Avatar billede badeflue Nybegynder
31. maj 2005 - 22:20 Der er 5 kommentarer

problemer med inet forbindelse igennem hub (tdc webspeed)

Hej.

Min far og jeg har tidligere været forbundet igennem en hub "TOPCOM TSH-105", men det ser ikke ud til at ville virke mere. Vi har forbundet hubben korrekt mellem computerne med et netværkskabel fra kabelmodem til hub, og så et kabel fra hver computer til hubben, og ingen af disse kabler sidder i uplinket. Når vi forbinder computerne direkte til modemmet virker internettet fint. hubben lyser og blinker både  Link/Act led lyset, og lyser i "100" lyset der hvor begge kablerne fra computerne er sat i, og den lyser i Link/Act lyset hvor stikket fra kabelmodemmet til hubben sidder i.

Håber jeg snart kan få hjælp, da det er utroligt irriterende kun at kunne være på nettet i ca 30 mins, før ens far vil ind og tjekke sin mail ;).

VH Jonas

P.S Vi har bestilt 2 ip-adresser, så det kan ikke være det.

Jeg vil lige skrive min ipconfig /all hvis det kan være til hjælp.

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : jonas
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 3:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : webspeed.dk
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SiS 900 PCI Fast Ethernet A
dapter
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-A0-CC-DA-37-DF
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.167.72.114
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 80.167.72.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.176
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.10.41
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 31. maj 2005 21:45:09
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 3. juni 2005 21:45:08
Avatar billede nva Praktikant
01. juni 2005 - 08:41 #1
Mit forslag vil være at i køber en router til ca. 500 kr. så er alle jeres problemer slut. Den tildeler jer automatisk dynamiske ip-adresser og i kan så være på samtidig begge 2.
Avatar billede badeflue Nybegynder
01. juni 2005 - 11:16 #2
Jeg har også overvejet det, men jeg vil gerne se om jeg kan få løst problemet på anden vis, da dette har virket uden problemer i over et år tidligere.. måske er det en defekt hub....
Avatar billede leif Seniormester
01. juni 2005 - 15:55 #3
Du får IP fra TDC ! Derfor prøv at ring til dem og hør !

Du kan dog forsøge med en gang "ipconfig /release" og bagefter "ipconfig /renew"

Prøv at se om du kan pinge henholdvis www.google.dk samt 216.239.57.104, hvis du kan det er det din Internet Browser som er problemet !
Avatar billede leif Seniormester
01. juni 2005 - 15:56 #4
Med en router er du også bedre beskyttet da der sidder en mindre Firewall i en router !
Avatar billede michaels102 Nybegynder
02. juni 2005 - 23:02 #5
Almindlig ip opsætning for at 2 pc'ere kan se hinanden ved brug af Hub / Switch er

Pc 1
Ip adr: 192.168.0.1
Undernetmaske 255.255.255.0

Pc 2
Ip adr: 192.168.0.2
Undernetmaske 255.255.255.0

Du kan bruge hvilken som helst nummer i mellem 1 og 255 i det sidste segment i ip adr. Nummeret må ikke være identisk.

Når det er sat sådan op burde du kunne, fra maskine med ip nr 192.168.0.2 skrive kommandoen ping 192.168.0.1 "Medmindre der er en firewall som blokere for det"

Pinger 192.168.0.1 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.0.1: byte=32 tid<1ms TTL=128

Men som forslået i det første svar, ville jeg anbefale køb af en router og droppe det ekstra ip nr. Og så ville jeg heller ikke bruge DHCP delen af routeren, da jeg mener at hvis man foreksemple skal route noget ftp server eller hvis du indstaller en webserver på din maskine kan du ikke bede routeren om at sende trafikken fra port 21 eller port 80 til din maskine da dit ip nr vil ændre sig hver gang du starter pc'en

Hvis du købte routeren ville jeg lave opsætningen af min ip protocol således

Pc 1
Ip adr: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1 "Sæt routerens ip nr til. 192.168.0.1"
DNS-servere: 194.239.10.41

Pc 2
Ip adr: 192.168.0.3
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1
DNS-servere: 194.239.10.41

Så kan i se hinandens computere, og samtidig gå på nettet uden problemer

Hvis du er i tvivl om noget af det jeg har skrevet, kan du maile til mig på mikkel@kabora.dk