Avatar billede goblin Nybegynder
18. juni 2005 - 20:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

DVD/ROM drev virker "pludselig" ikke

Ved et tilfælde opdage jeg, at mit LiteON LTR-52327S dvd/cd-drev, der også er brænder, ikke vil læse en eneste af mine cd'er eller cd-rom'er.

Intet ser unormalt ud i Enhedshåndtering, hvor jeg får at vide at den "virker korrekt" og kablerne er også tilsluttet. Som sagt skete det for nyligt, og jeg har ikke lavet de store ændringer i min pc.

Jeg har prøvet reboots, at installere nye drivere til drevet og også virus, ad-ware og diverse andre scanninger, men intet ser ud til at hjælpe.

Hjælp ønskes.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
18. juni 2005 - 20:53 #1
Det kunne tænkes den er blevet lidt støvet indvendig. Af med låget og rens meget forsigtigt med vatpinde og propylalkohol. Rens ligeledes gummiringen omkring centertappen, da denne nemt "skrider" når skiven drejes rundt.
Avatar billede goblin Nybegynder
18. juni 2005 - 21:04 #2
Det skal lige siges at den ikke er mere end 1 år eller 2 gammel, så jeg ved ikke om den slags indgreb er nødvendigt endnu. Jeg tvivler nu på at garantien stadig gælder, men tak for det hurtige svar.
Avatar billede x-pro Nybegynder
18. juni 2005 - 21:29 #3
har prøvet det samme.
det eneste der hjalp var at køre, i komando promt, "sfc /scannow". Verificerer alle filer og be'r om xp cd, hvis nogle filer ikke er intakte.
Avatar billede goblin Nybegynder
18. juni 2005 - 22:02 #4
Jeg gad dog godt vide hvordan du har benyttet xp cd'en, når drevet ikke virker. For det kan jeg ikke.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. juni 2005 - 22:25 #5
Det kan du have ret i Goblin :o) Men mon ikke x-pro har 2 drev.
Et lille trick der engang i mellem virker når hardwaren driller:
Fjern drevet i enhedshåndtering og genstart pc'en.

Derudover kan det varmt anbefales IKKE at bruge drevets skuffe som kopholder ;o)
Avatar billede goblin Nybegynder
18. juni 2005 - 22:36 #6
Det var en enkel, men god idé, anonym, men den var desværre forgæves.

Formatering har alting været et godt kort i baghånden, men nu da det ikke kan lade sig gøre, begynder jeg at blive fortvivlet :S
Avatar billede boxer Nybegynder
18. juni 2005 - 23:04 #7
Jeg kan godt se det er en træls situation :o/ Men hvis drevet er i stykker hjælper en formatering ikke. Forsøg at få det dækket under garantien eller reklamationsretten som det korrekt hedder.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. juni 2005 - 23:05 #8
Kan drevet brænde?
Avatar billede goblin Nybegynder
18. juni 2005 - 23:28 #9
Jep, alt i ét drev. Bruger Nero.

Jeg ser om jeg kan finde kvitteringen.
Avatar billede boxer Nybegynder
18. juni 2005 - 23:35 #10
Jeg er ikke sikker på at du forstod mig :o) Kan drevet brænde nu hvor det ikke kan læse dine cd'er?

En anden ting du kan prøve når du ikke er så meget for selv at rende drevet, er at købe en rense cd. Jeg ved ikke hvor dyre de er.
Avatar billede goblin Nybegynder
19. juni 2005 - 00:43 #11
Nååhr, nej, dvs. det ved jeg ikke, da jeg ikke har brænder-softwaren installeret (og ikke kan). Men det ville da overraske mig MEGET, hvis den kunne.

Tja, hvis vi er derude ved rense-cd'er kan man vel lige så godt udskifte drevet =S Bare sært da det som sagt ikke er særlig gammelt, og tager meget længere tid at slide op end efter normal standard.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. juni 2005 - 12:10 #12
Har du prøvet at skifte IDE kablet?
Avatar billede haverslev Novice
19. juni 2005 - 13:32 #13
Prøv følgende.
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.
Avatar billede goblin Nybegynder
19. juni 2005 - 14:08 #14
haverslev - I<3U  o_O

Det virkede, og den virker! Og den er sågar blevet langt bedre til autoplay :)
Tusind tak for hjælpen, hvilket også gælder jer andre.

Beklageligvis kan jeg ikke give dig nogen point... :S
Avatar billede haverslev Novice
19. juni 2005 - 19:24 #15
Godt det virker ;)
Point kan gives nu, ved at jeg lægger et svar - du markere svarnavnet og klikker på accepter svar.
Avatar billede goblin Nybegynder
19. juni 2005 - 22:48 #16
Tænkte nok at den ene ekstra post ville komme ;)

Men da der ikke har vist sig nogle bivirkninger, endnu, har du fortjent dem.
Ville dog ikke have noget imod at vide præcis, hvad det var, der røg ud =S
Avatar billede haverslev Novice
19. juni 2005 - 22:57 #17
Det er som regel 3. parts drivere der laver "kage" i reg.databasen for cd/dvd-drev
Hvis du f.eks har haft installeret et brænderprogram, slettet det igen og installeret et helt andet brænderprogram, så "gemmes" disse nogle gange.
Lidt forklaring her:
hov sorry :) havde problemer med mit internet.. det er xp og jeg mener at jeg har fat32

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314060