Avatar billede willi Nybegynder
14. april 2005 - 10:53 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Lyd-dias.

Kategorien her er måske den rigtige.
Meget mod sædvane bruger jeg 200p på et sp.
Men jeg mener altså at det er et mysterium at der ikke findes egentlige lyd-dias programmer.
Skal der fremstilles en lyd-dias serie til f.eks. Internettet overspilles lyd og billeder til en video som angiveligt fylder langt mere end en egentlig lyd-dias serie behøver at gøre.
Findes der slet ingen programmer der kan anvendes til egentlig lyd dias?
Er der nogen, i tilfælde af der ikke gør, som har lyst til at lave et (være med)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2005 - 11:24 #1
Jeg vil tro at du kan bruge powerpoint til dette. Hvis lyd og billeder skal kører koordineret og automatisk vil PP være velegnet omen det giver relativt store filstørrelser.

Alternativt hvis det skal bruges interaktivt kunne du anvende MP3 formatet til lyd og PDF til billeder. Dette har jeg selv prøvet med noget rigtig godt undervisningsmateriale. Man fuldte med lyden i PDF dokumenterne.

Endelig kunne det hele laves med web teknologier f.eks. ASP eller PHP. Dette ville nok være velegnet til net brug. Dette har jeg også prøvet med noget undervisningsmateriale. Det er ikke meget vandskeligt at lave.
Avatar billede willi Nybegynder
14. april 2005 - 11:48 #2
Det er rigtigt. Men på nettet skal! billede og lyd følges ad.
Det vil sige, at brugeren skal klikke på én knap hvorefter lyd og billede starter.
Ved indspilningen skal der være et "punkt" som synkroniserer lyd og billede fra start, og under hele fremvisningen søger for at det rigtige billede vises til den aktuelle lyd.
Jeg har forsøgt mig lidt med "halve" løsninger. Også med PowerPoint.
Det som jeg kunne forestille mig var at anvende en waveeditor som udgangspunkt og tildele ét spor styreegenskaberne for billeder.

Når der her blev lagt et "bip" hentes img1 og når næste "bip" kom blev hentes img2 istedet osv.
Således der er en fuldkommen synkronisering men der kun anvendes de f.eks. 100kb som det aktuelle billede fylder (+lyd).
Det er nok meget en app som jeg søger men kan slet ikke overskue hvordan asp skal kunne håndterer dette.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. april 2005 - 11:51 #3
Hvis det er til net-brug, vil jeg nok gå omkring Flash.

Du kan finde mange værktøjer til at lave selve diashowet, bl.a. dette: http://www.acdsystems.com/english/products/fotoangelo/index forholdsvis billigt, og nem at arbejde med, som laver standanlone løsninger. Der er en trial-version.
Avatar billede willi Nybegynder
14. april 2005 - 11:57 #4
>fotograf: Jeg ser på det...
Avatar billede willi Nybegynder
14. april 2005 - 21:57 #5
Swr var ligefør...
Men acd programmet er simpelthen for primitivt i synkroniseringsmuligheden.
Lyden er "en klods" mens billederne er en "lang opdelt strimmel".
For at synkroniserer/måle tidspunkt for billedskiftet skal lyden hver gang startes forfra.
Der kan ikke spoles frem og tilbage og ingen tidsangivelse på lydsiden bortset fra den samlede længde.
Her du et andet program fotograf?
Det var ellers tæt på...
Avatar billede willi Nybegynder
15. april 2005 - 10:56 #6
>fotograf. Jeg kan godt se, at FotoAngelo komprimere lyd og billede og at det er smart den ligger lyd-dias showet som en .exe fil.
Jeg har nogle diasserier med bl.a. kunstnere der interviewes og hvor der er musik såvel som ”on location” baggrundslyd. Det er nemmere at sætte sig ned og køre diasserien igennem med cassettebånd og projektorer og noterer billedskiftene og herefter ”ligge dem ind” i computeren.
Underligt. Da jeg var noget yngre blev computeren brugt til at definere billedskiftene ;)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
15. april 2005 - 11:05 #7
Jeg har tænkt lidt over hvilke andre programmer du evt. kunne bruge:
Umidelbart tænkte jeg på 'Kai Power Show', men den er udgået af produktionen.
Så er der noget simpelt som Microsoft Powerpoint, men igen halter lyden langt bagefter.
Tanken faldt selvfølgelig også på at lade det gå videovejen, som f.eks. Pinnacle Studio 9, eller den meget mere avancerede Adobe Premiere Pro 1.5, men her fremstilles du jo så videosekvenser, med nogle meget store filer som resultat.
Macromedia har også Captivate, som kan noget lignende.

...hmmmmm, tænker stadig !

PS: jeg har lavet masser af diashow på denne 'gammeldaws' facon som du omtaler, det er tidskrævende som bar pokker.
Avatar billede willi Nybegynder
15. april 2005 - 11:22 #8
Når du har det, må det vel også ind imellem krible efter at kunne digitaliserer nogle af dine produktioner.
Men bufferzone skriver at det ikke skulle være "meget vanskeligt at lave" et program som kan det som jeg søger. Så måske dukker bufferzone op med de vises sten ;)
Jeg søger også fortsat...
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2005 - 11:24 #9
Der er sådan set ingen vise sten. Det kan sagtens lade sig gøre at lave en løsning med både lyd og billeder, der følges ad i ASP eller PHP, men det kræver selvfølgelig at man kan programmere disse sporg og har tiden til det.

Jeg har en løsning jeg kan demonstrere, men det kræver din tilstedeværelse da den er copyright behæftet og beskyttet med logon
Avatar billede willi Nybegynder
15. april 2005 - 11:27 #10
Hvad indebære tilstedeværelse bufferzone og er prisen indenfor noget overkommeligt?
Avatar billede willi Nybegynder
15. april 2005 - 11:29 #11
ok bufferzone. Du er ikke dig men et projekt, ser jeg ;)
Avatar billede willi Nybegynder
15. april 2005 - 13:52 #12
>Bufferzone. Hvordan arrangerer vi det? Jeg er naturligvis meget interesseret. Har ledt efter det ultimative program i flere år.
Avatar billede willi Nybegynder
23. april 2005 - 22:41 #13
Det der løsning, bufferzone.... ?
Avatar billede willi Nybegynder
28. april 2005 - 20:33 #14
x
Avatar billede willi Nybegynder
28. april 2005 - 20:33 #15
Der er ikke noget der kunne bruges så jeg lukker dette sp.
Tak for deltagelsen