummer?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:24 #7
Nu ved jeg ikke hvordan du skal aflønnes om dine kunder er villige til at betale uden om skattefar.

Men mht. nyanskaffelser osv. er det klart at det er en fordel med hensyn til momsregistrereing således du kan trække en eventuel moms fra de produkter du skal anvende til din virksomhed.

Ideén bag CMS løsningen giver pote idet kunden selv kan redigere i websiden uden at have kendskab til programmering. Jeg har netop konstrueret en webside via et CMS.

Denne webside har en integreret løsning der gør at kunden selv nu kan redigere hjemmesiden direkte i browseren, jeg har så siden hen vist dette produkt til 2 andre kunder som blev meget begestrejede idet de kan spare penge på vedligeholdelse af deres hjemmesider.

Dette gør nu at jeg sidder med en Ordre til 25.000 kr. og en anden aftale er på trapperne ligeledes til 25.000 kr.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:27 #8
Du må undskylde jeg ikke havde set dine referencer på siden. Gode stilrene sider du laver.

Det er en god ting at du kan lave sider der har et "kommercielt" look.

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:29 #9
Fordi du ikke er momsregisteret, går du ikke udenom skattefar. Jeg afleverer jo stadig årsregnskab og betaler skat af dette. Ligeledes kan jeg trække digitalkamera osv. fra i årsregnskabet.

Du har ret i at et CMS-system er vejen frem - men det tager også noget tid at udvikle et sådan system. Det er ik det jeg til at starte med har lyst til.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:30 #10
Har du nogle kommentarer mht. det med prisen?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 12:33 #11
Hvis man ikke har kompentencerne til at udbyde et CMS så skal man holde fingerne væk fra det, eller alliere sig med et andet firma.

At rene webdesigns er på vej ud, tror jeg næppe, man vil bare mere ofte se at kunden vælger et firma, og så vælger firmaet en designer, så kunden stadig kun har en kontakt.

Angående momsregistrering:
Momsregnskab kan du sagtens selv klare, men der skal også lave bogføring, og års regnskab, samt udfyldes en udvidet selvangivelse. Du kan få en revisor til at lave årsregnskab for ca 3000 ( det er jo så pr år)

Mange kunder vil se dig som mere seriøs hvis du kan vise et SE nummer, og hvis du vil lave webdesigns for firmaer, er det klart optimalt. Hvis du kun laver for privat personer, vil en momsregistrering ikke gavne dig.

At sætte en annonce i den lokale avis er fint, men forvent ikke der pludselig står 100 mennesker og banker på din dør. Du har ikke ret mange refferencer, og derfor ville jeg som firma aldrig vælge dig, jeg aner jo ikke hvilke evner du har, og ud fra din side kan jeg heller ikke se noget om dit prisniveau?

Selvfølgelig er det umuligt at vurdere hvad en opgave koster uden at have set den, men oplys i det mindste din timepris.

Udover det mangler din hjemmeside noget info omkring dig? er du en knægt på 16 år eller er du en mand der har været i branchen en del år? hvilke uddannelser har du? mm.

Håber du kunne bruge mit svar.

Held og lykke med projektet.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:38 #12
triple-x >>

Tak for dit svar. :)
Kan jeg ik lige ledes selv lave mit årsregnskab, samt skrive min selvangivelse - har jeg i hvert fald hørt?

Er et SE nummer det samme som et CVR-nummer?

Er fuldt ud enig i det du siger mht. reference..men hva pokker skal jeg gøre ved det!? Er jo nødt til at starte et sted!? :)

Prøver lige at arbejde lidt videre på de andre foreslag du havde..
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:42 #13
Kan i give et link til en anden sige, hvor jeg kan se, hvordan jeg bør bygge min "hvem er vi"-side op?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:43 #14
Ja du burde lave nogle vejledende priser på din hjemmeside således kunden kan se hvad de skal estimere med.

