Avatar billede kakao-manden Nybegynder
17. april 2005 - 20:06 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Program til spil

hey.

ville spørge om jeg kunne få et link til nogle gode programmer til at lave sine egne spil.
vil helst bruge flash men vis der er noget bedre ville jeg også have det.
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
17. april 2005 - 20:14 #2
er der et program du spicelt anbefaler
Avatar billede kalp Novice
17. april 2005 - 20:15 #3
kan kun vurdere det ud fra hvad der står om den enkelte men hvad er dine mål?
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
17. april 2005 - 20:36 #4
jaa jeg er begynder så jeg ved ikke hvad de flste ting gør så først og frammest en hvor man har en mulighed for at lære det hele og med en god guide og så helst en der hvor der er mulighed for lidt flere ting
Avatar billede kalp Novice
17. april 2005 - 20:38 #5
nybegynder så lyder den første her god
http://www.sharewareconnection.com/titles/game-creator.htm

men spil programmøre laver ikke spil med sådan noget software.. de lære et programmeringssprog som fx c++ og laver deres spil fra bunden af selv
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
17. april 2005 - 20:58 #6
undskyld min grovhed men jeg ville gerne have navnet på et godt program til at lave det
Avatar billede kalp Novice
17. april 2005 - 21:03 #7
Quest Creator
Avatar billede mat Nybegynder
17. april 2005 - 22:03 #8
Du skal først og fremmest gøre dig klart hvad du vil lave spil til (web, standalone (PC), mobiltelefoner osv osv). Hver del kræver sine værktøjer.

Du nævner flash, og som du sikkert ved er flashspil lavet til at afvikle i en browser. Flashspil laves i Macromedia Flash, og den nyeste version hedder MX 2004 - http://www.macromedia.com/software/flash/?promoid=home_prod_flash_082403

Hvis du vil lave store 3D spil til PC, vil du skulle bruge en engine. Forskellige engines har forskellige udviklingsværktøjer og scriptsprog, men det er generelt ikke skidenemt at sidde alene med, og udvikling tager lang tid. Du kan også lede efter modding-værktøjer.
Der findes flere gratis engines, og så er der en del der koster penge.

Hvis du gerne vil lave PC spil, men i den mere simple stil, kan du bruge værktøjer som "kalp" nævner. Et godt bud er GameMaker - http://gamemaker.nl/ - der er tutorials på sitet. GameMaker er ret nemt at gå til og giver en blid introduktion til programmering.

Så, som sagt, skal du lige gøre op med dig selv hvilken spil du vil lave, og til hvilken platform.

mvh mat
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
18. april 2005 - 13:51 #9
ok jeg mener at jeg skal lave spil som man kan spille på internettet

men tak
Avatar billede kalp Novice
18. april 2005 - 13:53 #10
Kig på Java Programmering.
Avatar billede mat Nybegynder
18. april 2005 - 14:23 #11
kakao-manden > Så er Flash vel et udemærket sted at starte?
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
18. april 2005 - 15:54 #12
har lige siddet og testet det og jeg kan bare ikke forstå hvordan man kan lave spil!!
Avatar billede mat Nybegynder
18. april 2005 - 16:13 #13
Du bruger Flash's indbyggede scriptsprog ActionScript til at skabe interaktivitet. Det er ikke noget du mestrer på 14 dage. Det tager tid at lære at lave spil.
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
18. april 2005 - 16:34 #14
hvor finder jeg ActionScript henne
Avatar billede mat Nybegynder
18. april 2005 - 16:36 #15
window > actions, her taster du kode ind. Men prøv at lave de lessons og tutorials der er under "help" først.
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
18. april 2005 - 21:21 #16
og hvad kunne man skrive i den box som eks.
Avatar billede mat Nybegynder
18. april 2005 - 23:23 #17
man kunne skrive:

trace("hej verden");

og trykke ctrl+enter...og så kan man skrive en milliard million andre ting, det kommer helt an på hvad man vil lave ;)

www.actionscripts.org har gode tutorials til at komme igang med at kode i flash.
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
19. april 2005 - 09:23 #18
ok tak

smid et svar
Avatar billede mat Nybegynder
19. april 2005 - 11:07 #19
oki :)
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
20. april 2005 - 09:33 #20
hvad gør trace("hej verden");
fordi det har ikke nogen effekt på min??
Avatar billede kakao-manden Nybegynder
20. april 2005 - 14:34 #21
hvordan indsætter jeg min flash fil i en browser????????