Avatar billede fynbo Nybegynder
03. april 2001 - 10:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

iBook Speciel Edition

Hej.

Jeg skal til at købe en iBook Speciel Edition.

Eftersom jeg ikke ved så meget om Mac, vil jeg gerne hvae nogle småting at vide...:-)

Er det muligt bare at køre netværk mellem win98 og win2000 og MacOS 9.1. Min lillebror har win98, og der skal der være netværk på den. Jeg har læst et tidligere spørgsmål ang. dette, men det forstod jeg ikke helt så meget af...:-/

Hvad med windows. Det der Virtual PC, er det godt, og er det hurtigt? Mac\'en er en 466 G3 PowerPC, med 64 GB ram.

Vil det køre hurtigt?

Spil, hvilke nye spil kan køre på en Mac (iBook)

Og sidst, men ikke mindst: Diskettedrev, hvad koster sådan et til en iBook idag, og kan filerne man gemmer i Word2000 til mac, bruges på en pc med word2000?

Det var en masse spørgsmål, håber i gider hjælpe..:-)
Avatar billede juks Novice
03. april 2001 - 10:23 #1
du kan få et program til mac , så du kan køre windows.....
så kan du bruge maskinen ligesom alle andre--....
Avatar billede fynbo Nybegynder
03. april 2001 - 10:28 #2
Det ved jeg godt, men er det godt....? Og hvad med de andre spørgsmål..;o)

Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. april 2001 - 10:32 #3
Hvorfor købe en iBook hvis du vil spille og bruge windows på den?!?
Avatar billede logos Nybegynder
03. april 2001 - 10:33 #4
1) Er det muligt bare at køre netværk mellem win98 og win2000 og MacOS 9.1. Min lillebror har win98, og der skal der være netværk på den. Jeg har læst et tidligere spørgsmål ang. dette, men det forstod jeg ikke helt så meget af...:-/

Ja det er det så absolut. Det kræver dog at du skaffer/køber dig et program der udbyder de samme netværksprotokoller som PC.
De to bedste og mest driftsikre er:
\"Mac/pc lan\" fra http://www miramarsys.com
eller
\"Dave\" fra http://www.thursby.com

2) Virtuel PC er en absolut godt og driftssikker PC emulering, men det er ikke en PC, så du vil ikke have de samme hastigehder ved programafvikling som hvis du købte en PC.
64 Mb RAM er dog for lidt hvis du påtænker at bruge Virtuel PC, køb ekstra 64 MbRam, så kan du også opgradre dit MacOS 9.1 til MacOSX hvis du skulle få lyst.

3) Vil det køre hurtigt ?
Det kommer an på hvad der er hurtigt, men ja det vil køre som en almindelig midrange computer. Nogle ting vil køre hurtigt andre vil køre mindre hurtigt.

4) Hvis du er en spilledjævel skal du købe dig en PC. Personligt så har jeg den oplevelse at alle de \"store\" spil kommer til maccen med en lille forsinkelse. Det sal dog nævnes at flere af de store spilproducenter har committet sig til at udvikle til maccen.

5) Diskettedrev
Ca. en tusse afhængig af dit valg.
Hvad vil du med det hvis du skal være i netværk og kan sende dine dokumenter?

6)
Fra office 97 og frem har alle officepakker uden problemer kunnet udveksle dokumenter på tværs af version og platform.

Håber dette var en hjælp
Bortset fra det, så er det en fed maskine og et behageligt OS du får ved købet af en Ibook.

mvh.

Logos
Avatar billede fynbo Nybegynder
03. april 2001 - 15:27 #5
tak for dit fyldige svar..!

Hvad er forskellen på MacOS 9.1 og MacOS X,og hvad koster 64 mb mere?

Og er der nogle gode sider, med mac software?
Avatar billede logos Nybegynder
03. april 2001 - 16:49 #6
Hej Fynbo

Forskellen på MacOS 9.1 og MacOSX er stor.
MacOS 9.1 er sidste generation af det klasiske macintosh system som har sine rødder tilbage i 1984. Dette system har nogle forskellige ulemper, f.eks er måden man forbinder sig til internettet (open transport) langsom i forhold til f.eks. den måde windows
eller unix gør samme. Det er ikke muligt i MacOS 9 at implementere \"protected memory\" og en ordentlig multitasking. På den baggrund har apple de seneste år arbejdet på at lave et nyt og bedre operativsytem.  Dette kom i handelen d. 24/4-2001 og hedder macOSX.
MacOSX er i al sin enkelthed en variant af BSD UNIX som ingen kan betvivle er et dødstabilt operativsystem. Unix er kendetegnet ved bla. andet at kræve at brugeren kan en masse indviklede tekstbaseserede komandoer (ligesom DOS). Dette styresystem har de lagt en grafisk brugerflade på, som uden tvivl er den mest avancerede i Computerverdenen.
Samtidigt kan man afvikle sine \"gamle\" programmer i \"classicmode (MacOS 9.x).
Fordelen ved det nye styresystem er mange.
Men..... (Og sådan et er der jo altid).
De store programmeludviklere komer først med programmer skrevet til den nye platform henover sommeren og i løbet af efteråret.
Minimumskravet til MacOSX er en G3processer og 128 Mb RAM.

64 Mb RAm koster ca. 1000 kr afhængig af dagsprisen.
Avatar billede fynbo Nybegynder
03. april 2001 - 17:06 #7
Ok, tak for endnu et godt svar..:-)
En lille sidste ting, selvom ingen får point.

Kan man afvikle PHP og MySQL på en Mac. Findes Apache og MySQL til MacOS 9.1????

Eller en anden server der kan det ?
Avatar billede logos Nybegynder
03. april 2001 - 17:15 #8
NEJ det kan man ikke, men..

Det kan du under MacOSX, hvor en fuld featured Apache er bygget ind i styresystemet.

MySQL er lige kommet i en udgave der er bygget til MacoSX

Og PHP skulle fungere.

Men det får du under ingen omstændigheder til at virke under MacOS 9.1
Avatar billede logos Nybegynder
03. april 2001 - 17:16 #9
Gode sider med Macsoftware:

Versiontracker.com
tucows. com
Avatar billede egonspock Seniormester
04. april 2001 - 21:16 #10
Hvis det koster 1000 for 64 MB er jeg da glad for at jeg gav 1100 for 128 MB til min iBook SE!  En rigtig fed sag i øvrigt. Alene det at man kan se en hel DVD-film på batteriet gør at den er fed at have med rundt.

Se i øvrigt også www.mediamac.dk, www.maclife.dk og www.emac.dk for både nyheder og snak på dansk, og www.macsurfer.com for en oversigt over dagens engelsksprogede macnyheder.
Avatar billede sony-pergoson Nybegynder
15. maj 2003 - 18:53 #11