Du behøver ikke alt lave en absolut pris for dine designs men derimod en vejledende løsning.

mvh
Mads
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 12:43 #15
SE er bare det gamle udtryk, det er helt det samme :)

Årsregnskab kan du godt lave selv, og det gjorde jeg også i starten, men det er noget der tager tid, og det er noget man lige skal sætte sig ind i. Der er altid en stor debat om man selv skal lave eller ej, nogen siger man selv skal, andre siger man skal bruge tiden på at lave det man er god til istedet.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge lidt på hvad det indebærer du kan læse om det på www.startguiden.dk og stille spørgsmål på www.amino.dk og www.startfirma.dk

Angående med referencer så skal man starte et sted, og ja det er svært, hvis jeg var dig ville jeg bide i det sure æble og hjælpe godt til i kategorien grafiske opgaver her på eksperten, det kan give dig en masse forskellige refs, men ingen penge som regel. Når du har lidt mere at vise frem ville jeg smide en annonce i lokal avisen og måske benytte mig af google adwords ( annoncer i højre side på google), det tror jeg vil give dig et bedre resultat end hvis du smider annoncen i med det samme.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:44 #16
din hvem er vi side bør være:

kortfattet beskrivelse af din ydelse /services

Lav nogle gode argumentationer for hvad det er kunden kan forvente ved at vælge dig som webside udvikler.

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:47 #17
Jeg har EØ på gymnasiet, og vil har derfor en lærer som er villig til at hjælpe med med regnskabet, hvis der skulle opstå nogle problemer.. Derfor burde det ik være noget problem.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 12:49 #18
Jeg ønsker dig held og lykke med projektet Dennis.

Men kig på CMS....det er fremtid i det!

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:51 #19
Mange tak. Jeg prøver lige at lave noget mht. priser samt "hvem er vi", så vender jeg tilbage hertil. Så vil jeg meget gerne have jeres vurdering af det.
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 12:56 #20
jeg vil ikke sige CMS er fremtiden, så hellere:

Ens SPECIALE er fremtiden, det nytter ikke noget at kunne en lille smule af 17.000 ting, men alt af en ting.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 12:59 #21
Hmm..kan jeg give mig én selv en "titel" i et sådan firma?
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 13:16 #22
Anbefaler I at jeg skriver firma profilen i 1. person eller 3. person ental?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 13:16 #23
hej DennisM,

Ja du kan kalde dig for webudvikler

triple-x at anvende en editor såsom Dreamweaver til at vedligeholde store kommercielle hjemmesider bliver snart en saga blot. Så derfor har CMS en stor plads i fremtiden......dog ikke til små private hjemmesider om onkel morfars kat. :]

men hver sin mening, jeg er dog meget enig i din udtalelse om at kunne alt af én ting.

mvh
MAds
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 13:22 #24
Jeg ville skrive den i 1.person da du kun er et enkeltmandsfirma og du nok ikke får de helt store kunder.

Store kommercielle sider vil ikke blive udviklet af små fritids/hobby firmaer, ( det er en saga)
CM Systemer er klart fremtiden og har jo været det i et godt stykke tid allerede, men CM systemer som er udviklet af en enkelt person og kun lige kan det basale er bestemt ikke fremtiden efter min mening. Det er bestemt ikke for at genere dennism, men jeg tror bare ikke på at et så lille firma vil kunne udvikle et CM system er er godt nok til store sites.

Og ville jo være ærgeligt at bruge over 100 udviklingstimer på et cm system der ikke bliver solgt, derfor mener jeg han skal fokusere på de ting han kan og på mindre kunder.

Men Fox vi er nok helt enige når alt kommer til alt ;)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 13:26 #25
triple-x, jeps vi er enige.

Men DennisM kunne jo kigge på alle de OpenSource CM systemer der findes.....jeg kender ihvertfald ét som jeg personligt kun kan give "thumbs up".

Men at selv udvikle et CM som er så skrabet at det kun kan ganske få ting er det helt sikkert at det ville være bedre at udvikle en side i ren kode uden CMS.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 13:28 #26
Nå dennis fik du svar på dine spørgsmål?  eller er der stadig noget du er i tvivl om?

mvh
mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 13:30 #27
Lige pt. sider jeg og arbejder med mit website - vender tilbage, når jeg har noget :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 13:35 #28
jeps gør det dennisM, så kan vi jo kigge på det! :]

ha det godt triple-x og dennisM!

