Avatar billede Slettet bruger
29. april 2005 - 23:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

opsætning ag zywall 2

jeg har netop fået et zyxel zywall2 den er sat op så den kan komme på nettet ,men er der en der kan konfigurere resten i firewallen så den er sikker mht til filtre olign ?

evt hvis der findes en opskrift der viser skærmbillederne i firewallen
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2005 - 00:51 #1
evt et færdig profil hvor jeg selv retter wan ip og lan ip nr
Avatar billede langbein Nybegynder
30. april 2005 - 00:59 #2
Du har dokumentasjonen ? Har ikke prøvd denne men virkemåten for denne type firewall pleier da å være ganske lik fra merke til merke og model til model.

Ellers så er jo grunnkonfigureringen slik at den sperrer for all inngående trafikk (med unntak for returtrafikk) og slipper ut all utgående trafikk.

Dokumentasjon:
http://www.zy.com.pl/ftp/MIRROR-FTP-ZYXEL/zywall2/document/

Har som sagt ikke prøvd denne (men en del andre av samme type), og kan forsøke å være med på å tolke dokumentasjon og output hvis det er hjelp i.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2005 - 09:36 #3
vi har selvfølgelig alt dokumentation på den og den er ssat op efter deres wizard men det er alt det andet der er tvivl om i routeren
Avatar billede langbein Nybegynder
30. april 2005 - 17:16 #4
Det viktige er vel ikke hva firewallen heter og hvilken modell den er, men heller hvilken oppgave den skal løse. Virkemåten til de forskjellige merkene og modellene er jo nokså like, men de opgavene som skal løses vil kunne være helt forskjellige.

Dette blir jo nesten som å kjøre bil. Enten det dreier seg om en Mazda eller en Toyota, så gjør vel ikke det den store forskjell. Om man skal rygge inn i en bakgård eller kjøre langs en motorvei, det kan gjøre ganske stor forskjell.

Enten det dreier seg om å kjøre en bil eller å kjøre en firewall så vil framgangsmåten alt vesentlig være avhengig av kjøreturen, dvs den oppgave som skal løses. Derfor så behøves det nok uasett en liten beskrivelse av den oppgave som skal løses, av nettverket, eventuelle servere og arbeidsstasjonerm osv. Likeledes aller helst også en beskrivelse av hvordan firewall står konfigurert som default etter bruk av Wizards mm.

Jeg fikk for eksempel en ny firewall inn ad døren til erstatning for den gamle. Her hadde de for eksempel som default konfugrering kuttet ut hele statefull inspection funksjonen og satt den opp som en static firewall, av ukjent grunn. Dette gjør at den i utgangspunktet vil  virke helt forskjellig fra den forrige jeg hadde, selv om meket er det samme.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 16:27 #5
den skal bruges til alm internet brug og så kobler vi op med en vpn client igennem routeren .
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2005 - 13:43 #6
ingen med viden om denne router ?

er den forresten bedre end fx linksys wrt54g ? når vi ser bort fra linksyssen har indbygget wifi .
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2005 - 14:19 #7
-