Avatar billede tzinck Novice
10. juni 2005 - 09:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg et banner

Hvor finder jeg et program, der gør det NEMT at lave animerede bannere.
Avatar billede tzinck Novice
10. juni 2005 - 09:20 #1
Jeg har Photoshop og Macromedia suite - men findes der noget der er nemmere ?
Avatar billede miss-g Seniormester
10. juni 2005 - 11:41 #2
Photoshop er udemærket, og det er faktisk ikke så svært at lave et animeret banner.

Med photoshop følger programmet Image Ready, og det er det du skal bruge til animationen.

Først laver du din banner i photoshop (f.eks. i størrelsen 468 px bred x 60 px høj).

Du skal tænke i lag. Når man laver en animation tænder og slukker man lag, så skriv f.eks. DETTE ER ET BANNER i 1 lag. I et nyt lag skriver "NU SKIFTER TEKSTEN"

Så har du:
- et lag med baggrunden
- et lag med teksten DETTE ER ET BANNER
- et lag med teksten NU SKIFTER TEKSTEN

Så er du klar til at lave din animation, og vi skal over i Image ready. Det gør du ved at klikke på ikonet for Image Ready som du finder nederst på værktøjspaletten. Derved åbner programmet og din banner ryger derind.

I Image Ready:
Du skal her bruge paletten ANIMATIONS og paletten LAYERS. Kan du ikke se dem, så gå i menuen windows og vælg dem.

På animations paletten har du første billede. Når du står i den - skal du kun have de lag tændt som skal vises her. F.eks. Baggrunden og første lag med teksten DETTE ER ET BANNER.

Så laver du næste billede ved at klikke på arket med bukket hjørne i bunden af animationspaletten.

Billede 2 skal vise Baggrunden og lag 2 med teksten NU SKIFTER TEKSTEN. Så du skal skal slukke lag 1 med teksten DETTE ER ET BANNER og tænde det andet lag med NU SKIFTER TEKSTEN.

Man tænder og slukker et lag på layers paletten ved at klikke i feltet med øjet. Når du ser et øje er laget tændt og klikker du igen og øjet forsvinder er det slukket (ikke synligt).

Din animation består nu af 2 billeder som skifter. Du kan justere hvor mange sekunder de hver især skal vises under billederne. Klik på 0 sec....

Du kan se din animation ved at trykke på play knappen. Husk at stoppe den igen, så du kan gemme din animation:

Gøres ved at du ser din animation på Optimize fanen. Sæt farverne ned til så lidt som muligt. En gif animation kan indeholde 256 farver, men jo flere farver - jo mere fylder filen, så kan du få den ned på f.eks. 32 farver er det super.

I menuen FILE - vælger du save optimized as.... og give din gif animation et navn.

Håber det var forståeligt, ellers må jeg lave en lille film...
Avatar billede tzinck Novice
20. juni 2005 - 17:10 #3
Det lyder nemt nok :-)