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 13:37 #29
Hvad kan man skrive udover dette:

Manden bag DeMaWeb.dk er webudvikleren Dennis Madsen. Til dagligt går jeg i 3.g på Dronninglund Gymnasium, og til september 2006 er det planen at starte på Århus Universitet, hvor jeg vil læse datalogi. I juni 2005 fik jeg 13 til eksamen i datalogi på Dronninglund Gymnasium.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 13:54 #30
Har I ingen kommentarer til dette? :(
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 14:05 #31
Prøv at tage et kig på siden igen:
http://www.demaweb.dk

Først og fremmest har jeg opdateret min reference liste:
http://www.demaweb.dk/webdesign.php?action=references

Under "Start" har jeg tilføjes "Firmaprofil" og "Kompetencer".
http://www.demaweb.dk/index.php?action=profile
http://www.demaweb.dk/index.php?action=competences

Dersuden er pris-siden opdateret, idet jeg har skrevet en vejledende pris:
http://www.demaweb.dk/webdesign.php?action=prices

Hvad er jeres kommentarere til dette?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 14:28 #32
min kommentar er at det ser godt ud med den opstilling af referencer.

Der er dog for megen tekst til dine priser.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 14:31 #33
jeg kan ikke lide den beskrivelse af dig selv, jeg synes du skal beskrive demaweb.dk som en virksomhed og ikke som en profil af dig selv (det er jo ikke en dating side du hoster, men derimdo et webbureau).

Selvom du sikkert er en ganske spændende person tror jeg dog ikke at virksomhederne / dine kunder er så vanvittig interesserede i dig og hvad du laver til daglig men derimdo hvad du kan tilbyde.

Skriv noget om din Filosofi bag dine designs og koncepter.

mvh
Mads
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 14:34 #34
jeg er lidt uenig i at en profil af sig selv ikke er interessant, for når man henvender sig til et lille webfirma, så kan man tit gå galt i byen og komme hen til en 14 årig knægt der har læst bogen php for begyndere og det er så det.

Hvis man lige får noget kort introduktion af at han er ambitiøs og sådan, og så en virksomhedsbeskrivelse som Fox siger.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 14:40 #35
Dvs. at den profil jeg har påbegyndt er fint nok, og jeg så blot skal fortsætte med at fortælle om, hvad jeg vil med firmaet?

Hvilke forbedringer har i som forslag til mine priser?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 14:48 #36
"Ønsker De et skræddersyet website, som sætter fokus på det budskab eller de behov netop De har, kan DeMaWeb.dk tilbyde dette til en vejledende pris på 4.250,-."

Det er meget billigt den pris!

Du kan skrive "ring og få et tilbud/overslag på pris"

mvh
MAds
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 14:50 #37
Jeg ved det er meget villigt..men er det ikke er ok sted at starte? Skal jeg droppe det med hvad prisen inkluderer? Er det ik rart for kunden at vide?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 14:53 #38
nej det er en god ting at vide hvad prisen inkluderer synes jeg.

mvh
mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 14:55 #39
Hvad skal jeg så ændre?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 14:56 #40
en anden smart måde at gøre det på var måske at lave 3 pakker

privat - forening - firma

og så give en pris på hver samt hvad de indeholder, derudover skrive din timepris for ekstra moduler er 250 i timen, husk så længe du ikke er moms regget, må du hverken skrive inkl. moms eller excl moms.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 14:59 #41
Har du nogle ideer til, hvad disse pakker sku indeholder - hvad der skal være forskelligt fra pakke til pakke?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 15:00 #42
ja det var en god idé triple-x der gav dig dennis!
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 15:02 #43
det er svært at sige, sæt dig ned og tænk lidt over det, og få lavet nogle funktioner som måske er rigtig smarte for foreninger men ikke for firmaer eller private, og lav eventuelt begrænsinger på antal undersider, hvor privat har mindst og firma flest, så har du også mulighed for at hæve prisen i de 3 trin.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:04 #44
Dvs. at jeg bør droppe den tekst jeg har under "vejledende priser", og isetdet skrive 3 forskellige produkter?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 15:05 #45
det må være helt op til dig, jeg kommer kun med ideer til hvad man kunne gøre, en god ide er også at surfe rundt på andre folks hjemmesider som tilbyder det samme som dig, det kan jo være de har fået nogle smarte ideer du kan låne.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:09 #46
Oki, det vil jeg forsøge mig med.
Tjek lige her:
http://www.demaweb.dk/index.php?action=profile

