Avatar billede learning_still Nybegynder
12. august 2005 - 23:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gode og lærerige computerspil til børn på 5-6 år?

Smag og behag er jo forskellig; men alligevel vil jeg gerne have lidt gode råd om ovenstående. Det skal helst være computerspil, som man kan "lære" noget af samtidig med at man kan spille det alene. Eksempelvis noget
- med farver - det er jo sjovt at tegne
- med tal - børnehaveklasse om et år...
- med bogstaver - ditto
- med figurer og former - altid nyttigt

Dvs. niveauet "over paint"; men inden man behøver at kunne læse for at kunne klare et sådant spil.

Hvad anbefaler du?

På forhånd tak for hjælpen :-)

P.S. Allerbedst ville det jo være HVIS der var en uafhængig test-/vurderings-instans a la "forbrugerrådet" med Tænk&Test. Men det synes jeg ikke at jeg har fundet på nettet indenfor dette område. Egentlig lidt mærkeligt, ikke?

PPS. Jeg fandt et tilsvarende spm. om "spil til 2 år", se evt. http://eksperten.dk/spm/431295
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2005 - 23:22 #1
Hmmm, du kunne overveje at gå en lidt anden vej. Jeg har en datter der nu er 16, da hun var ca. 10 registrede jeg et domænenavn til hende og lejede et web hotel. Så var hun jo nødt til at lære at lave hjemmesider. Den første kom til at handle om bamser og når så andre piger fra Belgien, Canada og Frankrig skrev til hende på engelsk var hun jo nødt til at både læse brevene og svare på engelsk og senere på fransk. Du vil sikkert blive ganske overrasket over hvor meget en 6 årig faktisk kan lære
Avatar billede learning_still Nybegynder
12. august 2005 - 23:32 #2
Det er da en mulighed om et par år. Tak for ideen.

Tilbage til mit PS ovenfor vedrørende uafhængige instanser:
Jeg har forgæves forsøgt at finde noget direkte på/hos 'Danmarks Pædagoiske Universitet' http://www.dpu.dk som vel ellers burde være "højeste" instans her i DK.
Reelt set ER der også et link til en interessant artikel om læringsspil fra 'Learning Lab Denmark':
http://edit.lld.dk/publications/quarterlyonline/maj2005/learnandplay/da
Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2005 - 13:23 #3
Jeg kan anbefale nogle som jeg synes er gode til børn.

themepark world som er et spil hvor man bygger et tivoli til børn og er noget som hun godt kan lære med tiden , men skal sikkert have lidt hjælp i starten.

Magnus og myggen - diverse spil hvor hun skal løse små opgaver/problemer for at komme vidre - findes til flere aldersklasser.- der er guides på nettet skulle I gå i stå.
Bjergkøbing grandprix som bygger på filmen af samme navn - http://www.cinemazone.dk/review.asp?id=1187&area=2

Wonderland som er et tænkespil til små og voksne http://www.computer-game.us/adventure_rpg/wonderland.htm

Hvis I har flere computere på netværk ville det sikkert være sjovt at spille bomberman mod hinanden - et spil for alle i alle aldre. Har selv prøvat at få tæv af en femårig *G
Avatar billede learning_still Nybegynder
29. maj 2006 - 09:11 #4
Hej alle - er der nogen som har andet input? På forhånd tak :-))
Avatar billede learning_still Nybegynder
06. juli 2007 - 23:39 #5
Fik lige et par nye links - til inspiration til andre:

www.123abc.dk
www.matematikbogen.dk

:-)