Avatar billede mesterhakkeren Nybegynder
28. juli 2005 - 15:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan de fleste opføre sig på eksperten

Hej

Jeg vil godt fortælle lidt om hvordan de fleste er på eksperten.dk, og hvordan de håndtere et spørgsmål.

Efter man har været bruger på eksperten.dk i et par timer, finder man hurtigt ud af at, der er for mange der bare svare og håber på points.

Det er tit at folk også indrykker et svar, uden at være over hvad de svare til.

Jeg ville sige at disse regler skulle overholdes:

1)  Inden at du indrykker et svar, skal du være klar over hvad spørgsmålet går ud 100 %.  Ellers så lad være, og indryk en kommentar, og spørg til hvor du ikke forstår.

2)  Som læser af spørgsmål, skal man ikke begyndre at diskutere med personen der har oprettet spørgsmålet, om hvordan selve formuleringen er skrevet.  Vi er alle forskellige, og har ikke samme måder at tænke eller skrive på.  Derfor se tilbage på regl nummer 1.

Jeg har set der er mange andre der har oprettet ligende emner som mit, men det er åbenbart ikke rigtigt sivet ind hos mange endnu.  Jeg kan blive tæmlig irreteret over at læse et svar fra en person, der brokker sig over noget ham ikke forstår, og at han mener det er bedre at skrive sådan der, og bla bla.

Til alle de kommende "Super Brugere" på eksperten.dk

Prøv at overvej hvad i har gang i, i hjælper ikke folk ved at brokke jer.  I får intet ud af, specielt ikke de points i måske tænker på.  Selvom i har indrykket svar, skal i nok ikke regne med at skribenten udnævnder lige dig til at få nolge, hvis du har brokket dig.

I skal være velkomne til at kommentere dette.  Jeg vil meget gerne høre fra jer.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 16:01 #1
kan på en måde godt følge dig, men folk sidder her gratis, og hvis folk spørg helt ude i hampen, mener jeg ikek det er forkert at folk kommenterer det, hvis det var noget man betalte for, ja så kan jeg give dig ret, men sålænge vi ikke får betaling for at hjælpe (altså i form af penge), så kan folk enten modtage hjælpen eller vælge andre steder hvor de kan betale sig fra det.
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2005 - 16:18 #2
Der er for mange dårligt formulerede spørgsmål. F.eks i Access kategorien, hvor jeg befinder mig mest, er det vigtigt at få at vide, hvilken programversion spørgeren benytter. Derfor spørger jeg altid, og viser det sig, at spørgeren benytter Access97 lægger jeg altid en kommentar, der beder spørgeren formulere sig på en anden måde næste gang.
Der er ikke så mange mere der benytter Access97, og hvorfor skulle jeg ikke gøre noget for at spare min tid, da jeg ikke kan afprøve en evt. kode i Access97, da jeg ikke har dette program.

M.h.t. til point tror jeg såmænd, at de fleste der ligger langt oppe i rækkerne er temmelig ligeglade. Jeg har knap 80000 point, og det rækker nok til de spørgsmål jeg måtte oprette i fremtiden. Jeg tager det som en sjov konkurrence i hvert enkelt spørgsmål, at komme med den rigtige kode

Prøv også at se på dit eget spørgsmål. Hvis du havde givet dig tid til at læse det et par gange, ville du nok have luget ud i de værste stavefejl. Nu betyder stavefejl ikke så meget i et spørgsmål af denne karakter. Men i et komplekst spørgsmål om en database, kan selv simple stavefejl / grammatiske fejl bevirke, at spørgsmålet bliver misforstået. Så også et godt råd herfra:

Læs dine indlæg igennem og brug et øjeblik til at rette disse helt banale fejl. Det letter forståelsen og sparer mange brugere for megen tid.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 16:28 #3
Helt enig, alt for mange tager det for givet at andre folk selvfølgelig ved hvad de har prøvet for at afhjælpe problemet, og ved hvad ens maskine måtte indeholde af hardware (når det gælder hardware relaterede fejl)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2005 - 19:41 #4
Jeg tror også at der er forskel på kategorierne.

I nogle kategorier ligger folk typisk svar første gang. I andre kategorier
er det almindeligt at vente med svar til problemet er løst eller ihvertfald
tæt på en løsning.

I nogle kategorier kan man normalt regne med at folk har en vis uddannelse
og forståelse for IT. I andre kategorier starter man med "hvor er any tasten".

Jeg synes ikke at de problemer spørger opremser er typiske problemer i de
kategorier, hvor jeg færdes. Det er ikke almindeligt (og heller ikke velset)
med "meget hurtige" svar. Det er almindeligt at spørge efter oplysninger
og det hænder også at forskellige løsninger bliver diskuteret heftigt. Men
det er meget sjældent at spørger bliver skældt ud for forumleringen.

Men der er mange kategorier, hvor jeg ikke færdes, så jeg skal ikke afvise
at det kan være et problem.

Hvilke kategorier synes du at det er slemt i ?

(du behøver ikke at angive specifikke spørgsmål, fordi så kan diskutionen
hurtigt ryge af sporet)
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2005 - 19:48 #5
arne v > Der er helt sikkert forskel på kategorierne. I Access er der sjældent de helt store problemer. Der er en lille skare af brugere der svarer, og vi "kender" efterhånden hinanden og er vant til vores forskellige sprogbrug.

Jeg abonnerede engang på nogle internet kategorier for at lære noget om dette emne. Men det var dog den rene børnehave med beskyldninger om det ene og det andet og et sprogbrug, der mest af alt hører hjemme i rendestenen.

Jeg tror det har noget at gøre med populariteten af kategorierne og den gruppe af brugere der færdes der. Access er ikke særlig populær blandt de unge, der er kategorierne om internet og spil langt mere populær. Det er jo så en selvfølgelighed, at disse kategorier tiltrækker langt flere af de helt unge brugere, der endnu ikke har forstået hvordan man opfører sig på dette site, ej heller har forstået begrebet nettiquette.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2005 - 20:08 #6
Har I ikke også haft et par ophedede karma diskutioner i Access kategorien ?

:-)
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2005 - 20:15 #7
Jo det har vi da - Men ikke med samme uhøviske sprogbrug som i andre kategorier.

Uenighed er en fin ting, så længe det holdes på et sobert nuveau. Jeg er da også kommet med nogle bramfrie bemærkninger ind imellem, men jeg taler da stadig med disse brugere idag. Vedr. specielt karma diskusioner, er de efterhånden sjældne i Access kategorien. Det tilskriver jeg det forhold, at de fleste "svarere" i denne kategori er mere modne mennesker, der ikke ser den store værdi i disse diskusioner, der ofte er alt for følelsesladede.

Ydermere tror jeg efterhånden, at seriøse brugere ikke regner karma for noget særligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2005 - 20:26 #8
Jeg har ellers uddelt karma 366 gange !

:-)
Avatar billede mugs Novice
28. juli 2005 - 20:28 #9
Undtagelsen der bekræfter reglen :o)
Avatar billede mesterhakkeren Nybegynder
05. oktober 2005 - 22:58 #10
lukket :)