Avatar billede miss-g Seniormester
13. april 2005 - 23:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Har du haft job som bannerreklame-sælger?

Kunne godt tænke mig at vide om hvordan man administrerer det her med at man har bannerplads til salg.

Hvordan sælger man dem? Pr. telefon, fremvisning, e-mail eller andet? (E-mail er vist ulovligt)?

Hvordan fremviser man de pladser man har ledige?

Havde kunderne selv bannere eller sagde de nej tak, fordi de ikke havde nogle bannere. De ville måske godt have lavet nogle bannere? Eller sørgede de så for at få lavet nogle der kunne bruges?

Hvordan fik du løn? Var det alt efter hvor mange bannere du solgte, timeløn og skulle du også stå for kundekontakt, når bannerreklame-tiden var udløbet og måske skulle forlænges?

Mangler en masse input - hvordan foregår det?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
13. april 2005 - 23:45 #1
det ved jeg nu ikke ;) - IDG gør da alt hvad de kan for at reklamere i deres emails om at ma kan købe reklameplads i footeren :D
Avatar billede diggerx Nybegynder
14. april 2005 - 00:15 #2
Det er godt nok et stort spørgsmål men altså:

Man sælger typisk pr telefon ved hjælp af kold canvas (dvs. man ringer op til kunden uden at kunden har fået noget forudgående materiale) typisk udfra data fra krak eller KOB. Det er i den forbindelse en god ide at have en mediaside som du ser hos dagblade og tidskrifter. se f.eks. http://media.gaffa.dk/?pi=3

Mht. ledige pladser så få fat i nogle default bannere fra nogle af dine venners sider sådan at det altid ser ud som om der er nogen der gerne vil købe bannerplads hos dig. Der der nogen der har fået den utroligt dårlige ide at lave et banner der reklamerer for bannerpladsen, men det signalerer bare at der ikke er nogen der vil købe bannerpladsen.

Kunderne har ikke altid selv bannere, så du skal have et eller andet parat hvor du lynhurtigt kan udskifte baggrundbillede og tekster. Hvis du overlader det til dem selv, risikerer du at de aldrig får lavet noget og så går dit salg i vasken.

Lønningerne for bannersalg er typisk provisionsbaserede så de får en procensats af det de sælge. Også ved opfølgende salg.

Men ellers kører de fleste sites via bureauer som brand2brand, addpepper osv, men det er actionbaserede annoncer de kører med. Hvis du vælger actionbaserede annoncer, skal du kalkulere med 20% indtægter fra bannere på siden og 80% fra nyhedsbreve.

Det var så'n lige hvad jeg kunne komme på
Avatar billede miss-g Seniormester
14. april 2005 - 00:25 #3
Tusind tak diggerX for dit bidrag *S*

44fire44 - jeps, vi nævner det også i vores e-mails, få post ved brev osv.
Avatar billede miss-g Seniormester
14. april 2005 - 00:26 #4
Kan forresten selv lave bannere, men ved ikke om man så skal kræve at de oven i købet betaler noget for at få banneret lavet?
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
14. april 2005 - 01:47 #5
Lav et "kampagnetilbud" (som du så kan bruge de næste 3 år ;-) - i det kan du inkludere design af bannere, bannerannoncering, emailannoncering osv., så kunden føler at han får en hel masse for hans penge i en samlet penge - men hvor han i realiteten uden at tænke over det kommer til at købe for mere end han ellers ville ha gjort...
Avatar billede diggerx Nybegynder
14. april 2005 - 11:48 #6
Du kan sagtens tage penge for bannerdesign og bør også gøre det. Men det kommer jo også an på hvor godt dit annoce tilbud er og hvilken type kunde det er. Nogen kunder har alverdens design krav mens andre er dybt imponerede bare deres logo er kommet ind i et banner. De første kan du komme til at bruge meget tid på.

