Avatar billede s-ben Nybegynder
16. juni 2005 - 01:11 Der er 6 kommentarer

centrering bevares ikke ved ændring i skærmopløsning

Har et lidt irriterende problem med min hp: I opløsningen 1152x864 sidder hele designet ca. i midten, som det skal. Men er brugerens skærmopløsningen mindre f.eks. 1024x768 er hele designet forskudt en smule til højre. Vises hp'en derimod i en højerer opløsning end 1152x864 rykkes den en smule til venstre...

kan man lave et eller andet centrerings-noget så designet beholdes på midten uanset opløsning, samtidig med at mine bokse og menuen bevarer deres plads i forhold til hinanden?

hjemmesiden: www.esbenbonde.dk
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2005 - 01:58 #1
Tjah, med den måde du havde valgt at opstille din kode (eller rettere ikke valgt at opstille den !-) gad jeg da ikke kigge den igennem ...

-- men generelt kan man da sige, at hvis du bruger en nogenlunde nutidig kode, som bl.a. inkluderer en doctype kan du umiddelbart centrerer dit site ved at sætte margin til auto ...

-- hvis du vælger en måde at lave din kode i før 1998-style (som den ser ud til at være !-) er det til gengæld næsten umuligt !o]

-- og jeg gætter på, at du ikke har et ønske om at bruge dybt forældet kode, så du skal vist til at opsøge nogle nyere kilder til hjemmeside-fremstilling end du har fundet ...
Avatar billede goose Nybegynder
16. juni 2005 - 07:03 #2
Som roenving siger, så skulle du måske lige sætte dig lidt mere ind i HTML.
Derudover kan jeg godt forstå du har problemet.

Du har i dit stylesheet valgt, at placerer dine elementer absolut, f.eks. har du sat din, skal vi kalde den indholdsdiv, til altid at starte 8px fra toppen og 176px fra venstre.

Det vil den jo så altid gøre uanset skærmopløsning, kan du se det ?

Hvis du vil centrerer dit site midt på siden, så lave en div som er centeret og sæt dit indhold ind i denne div. Derudover skal du nok bruge possition:absolute med lidt mere omtanke.

/Goose
Avatar billede s-ben Nybegynder
20. juni 2005 - 01:18 #3
@roenving: min viden til html-kodning kommer fra htlm.dk... men hvor kan man finde nyere kilder?

og 1998-style??? hvad er det der går det så forældet?
Avatar billede roenving Novice
20. juni 2005 - 01:29 #4
Det er så præcist et af de problemer, som er med html.dk ...

-- siden er ganske god til dansksprogede absolutte nybegyndere indenfor hjemmeside-kodning, men har forstemmende mange fejlfortolkninger, misforståelser med meget mere, desværre i en grad, så det er relevant at snakke om, at der er huller mellem fejlene ,-(

-- jeg kan umiddelbart anbefale www.w3schools.com, som selvom den også indeholder en del af de omtalte problemer, dog ikke i næsten hver eneste tutorial indeholder egentlige fejl ...

-- men bare for at starte et sted, kan jeg da fortælle dig, at du stort set har disablet fortolkning af css i Internet Explorer fordi du ikke har angivet en doctype (og heller ikke med det nødvendige dtd-link !-), så første skridt er at indsætte følgende før html-tagget:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede s-ben Nybegynder
20. juni 2005 - 01:57 #5
ok... takker for linket og alt det der!

vil det i følge dig være bedst at starte hele koderiet forfra, eller?
Avatar billede roenving Novice
20. juni 2005 - 14:21 #6
Naeh, måske ikke helt forfra, men der er rigtig mange ting, som kan opstilles på en helt anden og mere fordelagtig måde, bl.a. ved stort set at undgå absolut positionering, så måske kan det være lettere at overskue ved at starte meget tæt på scratch ...

-- men tag f.eks. html, css og evt. andre tests på w3schools, så kan du få et indtryk af, hvor du står mht. den allermest nødvendige viden, og så skulle det ikke undre mig, at du med fordel kunne tage hele sættet af tutorials i både html og css !-)