Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 14:29 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af RAM på Compaq Presario

Jeg har købt 512 mb SD-RAM PC133 i én klods. Jeg har i forvejen to 128 mb SD-RAM PC133 klodser (der er kun plads til to)
MEN når jeg sætter den nye klods i så virker det ikke. PC'en starter simpelthen ikke op, og sætter jeg en 128 mb klods i sammen med den på 512 mb, så er det kun de 128 mb, der registreres. Klodsen med 512 mb virker fint i min forlovedes PC.
Er der mon nogen der kan hjælpe?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 14:34 #1
tænder computeren overhoved - ellers prøv at gå ind i BIOS, og se om du kan se rammen dér

Hvis du har gjort det samme i din forlovedes PC - og det er samme model - så kunne det tyde på at din 512MB ramklods er defekt
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 14:40 #2
IBM og Compaq er meget restriktive med hvilke RAM-klodser de accepterer - du kan spørge i forretningen hvor de er købt om de er brugbare i din PC. Eller spørge om det samme hos Compaq's support.
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 14:46 #3
Du kan finde det nøjagtige produkt-nr med dette gratis program på de RAM du har idag (og alt andet vedr. din PC ) og måske ved GOOGLE's hjælp finde de oplysninger du skal bruge vedr. kompatible RAM til netop din PC.
http://www.lavalys.com/products/download.php?dlid=2&lang=en
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 14:47 #4
Vi har ikke samme PC. Min forlovede har selv samlet sin PC, og min presario er ældre end hans.
Når den nye klods er i kan man høre en "susen/tikken" når den starter op, men skærmen er slet ikke med, så jeg kan ikke gå i BIOS imens den nye klods er i.
Der står PQI på klodsen og det står der også på en af de klodser med 128 mb -jeg ved ikke om det er et navn? Men det kunne det ligne...
Jeg har købt klodsen af min lillebror og han mente at det måske var noget med BIOS-opsætningen, så han foreslog at jeg spurgte her på siden :o)
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 14:52 #5
Nå jeg kom vist til at "svare" på mit e
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 14:54 #6
noget kunne tyde på at nva her ret - virker klodsen i din lillebrors computer? - for hvis den gør det, så er det ikke klodsen den er gal med - og dog, da klodsen så sandsynligvis ikke understøttes af Compaq...
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 14:55 #7
Hmmm! Det går ikke så godt det her :o(
Man kan vist godt se at jeg er ny her *SS*
Jeg kom til at lave et "svar" til mit eget spørgsmål og det har jeg nu afvist, men så ved jeg ikke om andre kan se det jeg skrev, så nu kommer det igen -og denne gang i en kommentar :o)

Vi har ikke samme PC. Min forlovede har selv samlet sin PC, og min presario er ældre end hans.
Når den nye klods er i kan man høre en "susen/tikken" når den starter op, men skærmen er slet ikke med, så jeg kan ikke gå i BIOS imens den nye klods er i.
Der står PQI på klodsen og det står der også på en af de klodser med 128 mb -jeg ved ikke om det er et navn? Men det kunne det ligne...
Jeg har købt klodsen af min lillebror og han mente at det måske var noget med BIOS-opsætningen, så han foreslog at jeg spurgte her på siden :o)
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 14:58 #8
Ja den virkede fint, så det er nok fordi den ikke understøttes, men vi troede at det var den samme slags, som den der sad i i forvejen, fordi de begge er SD-RAM og PC133, samt at de begge "hedder" PQI. Der står også "NO Rip for Valid RMA" på dem begge...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 14:59 #9
jo, vi kan sagtens se dit "svar", også selv om det er afvist - alle svar/kommentarer vil blive vist på allesider - dog kan man, hvis man er Eksperten PRO medlem (Betalende medlem) vælge om indlæg fra en bestemt bruger skal skjules...
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 15:02 #10
Tak for hjælpen vedr. "det afviste svar" :o)
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 15:12 #11
Nogle gange skal RAM-klodser sættes i parvis - fx. 2 128MB eller 2 512MB, men tvivler lidt på at det er det der er tilfældet her.
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 15:12 #12
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 15:14 #13
Ja, det er ret smart. Ret meget mere end det kan vise behøver de fleste af os ikke at vide om vores PC. ;-)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 15:16 #14
nva: nej, jeg tror heller ikke at der er dual-slots i den... - men jeg skal da ikke kunne afvise det - det virker nemlig som om computeren er nogle år gammel...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 15:17 #15
- men jeg syntes det er en mærkelig fejl, at grafikkortet intet viser - kommer der nogle "bip"-lyde der ikke plejer at forekomme? - er du kommet til at rive grafikkortet løs, da du skiftede ramblok? - sidder alt som det skal?
Avatar billede skunsen Nybegynder
15. juni 2005 - 15:27 #16
Alt sidder som det skal og når jeg sætter en 128 mb klods i så er skærmen med igen.
Nu har jeg en 128 mb klods i sammen med den på 512 mb. Nu har jeg prøvet føromtalte program og her:
http://www.revsbaeks.dk/512.jpg
kan man se hvad der står om 512-klodsen og her:
http://www.revsbaeks.dk/128.jpg
kan man se hvad der står om 128-klodsen
Er der nogen af jer der bliver klogere af det?

