Avatar billede webmanner Nybegynder
12. maj 2005 - 21:39 Der er 3 kommentarer

Copyright på billeder

Hvilke regler gælder der for copyright på det som et billede viser - altså indholdet og ikke fotografens rettigheder. Hvis f.eks. fotografen tager et billede af et hotelværelse og bagefter lægger billedet på nettet til fri download uden royalties. Hvilke rettigheder har hotellet så? Kan jeg så downloade billedet og bruge det til webdesign uden at frygte for at hotellet vil komme efter mig?
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
12. maj 2005 - 21:55 #1
Nej, hvis motivet er af et specifikt emne - eksempelvis et hotelværelse, så skal du have lov til af hotellet, før du må bruge billedet. Kig eventuelt på http://www.ophavsret.dk/.
Avatar billede webmanner Nybegynder
12. maj 2005 - 22:04 #2
Ok, jeg har downloaded billedet fra www.sxc.hu som har et hav af "rettighedsfrie" billeder, men i virkeligheden kan de altså ikke benyttes frit da mange af dem viser noget konkret som f.eks. bygninger, mennesker mv. ?
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. maj 2005 - 09:55 #3
Det vil jeg da mene at man kan!
Som jeg ser det, er det fotografens pligt at få lov til at udgive billedet.
Og i og med at fotografen giver billederne væk gratis og uden royalties, siger han jo at han har fået lov til at fotografere motivet.