Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:09 Der er 73 kommentarer og
2 løsninger

Remote via Windows XP

Jeg har hørt at man kan lave fjernbetjening af en pc fra en anden pc, hvor XP er styresystemerne. Nogen der ved hvor og hvordan man sætter det op? Er det nødvendigt at man har XP Pro på begge maskiner? Det jeg taler om er uden at der er en server (Small Business Server / Windows Server) involveret.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. maj 2005 - 21:10 #1
øh fjernskrivebord?
Avatar billede mr_merlin Nybegynder
02. maj 2005 - 21:14 #2
Ja, det er rigtigt at xp har indbygget fjernsupport, det virker udenmærket.
Computeren skal blot være sat op til brug af dette.

Personligt bruger jeg realVNC, det virker også ganske udenmærket - jeg finder lige en download side...
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2005 - 21:14 #3
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:14 #4
Når du står på skrivebordet - så prøv dette meget hemmelige trick: Tryk F1 - nu kommer der noget de færreste mennesker kender - nemlig windows hjælp. Skriv fjernskrivebord og se hvad du får ud af det...
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:14 #5
Det er lige meget hvad styresystem der er på den PC du sidder ved.....
Men det skal være XP pro eller 2k3 server version af windows for du kan styrer den.....
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:14 #6
Hmm.. - altså, du kan godt connecte til et Fjernskrivebord fra en Windows XP maskine - men du kan kun sætte Fjernskrivebord op på en Windows server...

brug istedet www.radmin.com - det skulle være rigtigt godt, og virke lige så godt
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:15 #7
"Computeren skal blot være sat op til brug af dette."

Så er det heldigt af windows som standard er st op til det....
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:15 #8
st = sat
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:16 #9
fjern support og fjern skrivebord er 2 forskellige ting, tror det er fjernskrivebord der her er tale om......

Den kan faktisk også sættes op til at kører over web hehe
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:16 #10
Jeg selv kører med Windows 2003 Server Edition med Terminal Server - det virker perfekt...
Avatar billede mr_merlin Nybegynder
02. maj 2005 - 21:16 #11
du finder realVNC her www.realvnc.com/download.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:16 #12
Er det nødvendigt at man har XP Pro på begge maskiner?

Nej - bare styresystemet er enten XP pro ELLER Home, så kan du.
Ellers skal du bruge nogen af de andre værktøjer der er nævnt.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:17 #13
Her er det program du skal bruge til at connecte med:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/rdclientdl.mspx

og her om web delen (Den kræver IIS installeret og skal installeres på HOST):
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/rdwebconn.mspx
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:18 #14
Nej det er lige meget hvad win du har på Client men Host skal være XP Pro eller bedre dvs. Server 2k3
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:19 #15
tubber> jeg tror ikke brugeren kører server 2003...
Avatar billede mr_merlin Nybegynder
02. maj 2005 - 21:19 #16
"Så er det heldigt af windows som standard er st op til det...."

Det er nu ikke alt sådan, nogle gange bliver man nød til at gå ind under egenskaber for 'denne computer'-> 'fjernforbindelser' og sætte nogle hakker...
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:19 #17
Øverste link er til det program du skal installere på Client (nogen xp pro er det installeret på ved ikke med home).........

Går du gennem en router skal du åbne port: 3389
og 80 hvis du bruger web delen........
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:20 #18
jo nok for fjernskivebord, men vist ikke for fjern support
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:21 #19
jeg syntes nu at Radmin kører mere stabilt - desuden kan man - hvis der er flere brugere tilsluttet serveren - se hvad de forskellige brugere laver realtime...
Avatar billede mr_merlin Nybegynder
02. maj 2005 - 21:21 #20
ah, okay
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:21 #21
mr_merlin> de hakker kommer af sig selv 1. gang fjernsupport bruges :)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:22 #22
Mange tak for alle inputene.

Så vidt jeg kan se i fjernskrivebord i Ctr Panel / System, drejer det sig kun om et internt netværk, eller hvad?

