Avatar billede lite-koas Nybegynder
05. juni 2005 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Identificere type ud fra stel nummer

Davs,

Har et spørgsmål.. jeg har tre tabeller:

Motercykel

Bil

Udlejet

Jeg tænkte på at jeg f.eks. udlejer en bil eller motercykel så tilføjer jeg en ny tuple i tabellen ”Udlejet” hvor jeg skriver: Stelnummer(På den udlejede bil eller motercykel) og kundeNavn(Navnet på kunden der har lejet den)

Hvordan vil man så finde ud af - Ud fra stelnummeret i udlejet - om det en bil eller motercykel hvis man f.eks. skal dette? Altså hvis der nu var en der kunne se stelnummeret i udlejet og lige ville tjekke om det en bil eller motercykel?

Altså hvis man nu skal lave det og søge via SQL kan man så overhovedet gøre det?

Har vedlagt et billede:

http://www.dhillon.dk/db.jpg
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2005 - 11:00 #1
du bliver nødt til at søge i de 2 tabeller og se hvor du finder den
Avatar billede lite-koas Nybegynder
05. juni 2005 - 11:09 #2
Arne jamen hvordan vil jeg så søge i de to tabeller.. så jeg skal lave to select sætninger eller hvordan? Og bliver det ikke rimelig uoverskueligt hvis man pludselig har mange forskellige typer køretøjer.. f.eks. cykel, bil, motercykel osv.

Vil du måske anbefale man bare laver en kæmpetabel og har en masse attributter hvor den så f.eks. er "null" i nogle af værdierne ?

Det er en relationel database jeg skal have lavet så det vel ikke smart at gøre det på den måde...?

Eller måske lave en typekode af en art og registere den i udlejet?
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. juni 2005 - 14:31 #3
ja en typekode, eller en streng med den tabelnavn den skal finde stelnummeret i.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2005 - 23:14 #4
du kunne også lave en fælles tabel med de felter som var fælles og seperate tabeller
for de felter som er forskellige
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2005 - 20:15 #5
lite-kaos ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 16:27 #6
??
Avatar billede lite-koas Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:08 #7
Svar..
Avatar billede vejmand Juniormester
17. januar 2006 - 13:54 #8