Avatar billede morten_21 Nybegynder
15. juli 2005 - 22:03 Der er 12 kommentarer

Eksport af MySQL tabel til dBase III, SQL eller hvordan?

Hej med jer,

Vi sidder med et lidt sjovt problem.. - en medlemsdatabase i MySQL på en webserver, som skal udskrives på et adresse-labelsark.

Vi har prøvet at smide data ud via php til en side, og tilpasse udskriften i Internet Explorer, men pga. marginer og generelt døje er det alt for omstændigt.

Labelsarket er af mærket Avery, og det medfølgende program understøtter dBase III databaser. Det umiddelbart bedste ville jo så være at få hældt data fra MySQL'en ned i en dBase III database, og vupti - alt er udskrevet nemt og uden problemer.

Men kan det lade sig gøre at lave den konvertering? Eller har I andre tips til hvordan problemet kan løses? Der må jo være andre før os, der har rodet med noget lignende :)

På forhånd tak for alle bidrag.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2005 - 22:06 #1
Installer MySQL ODBC, link tabellerne fra MS Access, eksporter til DBase III
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2005 - 22:06 #2
Du kan lave en eksport fra MySQL via fx. phpMyAdmin som er semmikolonseperaret fil som kan snilt læses ind i Excel som så kan lave brevflet til Word.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
15. juli 2005 - 22:17 #3
arne_v: Det kunne være en god idé. Det prøver vi lige at rode med.

leif: Det har vi prøvet, men processen blev for omstændig. (log ind i phpmyadmin, dumpe tabel, kopier/sætind, flet osv osv osv.) Men tak for forslaget.
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2005 - 22:21 #4
arne_v's forslag kan kun bruges hvis der er åbnet for adgang til MySQL udefra ! Dvs. skal I bruge localhost til at connecte er det næsten med garanti ikke muligt !
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2005 - 22:22 #5
hvis det er et web hotel er chancerne små

hvis det er egen web server er der ingen problemer
Avatar billede morten_21 Nybegynder
15. juli 2005 - 22:28 #6
præcis - det er det vi slåsser med nu. Har kontaktet udbyderen af webhotellet om man kan tilgå mysql serveren udefra. Ellers må man jo hoste den selv, desværre.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2005 - 22:30 #7
så er der muligheden

web hotel MySQL ---- PHPMyAdmin eksport ---- load egen MySQL ---- Access ---- DBase III
Avatar billede morten_21 Nybegynder
15. juli 2005 - 22:50 #8
joh, men igen - det bliver for omstændig en proces.

Kan man - udenom phpmyadmin - lave en form for eksport af data, som Access kan læse? Vi kan skrive labels ud direkte fra Access nu, så der er ingen egentlig grund til dbaseIII export også.
Det ville være noget nemmere hvis vi havde et asp/sql understøttet webhotel, men det er desværre ikke tilfældet..
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2005 - 22:55 #9
så lav en PHP side som genererer CSV og importer den i Access
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2005 - 22:56 #10
den er ovenikøbet nem at automatisere
Avatar billede morten_21 Nybegynder
15. juli 2005 - 23:49 #11
Tak for tippet :) Det er nemmere end vi havde drømt om.

Fandt denne guide: http://www.phpfreaks.com/tutorials/114/0.php

Smid svar begge to, så fordeler vi lidt points :)
Avatar billede morten_21 Nybegynder
16. juli 2005 - 00:56 #12
Nogen der har tips til at konvertere fra mysql direkte til mdb format, vha. php?

Der er tilsyneladende knas med den xls-fil man genererer. Den kan ikke importeres direkte, men hvis man åbner den i Excel, gemmer og så importere i Access, virker det.