Jeg har opdateret min firmaprofil. Hvad er jeres kommentarer til denne?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 15:14 #47
jeg synes det lyder fint

du får lige et svar hvis du mener jeg skal have nogle af point'ene
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:15 #48
Det var godt :) Jeg har lige smidt 30 point mere i, så der er 30 til hver..
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 15:18 #49
Din firmaprofil er fin. Giv lidt mellemrum mellem sætningerne så taber læseren ikke pusten undervejs. :]

Håber du kunne bruge kritikken!

Held og lykke med dit projekt.

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:23 #50
Hvad siger I til noget ala dette:

Privat:
webdesign
5 undersider
kontaktformular
optimering til søgemaskine
Hjælp til registrering af domæne/webhotel
1 årlige opdateringer af websitets indhold
Pris: 3.500,-

Organisation:
webdesign
10 undersider
5 fotos (fotograferet af os)
kontaktformular
optimering til søgemaskine
Hjælp til registrering af domæne/webhotel
3 årlige opdateringer af websitets indhold
Pris: 4.500,-

Virksomhed:
webdesign
25 undersider
10 fotos (fotograferet af os)
kontaktformular
optimering til søgemaskine
Hjælp til registrering af domæne/webhotel
6 årlige opdateringer af websitets indhold
Pris: 6.000,-

Ekstra:
Underside, 400/stk
Foto, 250/stk
Diverse, timeløn 250/stk
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 15:24 #51
jeg smider også lige et svar! :]
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:43 #52
Har I inden kommentarer til det?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 15:48 #53
synes det ser fint ud, dog ville jeg undlade priser for en ekstra underside og et ekstra foto, og bare kører dem som timepris
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:53 #54
Se listen her:
http://www.demaweb.dk/webdesign.php?action=prices

Er den ik meget uoverskuelig? Har I et forslag til, hvorledes den kan fremstilles mere overskueligt?
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. august 2005 - 15:55 #55
ser fint ud
Avatar billede dennism Nybegynder
13. august 2005 - 15:57 #56
Hvad mht. priserne? Er der nogle kommentarer til dem?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
13. august 2005 - 20:58 #57
Jeg synes priserne for virksomhederne er meget billigere, denne pris kunne du godt fordoble (ellers får man indtrykket af at det er noget billigt bras du levererer, så det skal man passe på med)

Desuden synes jeg ikke om at der følger 6 opdateringer med, hvad nu hvis virksomheden har brug for konstante opdateringer af eksempelvis nyheder!?

mvh
mads
Avatar billede dennism Nybegynder
14. august 2005 - 10:56 #58
Så kunne man evt. sætte prisen til 8.500,- og så også tilbyde at lave et administrationssystem hvorfra der kan ændres nyheder og evt. et par andre ting?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
14. august 2005 - 11:05 #59
Ja eller du kan skrive "Priser fra"

Du kommer måske til at støde ind i et problem med en side der måske kræver en del mere programmering end det rent grafiske (eksempelvis kunne det tænkes at din kunde ønsker et forum eller lign)

Dermed tager det jo lidt længere tid for dig at konstruere en sådan webside. Det er jo ærgerligt for dig hvis du investerer en masse tid på et stykke arbejde hvor du allerede har en fastsat en pris.

mvh
Mads
Avatar billede dennism Nybegynder
14. august 2005 - 11:06 #60
Nu står der også vejledende priser..men tror du har ret i, at det er en god ide med "priser fra" :)
Avatar billede dennism Nybegynder
14. august 2005 - 21:29 #61
Har ændret en del på sitet:
http://www.eksperten.dk/spm/640133

Håber I gider deltage igen :)