Avatar billede buddo81 Nybegynder
14. maj 2005 - 21:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

bitmaps i flash

Hej,

Jeg har lavet et website i ren flash, der indeholder en hulens masse bitmaps... Siden tager rimelig lang tid om at loade, hvilket jeg gerne ville ændre hvis muligt?!

Kan man gøre noget?

Hilsen,
Buddo
Avatar billede mobius6 Juniormester
14. maj 2005 - 21:33 #1
du kunne starte med at sætte kvaliteten ned i flash biblioketet?
(vælg bibliotek, vælg et billede, højreklik, vælg properties, sæt export kvaliteten ned til det tåliglige, og gentag procssen for hvert billede.
ELLER sæt den generelle export kvalitet ned når du publiserer (ikke optimal løsning)
Avatar billede mobius6 Juniormester
14. maj 2005 - 21:34 #2
eller du kan loade billederne ind dynamisk efterhånden som de skal vises
Avatar billede buddo81 Nybegynder
14. maj 2005 - 21:43 #3
jeg synes ikke jeg kan se et sted under properties, hvor man kan nedsætte billedkvaliteten...

Hvordan loader jeg billederne ind dynamisk? Må de blive i biblioteket?
Det er mc's med billeder.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. maj 2005 - 09:44 #4
Må vi se websitet? I så fald er det noget nemmere at pege på, hvad der kan optimeres. At sætte billedkvaliteten ned er ikke nødvendigvis den eneste / bedste løsning.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. maj 2005 - 15:03 #5
nej korrekt der KAN være andre faktorer der spiller ind
som LH.dk skriver ville det hjælpe gevaldigt hvis vi kunne se filen (swf)

som svar på dit spørgsmål, så nej billederne kan ikke være i dit bibliotek hvis de skal loades dynamisk. men hvis de allerede ligger som MC's kan du nemt hente dem ind (på flere måder)
(CreateEmptymovieclip eller loadMovienum, med videre, igen ville det være nemmere at svarre på hvis filen var til at se på ;)
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. maj 2005 - 15:04 #6
og hvad "fyler" din fil i grunden?
Avatar billede buddo81 Nybegynder
15. maj 2005 - 21:15 #7
Det er første gang, jeg rigtigt arbejder med flash. Og siden er overhovedet ikke fancy, ingen lir med animationer og lign. Ville bare vise at flash også kan bruges som alternativ til html, hvis man helst vil slippe for rene koder.

Filen fylder vistnok omkring 2 KB, så det er slemt... Tænkte på om en preloader måske kunne "underholde" besøgende, mens siden loader, men tror ikke engang, at det er nok.

I må da gerne se filen, men husk jeg er nybegynder...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. maj 2005 - 21:21 #8
2 Kb?? Eller mener du 2Mb?

Fint vi må se filen, men hvor er den så...? :-)
Avatar billede buddo81 Nybegynder
15. maj 2005 - 21:32 #9
Kb er mere end Mb ikke? jeg roder altid rundt i dem... Det tager ihvertfald evigheder at loade pga alle billederne.

Hvordan gør vi det bedst? det er jo en stor fil at maile. Jeg kan ikke engang zippe den
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. maj 2005 - 21:36 #10
1 Kb = 1024 bytes
1 Mb = 1024 kb

Jeg tror det er Mb du mener... ;-) 2 Kb er ingenting.

Hvad mener du med at du ikke kan zippe den?? Hvis det er en fil på 2 Mb bør du sagtens kunne zippe den og lægge den online et sted, så alle herinde kan nå den.
Avatar billede buddo81 Nybegynder
15. maj 2005 - 22:14 #11
Jeps, det var Mb. Havde problemer med at åbne mit usb stik (troede det var stået af), så kunne ikke tjekke. har prøvet at lægge den ud online, men der sker lidt hokus pokus, den laver filen om til et word doc.

Jeg kan evt. zippe den og maile den? havde ikke winzip, men det har jeg nu.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. maj 2005 - 22:18 #12
Erhh... okay.