Det jeg taler om her, er muligheden for at være på to helt forskellige geografiske placeringer uden for hinanden netværk og så få kontakt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:22 #23
jens_32> er det til en server eller er det privat du vil køre lidt fjernskrivebord?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:22 #24
44fire44:jeg syntes nu at Radmin kører mere stabilt - desuden kan man - hvis der er flere brugere tilsluttet serveren - se hvad de forskellige brugere laver realtime...

Så er det fjernsupport, det andet er remote arbejdsplads :) syntes faktisk remote deskop er ret fedt lavet
Avatar billede mr_merlin Nybegynder
02. maj 2005 - 21:22 #25
john_stigers> yarr : D
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:23 #26
jens_32 : ja, så skal du bare connecte til dit.ip.num.mer:3389 ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:23 #27
jens_32> smid lige din mail adresse på stigers@stofanet.dk - sig når det er gjort, så skal jeg vise dig noget. Nå mail er sendt, så hold øje med din mailboks.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:24 #28
Så er det fjernskrivebord du skal ha fat i som jeg ser det.

Du skal så indtaste din externe ip i det felt hvor du skriver hvor du vil connecte til. Har du en router skal du lave en forward til din interne ip på port 3389 og også åbne for den i NAT
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:24 #29
altså, nu bruger jeg ikke Radmin selv ;) - men Windows Remote Desktop :D - alt andet ville jo være dumt, når jeg nu har licens til Win 2k3 Server ;) :P
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:25 #30
Sidder du så ved en maskine et andet sted kan det være du skal installere følgende:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/rdclientdl.mspx

Hvis du kører den over web skal du ikke installere noget på klienten men dette her på din host maskine der hjemme:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/rdwebconn.mspx
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2005 - 21:26 #31
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:26 #32
44fire44: jo jo det var bare lige for at fastslå forskellen på fjenskrivebord og fjernsupport, support følger host med i hvad klient laver
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:27 #33
btw. - er der nogle der ved om der er problemer, hvis man installerer Norton Internet Securety 2005 på en Win 2k3 server?

eller hvad vil i anbefale (undskyld, for et irellevant spørgsmål ;))
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2005 - 21:28 #34
En server???

Du skal op og have Enterprise udgaven så, ellers kan du ikke beskytte klienterne.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:29 #35
Skulle der ikke være, men hvis det er som i XP Pro m. SP2 vil jeg råde dig til at installere Windows, og så Norton med det samme og GÅ IKKE i sikkerhedscentret før norton er installeret, opdateret og kører ellers kan det være lidt buggy for win at finde ud af der er andre services der ordne firewall og virus
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:30 #36
nu kører jeg webserver, ftpserver og mailserver, så der er ikke rigtig nogle klienter ;)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:31 #37
Ok tubber, jeg kan ikke se det med at man definerer intern og ekstern ip under fjernskrivebord, hvor sætter man så det?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:33 #38
jens_32: altså, hvis det kører, så burde du kunne bruge din ipadresse fra www.myip.dk - og :3389 bagefter - hvis porten er åben i en evt. router...
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:33 #39
Det med intern er KUN hvis du har en router....
Så skal du ind i dens opsætning, har du ikke en router men er koblet direkte på med den PC og kører kun med extern IP så er det med intern og router irellevant.

Det med extern er når du starter klienten et andet sted.......
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:34 #40
Laver lige et screendump af clienten hvor du skriver din internet ip (extern)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:34 #41
Skal jeg kort og godt skrive ip adressen i en webbrowser?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:36 #42
http://www.zentasoft.dk/remote.jpg

Bliver liggende til spg er lukket.

der skriver du din internet ip, den kan du få oplyst på http://www.myip.dk
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:36 #43
nej - i tilslutningen til Fjernskrivebord, hvor du normalt skriver fx: \\server\...
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:37 #44
nej ikke hvis du kører med Client/Host

