Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:09 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af SQL Server

Hejsa,

Jeg har netop installeret MS SQL Server 2000 på en Windows 2003 server.

Servicen står i systray som "running".

Men jeg kan ikke tilgå den på nogen måder. Jeg arbejder med en ASP.NET applikation som skal tilgå databasen, og der får jeg at vide at serveren ikke findes?

Jeg har prøvet at angive både "min-ip" og "minip, 1433" i den connection string jeg anvender men lige lidt hjælper det.

Hvad mangler jeg at sætte op?

PS: Firewallen i 2003 er deaktiveret.

/pfp
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:13 #1
Er TCP/IP enablet i SQLServer

må vi se den præcise connection string (excl. evt. password) ?
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:17 #2
Min connection string ser ud som følger:
private SqlConnection conn = new SqlConnection("Data source = minip, 1433; User Id = Administrator;" +
        "Password = 12345678; Initial Catalog = les;");

Hvordan kan jeg tjekke om TCP/IP er enabled?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:19 #3
Prøv og angiv instans navn fremfor IP adresse, undlad port og brug integrated security
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:20 #4
eksempel:

SqlConnection con = new SqlConnection("server=ARNEPC;Integrated Security=SSPI;database=les");
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:23 #5
Hvad mener du med instans? Min service manager siger "Running \\SERVER - MSSQLServer" - er \\Server instansnavnet?
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:23 #6
Databasen ligger ikke lokalt, så den er vel næsten nød til at have en remote adresse?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:25 #7
Så er det nok:

\\maskinnavn\instansnavn
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:41 #8
Nu har jeg lige prøvet med:
private SqlConnection conn = new SqlConnection("server=SERVER;Integrated Security=SSPI;database=les");

(min maskine hvorpå serveren er installeret hedder "SERVER")...men den er vel nød til at få en ip adresse eller lign. når ikke databasen ligger lokalt?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:46 #9
hvilken fejl får du ?

prøv evt. med IP adressen
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:53 #10
Skal der ikke angives noget user/pass? Ellers kan alle vel i princippet benytte min db?

Jeg har prøvet at erstatte server=SERVER med server=minip

Jeg får følgende fejl:
The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:56 #11
nej - integrated security betyder at den bruger dit (ASP.NET's) Windows logon
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:56 #12
timeout lyder altså som firewall
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:57 #13
hvis du vil bruge SQLServer security så skal din SQLServer være konfigureret til det

(og administrator hedder sa i SQLServer)
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 20:59 #14
Det er sikkert et dumt spørgsmål, men hvordan ved den at det er mig der requester at den skal logge på med ASPNET kontoen, og ikke f.eks. dig som vil prøve at komme ind?

Kan der være noget jeg mangler at åbne i min router?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 21:00 #15
er der router imellem ?

så skal der seævfølgelig også åbnes for port i den !
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 21:01 #16
Hvis du browser på en netværks drev, hvordan ved fil serveren at det er dig og ikke mig ?

Windows har metoder til at finde ud af det !
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 21:04 #17
Jeg forstår det ikke helt, men accepterer bare så :)

Jeg prøver lige at åbne 1433
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 21:09 #18
husk også lige at checke at den faktisk bruger 1433 - det er default, men jeg har
en gang hørt om at det var en anden port
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 21:11 #19
forestil dig at windows gemmer dit brugernavn og password og sender
det med diverse requests

det er ihvertfald nemt at forstå

i virkeligheden sender de ikke password med, men bruger en anden teknik til
at verificere at man er logget ind
Avatar billede pfp Nybegynder
27. juni 2005 - 22:35 #20
Du havde ret det var routeren.

Jeg kan simpelthen ikke få den til at åbne på port 1433, og har så istedet sat SQL server til at arbejde på port 21 istedet, fordi jeg ved at den er åben.

Nu får jeg så hul igennem med følgende:
new SqlConnection(@"Data source = myip, 21; User id = sa; Initial catalog = les;");

..men lidt problemer med login:
A connection was successfully established with the server, but then an error occurred during the login process. (provider: TCP Provider, error: 0 - Det angivne netværksnavn er ikke længere til rådighed.)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 22:37 #21
ingen anelse
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. juni 2005 - 13:41 #22
Drop mellemrummene på hver side af =
Avatar billede pfp Nybegynder
29. juni 2005 - 17:18 #23
ldanielsen -> Desværre ikke.

arne -> Smider du et svar. Du skal have point for indsatsen, jeg har opgivet SQL2000 og installeret SQL2005 lokalt istedet for.

Tak for alle forklaringerne og dine forsøg.

/pfp
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2005 - 18:32 #24
ok