Prøv at kaste den i denne retning: lars holmgaard @ gmail. com så kaster jeg lige et hurtigt blik på den.
Avatar billede buddo81 Nybegynder
15. maj 2005 - 23:19 #13
puh, tror endelig det lykkedes... mit net er meget ustabilt, så det tog desværre lidt tid :(
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2005 - 08:19 #14
Jeg har ikke modtaget noget. Du er sikker på at du sendte filen i zippet tilstand, til ovenstående adresse? Er det .fla eller .swf filen du har sendt og hvad fyldte den i zippet tilstand?
Avatar billede buddo81 Nybegynder
16. maj 2005 - 11:10 #15
Jeg havde overset, det var .com, da dit nick er dk... Sorry :( Den skulle være sendt nu. Filen fylder 1,68 Mb i zippet tilstand. Det er .fla, jeg har sendt.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2005 - 11:51 #16
Ok, jeg har fået den nu og har lige kigget et par minutter i den. Bare rolig, det er ikke så slemt som jeg frygtede! :-)

Den bedste løsning i dette tilfælde, er helt klart at hente de forskellige movieclips ind dynamisk. Dvs. trykker man på fx "Provence", skal flashen hente det movieclip ind, som indeholder oversigten over netop de produkter og derefter vise det på normal vis. Klikker man derefter på et af produkterne, fx. "Paris sofabord", så skal flashen hente det billede ind dynamisk og vise det - ganske enkelt. Det vil gøre underværker for loadtiden at det hele ikke skal hentes ind, når man loader flashen.

Som mobius6 også skriver, så prøv at kigge på funktionen "loadMovieNum", i flash's indbyggede hjælp. Du har en ældre eller mindre version af Flash end min egen, så jeg tror det er fint med den funktion. Du bruger i forvejen attachMovie, som tager movieclipsene fra library'et - nu skal de bare hentes eksternt.

De movieclips du har i dit library skal du så bare have gemt enkeltvis som filer og derefter hente dem ind. Du skal nok lave et nyt dokument, trække et movieclip over af gangen og derefter gemme det enkeltvist - jeg er faktisk ikke lige klar over om det kan gøres smartere.

Lige en anden ting: Du har lavet størrelsen i 800x600... hvad med de folk i jeres målgruppe, som netop bruger den opløsning? De vil se en nedskaleret version og det vil givetvis gøre billederne dårligere. En bruger med en opløsning på 1024x768 vil muligvis også få problemer med højden på flashen, hvis browservinduet har et par ekstra værktøjslinier.

Håber det bragte dig lidt videre! Held og lykke med projektet. :-)
Avatar billede buddo81 Nybegynder
16. maj 2005 - 12:06 #17
Hej Lars,

jeg prøver at kigge på loadMovieNum... Vidste godt at de kunne hentes dynamisk ind, men ikke lige hvordan.

Angående størrelse, har jeg leget lidt med, at det til enhver tid skal fylde 100% af skærmen. Det virker nogenlunde, men skal da helt bestemt kigge nærmere på det.

Det du skriver med højden i opløsning 1024 x 768, det forstår jeg ikke helt... Vil den cutte toppen af flashen eller hvad?

Tusind tak for din tid og hjælp :)

send bare et svar, hvis du samler points.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2005 - 12:13 #18
Selv tak... :-)

Hvis man har en opløsning på 1024x768 på sin monitor, skal du huske at det er HELE monitorens opløsning - derfra skal du trække arealet til forskellige browseres menulinier, så reelt set har du noget mindre plads end 1024x768 pixels at gøre med. Prøv fx. at åbne din egen browser og tag et screendump, så kan du paste billedet ind i et eller andet tegneprogram og måle, hvor stort DIT aktive vindue, til visning af websites er. Men, husk så at det jo altså kan variere en del fra bruger til bruger, afhængigt af browser og antallet af ekstra værktøjslinier.

Jeg kan egentlig ikke bruge point til noget, så behold du bare dem. Det vigtigste er at du kom videre og fik hjælp til dit spørgsmål. :-)
Avatar billede buddo81 Nybegynder
16. maj 2005 - 12:25 #19
Ok, jeg er nogenlunde med... Det er bare fordi, jeg altid har lært, at hvis man laver det i 800x600, kan alle se det. Jeg må prøve mig frem.

Igen, mange tak for hjælpen :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
16. maj 2005 - 12:28 #20
Æh, ja... hvis man laver det TIL en opløsning 800x600, så kan de fleste se det. Men, det betyder som sagt ikke at det skal være 800x600... ;-)

Det var så lidt. :-)
Avatar billede buddo81 Nybegynder
17. maj 2005 - 13:35 #21
jeg lukker spørgsmålet