Avatar billede jarret Nybegynder
15. juli 2005 - 12:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sletter jeg poster der er mere end en uge gamle?

delete from ..... where dato ???? now()- en uge
Avatar billede locturian Nybegynder
15. juli 2005 - 12:59 #1
DELETE FROM [TABEL] WHERE Dato < DateAdd("d", -7, Dato)

Datoen til sidst i sætningen, afhænger lidt af hvilken database type du bruger - Ved MSSQL kan du bruge GETDATE() til at finde datoen i din sql. Du kan også bruge NOW(), som vidst virker på de fleste, men er mindre effektiv, da formatet skal passe, til det format din dato er gemt i.
Avatar billede kjulius Novice
17. juli 2005 - 18:00 #2
Det kommer lidt an på hvilken database vi taler om. Du har postet spørgsmålet under databaser generelt, hvilket antyder, at der ikke er tale om en af de databaser, som eksperten har fundet anledning til at oprette specielle fora for.

Den løsning som locturian giver, vedrører Access, så jeg formoder den ikke vil virke for dig. Desuden vil den ikke virke, medmindre du i stedet skriver:

DELETE FROM [TABEL] WHERE Dato < DateAdd("d", -7, Date())

En af de databaser, hvis syntax generelt er tættest på de officielle standarder er DB2. Af uransagelige grunde har Eksperten ikke en gruppe for denne, selv om den er en af de allerstørste relationelle databaser (dog mest brugt af større professionelle udviklingsteams, hvilket måske forklarer fraværet). Men hvis det er DB2 du bruger, kan det skrives som:

DELETE FROM dintabel WHERE ditdatofelt < (CURDATE() - 7 DAYS)
Avatar billede jarret Nybegynder
29. august 2005 - 16:13 #3
så er den i vilkel, har været på ferie (o:, tak for hjælpen begge to, jeg fik kjulius´ til at virke. Ligger du et svar?
Avatar billede kjulius Novice
29. august 2005 - 22:12 #4
Jow, da!