Hvis du bruger webløsningen så skal du skriver http://dinip/tsweb
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:37 #45
hehe :P - 2 sjæle, éen tanke :P
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:38 #46
og vil lige tilføje hvis du sidder og tester på lokalnet så brug din lokalip til det da den er meget hurtigere
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:39 #47
Ah, hvor finder du det der remote desktop connection?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:39 #48
Start -> Programmer -> Tilbehør -> Kommunikation
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:40 #49
og så "Forbindelse til Fjernskrivebord" ;)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:43 #50
Fino og det her vi taler om nu, kan lade sig gøre såvel internt som over længere geografisk afstand?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:44 #51
jada.. - jeg selv bruger det ofte, og connecter til get-ready:3389 for mit eged vedkommende når jeg er ude - når jeg er hjemme på mit eget netværk, så bruger jeg bare det interne navn \\server\...
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:47 #52
get-ready.dk:3389* ;) - altså mit domæne - men hvis du ikke har domæne, kan du bare skrive dit externe IPnummer (www.myip.dk) eller så en adresse gratis hos dyndns.dk fx...
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:47 #53
Ok, jeg har lige forsøgt og får fejlbesked:
Eksterne forbindelser er muligvis ikke aktiveret.....

Mangler jeg at åbne adgang på hosten? Kan se der er noget at gøre under fjernskrivebord (Tillad brugere). Men hvad er det jeg skal skrive for at give min remote adgang?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:47 #54
Og du skal kun bruge det program der skal installeres hvis du sidder ved en win9x/ME/2000 maskine.......
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:48 #55
hvad connecter du med? - dit netværksnavn, din interne IP eller din eksterne IP?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:49 #56
Det er i den nederste der skal være flueben

Den øverste er til Fjernsupport
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:50 #57
Jeg sidder lige nu i et intern netværk og taster ip på hosten og forsøger at connecte?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:51 #58
og hosten er sat ordenligt op?
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:52 #59
Ja, det ved jeg ikke, hvad skal sættes?
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:53 #60
Højreklik på denne computer og vælg enskaber der skal så være et faneblad der hedder noget med fjernadgang eller sådan noget (har selv engelsk win der hedder den remote)

Der skal du sætte flueben i det nederste felt (har selv i begge selv om jeg ikke tror jeg får brug for fjernsupport).....
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2005 - 21:55 #62
Tja >  haverslev 02/05-2005 21:26:19
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:55 #63
Jeg er med på det, men der skal tildeles adgang til bestemte når man har sat fluebenet. Men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive i bruger?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 21:56 #64
sorry, haverslev - det havde jeg ikke lige set...
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 21:59 #65
dit brugernavn og password (går ud fra du har admin rettigheder)
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2005 - 21:59 #66
ja det går sq stært her, 50 mails i min indbox - var kun væk et øjeblik ;)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 22:02 #67
Jeg kan kun finde brugere på hosten som findes på den. Ikke dem på remoten som jeg ønsker at give adgang til?
Avatar billede jens_32 Nybegynder
02. maj 2005 - 22:08 #68
Jeg er vist ikke for skarp til det her.
I får tak for inputene.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 22:11 #69
1. okay  fandt du ud af det?

2. takker og bukker - men jeg syntes også at tubber og haverslev skal have nogle points... - vil i ikke dele med mig?
Avatar billede haverslev Novice
02. maj 2005 - 22:17 #70
44fire44 > næh, jeg ønsker ingen points - ellers tak ;o)
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 22:29 #71
Der skal du ind i kontrol panelet og vælge users og oprette bruger og så kun give dem fjern adgangs rettigheder....mener det er der inde......
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 22:29 #72
Kan også godt undvære :)
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 22:33 #73
Chekkede lige :) du skal oprette brugere og så skal du der ind hvor du satte flueben og der skal du så trykke på knappen og sige vælg brugere, så kan du tilføje dem du vil der ikke har admin rettigheder....

Dem med admin rettigheder har automatisk adgang :)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. maj 2005 - 23:05 #74
så er det mig der takker ærbødigt :)
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2005 - 23:10 #75
Np du :) hehe