Avatar billede cgr Nybegynder
28. april 2005 - 13:41 Der er 3 kommentarer

Check om en værdi er numerisk

Hej

Jeg har brug for at kontrollere om en given værdi (fra et bruger interface) er numerisk, jeg savner funktionen "isnumerisk" i VB.net. Det er meningen at der skal kommen en msgbox om fejl, at væriden skal være numerisk,hvis brugeren angivet f.eks. angiver "aa" istedet for "12". Hvis værdien er ok skal programmet forsætte til næste kontrol punkt/felt.

Christian
Avatar billede busschou Praktikant
28. april 2005 - 13:45 #1
prøv kigge her er et forsøg på noget
http://scottwater.com/blog/archive/2003/07/28/9171
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2005 - 13:46 #2
Du kan grundliggende lave 2 ting:

1)  kalde Integer.Parse på din String og catche evt. exception

2)  lade en løkke test Char.IsDigit på hvert tegn i String
Avatar billede thlund Nybegynder
03. maj 2005 - 10:42 #3
Fungerer for mig

Privat Function ErNum(Byval txt as string, Byref val as double) as Boolean

Try
  val = cdbl(txt)
catch e as Exception
  ErNum = False
  exit Function
end try
ErNum = True

End Function