Da PC'en startede talte den op til 127 imens Compaq-logoet blev vist og så skrev den 164 -memory size error, og noget mere som jeg ikke kunne nå at læse...
Jeg prøver lige at genstarte pc'n for at se om den stadig skriver ovenstående...
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 15:35 #17
gør det nogen forskel om du bytter dem så 128 sidder før 512 ?
Avatar billede nva Praktikant
15. juni 2005 - 15:42 #18
Har ikke mere tid i dag - men hvis det ikke hjælper at bytte rundt på dem, så er min mening at de 512MB ikke er kompatibel - og det er de nok ikke da de heller ikke virkede alene :-(
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. juni 2005 - 17:31 #19
hov.. - hvis der står "memory size error", så kan det være at motherboardet er så gammet at det ikke understøtter ramblokke der er størrere end 128MB - hvor gammel er din Compaq?
Avatar billede skunsen Nybegynder
16. juni 2005 - 13:13 #20
Der er ingen forskel på hvilken rækeefølge de sidder i.
Pc'en er fra 2000
Avatar billede skunsen Nybegynder
16. juni 2005 - 13:47 #21
Der står sådan her :

"All DIMMs must support Serial Presence Detect (SPD) Revision 1 or Greater"

i specifikationerne til min pc. Er det noget der betyder noget?
Avatar billede skunsen Nybegynder
16. juni 2005 - 14:04 #22
Nu ved jeg hvad der er galt!
44fire44 havde faktisk ret, sådan da :o)
Det viser sig at "Max DIMM Capacity: 256 MB" -jeg går ud fra at det betyder at der maksimalt kan være 256 mb-klodser i?
Nå men så blev jeg da så klog! Tak for hjælpen til jer begge.
Nu ved jeg så ikke hvad jeg skal gøre med pointene?
Avatar billede nva Praktikant
16. juni 2005 - 15:18 #23
Bed folk der har givet dig noget brugbarhjælp om at lægge et svar og accepter så deres svar og fordel evt. points efter fortjeneste.
Avatar billede skunsen Nybegynder
16. juni 2005 - 19:36 #24
Jamen så vil jeg da fordele pointene mellem nva og 44fire44, så I må meget gerne lægge et svar :o)
Så håber jeg at jeg kan finde ud af at fordele pointene :o)
Avatar billede nva Praktikant
17. juni 2005 - 07:58 #25
Svar ;-)
Avatar billede skunsen Nybegynder
23. juni 2005 - 08:25 #26
Nå men eftersom det kun er nva, der har "svaret", så må det være nva, der får pointene :o)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
24. juni 2005 - 21:59 #27
det er okay med mig ;)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
24. juni 2005 - 22:00 #28
min mailserver har været nede, så det har været min egen skyld ;)
Avatar billede skunsen Nybegynder
24. juni 2005 - 23:05 #29
Nå det er jeg ked af! :o(
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
24. juni 2005 - 23:12 #30
det skal du ikke være ;)