Avatar billede livse99 Nybegynder
21. juli 2005 - 09:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Group by på extract(year from kolonne)

Efter stor hjælp fra Arne V er det lykkedes mig at trække året ud af en kolonne med extract(year..). Jeg kan imidlertid ikke få group by til at virke. Jeg har prøvet forskelligt, fx:

SELECT    Count( distinct Fejlrapportnr) as antal ,extract( year from datotid) as aar
FROM    fejlrapport
group by datotid

Hvilket giver følgende output:
1    1967
4    1967
1    1967
1    1967 Osv..

Der bliver ikke grupperet på år.. Jeg ønsker en sortering, så hvert år kun forekommer en gang, med antal rapporter. Måske opfatter SQL stadig datotid som den lange streng med minutter og det hele, hvor der sjældent er to ens?

Så prøvede jeg

SELECT    Count( distinct Fejlrapportnr) as antal ,extract( year from datotid) as aar
FROM    fejlrapport
group by extract( year from datotid)

Hvilkt gav fejl, den kender ikke extract nede ved group by.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede bromer Nybegynder
21. juli 2005 - 10:32 #1
hvad med en

SELECT    Count( distinct Fejlrapportnr) as antal ,extract( year from datotid) as aar
FROM    fejlrapport
group by aar
Avatar billede livse99 Nybegynder
21. juli 2005 - 11:54 #2
Det virker heller ikke.. Jeg er bange for at det ikke kan lade sig gøre - men håber stadig på input derude fra :-)
Avatar billede livse99 Nybegynder
22. juli 2005 - 10:28 #3
Guess not.. Har fundet ud af at det ikke kan lade sig gøre at sortere på funktioner i den version jeg køer med... lukker spørgsmålet.