Avatar billede mccookie Seniormester
02. maj 2005 - 19:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Finde poster inden for maj måned

X Jeg ønsker at lave en forespørgelse som henter alle poster ind fra f.eks. maj måned og kun maj maj for indeværende år.

Hvordan gør jeg lige det??

Forstiller mig noget med interval eller??
Avatar billede kjulius Novice
02. maj 2005 - 22:27 #1
SELECT * FROM poster WHERE MONTH(dato) = 5 AND YEAR(dato) = YEAR(CURDATE())
Avatar billede kjulius Novice
11. maj 2005 - 21:54 #2
Virker det? Det burde, som du ønsker det, udvælge poster fra maj i indeværende år.

Med din forestilling om at bruge et interval, mener du vel noget lignende

SELECT * FROM post WHERE dato BETWEEN fradato AND tildato

men det indebærer, at man skal kende begge "ender", hvilket er en mindre "elastisk" metode end den i mit svar.

Jeg ved, at f.eks. MySQL har en funktion der hedder interval, men det er en propietær funktion, som ikke indgår i standard SQL, og derfor ikke kan anbefales generelt. Og da du har sat spørgsmålet under Databaser/Generelt (og ikke Databaser/MySQL) - går jeg da ud fra, at du ønsker en løsning, som kan bruges generelt også hvis du skulle bruge andre databaser.
Avatar billede mccookie Seniormester
30. juni 2005 - 23:12 #3
Tak for hjælpen og undskyld at der gik så lang tid ;)