Hvis du laver et kampagne tilbud som Jes beskriver det, så lad være med at lade det gælde mere end højst et par måneder ad gangen så du kan se hvilke konsekvenser det har og så du kan komme ud af det i en rimelig tidshorisont. Du kan altid sætte en ny periode.
Avatar billede miss-g Seniormester
14. april 2005 - 22:38 #7
Når vi nu taler reklame-plads i f.eks. 3 måneder, så har vi lidt svært ved at finde ud af hvad det skal koste. De fleste - inkl. gaffa, kører jo med antal visninger.

Nu vil I sikkert sige at det kommer an på hvad det er for et site, hvor mange besøgende osv.

Vi VIL få mange besøgende, da målgruppen er alle 15 - 80 år, computernørder, og folk der ikke ved så meget om computere osv.

Personligt synes jeg det lyder vildt med 5.000 - 10.000 for en bannerplads i 3 måneder. Hvad siger I til det?
Avatar billede miss-g Seniormester
14. april 2005 - 22:40 #8
Hov - og vi har planer om at reklamere i flere aviser, får gratis omtale hos andre, og hvis det er ´overskud´ vil vi også reklamere i tv - så det bliver stort.

Hvad koster en reklameplads så?

Skal vi starte et sted, og så kan man sætte prisen op, efterhånden som antallet af besøgende stiger. Hvor skal vi starte?
Avatar billede diggerx Nybegynder
15. april 2005 - 00:57 #9
I bliver nødt til at starte et sted.

mht. til priser på bannere så skriver de fleste at det koster  8 - 12 øre pr visning, men der rigtige pris er markedsprisen og den er nede på 3-4 øre pr visning.

så kan du jo regne ud at du skal op på omkring 55.000 visninger for at kunne få 5.000. Så er spørgsmålet hvor mange sider i regner med at unik bruger vil klikke på i gennemsnit for at finde ud af hvor mange unikke det er.

Hvis i planlægger at annoncere i aviser så skal i have andre indtægter på siden. Banner annoncer vil ikke kunne betale for det.
Avatar billede miss-g Seniormester
15. april 2005 - 02:19 #10
Annoncering i aviser er finasieret, og vi har andre indtægtskilder også *S*
Avatar billede diggerx Nybegynder
15. april 2005 - 02:44 #11
Ok, jeg var lige ved at blive lidt nervøs for jer ;.)
Avatar billede miss-g Seniormester
15. april 2005 - 12:38 #12
En visning er blot at man åbner siden og SER banneret, right? Og f.eks. 100 unikke besøgende betyder 100 forskellige IP/mennesker?
Avatar billede diggerx Nybegynder
15. april 2005 - 14:40 #13
Jo en visning er hver gang siden bliver vist. En unik bruger er deriomod ikke helt så entydig - det er nærmest kaos.

En unik bruger er en ip der ikke er logget ind inden for et eller andet tidsinerval. Da det tids interval kan være alt fra en time til 24 timer, så tæller en unikbruger forskelligt alt efter hvem der måler. Men det er nu ikke noget jeg har sat mig særligt meget ind i.. :-)

Men det kan være der er andre der ved mere om det..
Avatar billede miss-g Seniormester
16. april 2005 - 10:54 #14
Er der ikke andre som har erfaring? Hører gerne fra flere *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
18. april 2005 - 16:25 #15
Nobody else?

Eller hvor kan man lære mere?
Avatar billede diggerx Nybegynder
18. april 2005 - 16:50 #16
Nu ved jeg ikke hvor i bor henne, men der er erhvervsudviklingscentre over det meste af landet og hvis i har lavet en forretningsplan så kan i får gratis rådgivning om alverdens spørgsmål.

Prøv at kigge ind på http://evu.dk/ og ring og tag en snak med dem.
Avatar billede miss-g Seniormester
23. april 2005 - 01:33 #17
Synes du ikke at du fortjener nogle point diggerx? *G*

Og jes_petersen2?
Avatar billede diggerx Nybegynder
23. april 2005 - 11:45 #18
Så ok da :D

Fik du noget ud af at tale med dem på evu.dk?
Avatar billede miss-g Seniormester
26. april 2005 - 00:15 #19
Sidste chance jes_petersen....