Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 14:19 Der er 15 kommentarer

Kan man i en Notes klient dynamisk linke og vise Shared Images?

Jeg vil på en Notesform, "simulere" attachments overfor brugeren ved at præsentere dem for et icon der skal hentes i Shared Resources + dokumentnavn etc (e.g. Wordikon vises når Worddokument attaches til dokumentet i et skjult felt. Dette skal kunne ske dynamisk, så jeg i et Radio Button felt kan generere liner der fremstår som:

<htmlstart>
"1. '(her skal ikonet doc 1 viset)' - '(doknavn1.doc)'"
"2. '(her skal ikonet doc 2 viset)' - '(doknavn2.doc)'"
<htmlslut>

Med andre ord skal radiobutton feltet anvendes til dokumentoversigt og selektering. Men frem for at smide et fast antal RT-felter som brugerne kan smide attachments i (og slette fra også), så vil en liste over antallet af attachede dokumenter sammen med et ikon + dok navn og en radio-button lignende selekterings mulighed (markér max et dok til evt viderebehandling) være at foretrække i dette tilfælde.

Jeg har forsøgt mig med Passthru Html (img src="dbpath/dbnavn.nsf/icon.gif?OpenImageResource", "a href=...." etc etc og kan se at nok virker meget passthru via web, men i Notes klienten spiller det bare ikke max!

Er der nogen der har erfaringer med noget lignende og ved om det kan lade sig gøre?
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 14:49 #1
Taler vi om Notes klienter eller Browser?
Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 14:54 #2
Desværre taler om en Notes klient løsning - havde det været en webenablet applikation havde mulighederne været noget større :-(
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 15:06 #3
Pånær grafik ikonet er resten nemt, tror jeg. En anden ting er at i Notes kan man ikke heller ikke kombinere grafik og RadioButton.
Der skal grafik ikon på?
Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 15:10 #4
Resten er ganske enkelt mener jeg også at kunne se, det er den her med at dynamisk vise et ikon som repræsenterer det fil-attachment de har set i en tidligere løsning. Jeg har i den forbindelse erfaret, at "fjerner" jeg selve fil-ikonet, så bliver brugerne ganske forvirret - det er derfor at jeg ønsker at "simulere" attachments i Notes-dokumentet - nemlig ved hjælp af grafik og fil-navn.
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 15:18 #5
Dejlig med en forklaring :-)
Hvorfor en radio button?
Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 15:26 #6
En radio button -  fordi felttypen er relativ 'enkel' at ha' med at gøre, brugerne kan kun markere een 'linie' af gangen og programmeringsmæssigt er det heller ikke det mest langhårde at lave et felt hvor "dokumentlisten" samles og derefter bliver præsenteret i Radio Button feltet. Det er nu mere funktionen jeg er ude efter - at brugerne kun kan og må markere en linie af gangen, det skal bla. anvendes når de skal editere det attachment som den markerede linie repræsenterer.
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 15:30 #7
Er det Notes 6 vi taler om? Hvorfor lader du dem ikke bruger Notes eget bilagshåndtering, hvor man kan rette i bilagene som man lyster og Notes selv automatisk vedligholder rettelserne ved gemning?
Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 15:46 #8
Jeps, det er 6'eren vi har gang i. Notes embedded objects har været forsøgt før jeg kom til, for de fleste brugere fungerede det fint nok (udover at det fik databasen til at fylde voldsomt meget), men for eet datterselskab - desværre dét med flest brugere, der´spillede det slet ikke - de oplevede replikeringskonflikter hele tiden og det blev derfor besluttet at gå fra NotesEmbeddeObjects til Attachments. Selve dataoverførslen mellem Notes og dokumentet (e.g. Word, Excel, PDF etc) sker via til lejligheden programmerede COM-objekter, lidt hjælp fra klientens filsystem etc. Den del fungerer for så vidt fint nok - nu. Det der er svært at håndtere med attachment i RTitem's er, at selve 'attachment' feltet skal i edit mode og at det ved rtitem.EmbedObject(EMBED_ATTACHMENT...... etc kan være nødvendig at lukke for uidoc og åbne igen for at attachment bliver vist. Det forvirrer brugerne en del, plus selve attachmentet kan være svært håndterbart når ikke det er 'til stede' i dokumentet. Det er sådan en lille Notes feature som man lærer at holde af tror jeg.....
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 16:00 #9
Men Notes 6 har forbedret indbygget attachmenthåndtering. Det er den jeg hentyder til og som jeg kan se I ikke har prøvet.
Prøv gå ind i din mail, opret et bilag i et body felt. Gem dokumentet. Åben det igen. Højreklik på bilaget og vælg "Edit/Rediger". Bilaget skulle meget gerne nu startes op af Word/OpenOffice/Excel/OpenOffice/Powerpoint/OpenOffice. Lav en rettelse og gem. Gå tilbage til Notes dokumentet som indeholder bilaget, tryk <Esc> for at gå ud og svar [Ja] til at gemme.
Gå ind igen og se om rettelsen er gemt.
Avatar billede geetano Nybegynder
12. april 2005 - 16:12 #10
Lige præcis den funktion som har været anvendt tidligere - udover at selve funktionen skabte replikerings/save konflikt kaos for vores største user location, så giver det desværre for store beføjelser til brugerne, eftersom de 'rent fysisk' selv har fat i attachmentet. Det ender som regel galt og/eller øger presset på Helpdesk ;-)
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 16:20 #11
Det forstår jeg godt. Det lød nu som om I anvendte OLE embedding ud fra din beskrivelse foroven. OLE Embedding fylder en del mere en rene attachements. Den løsning jeg beskriver fylder ikke ekstra. Det er desuden den samme funktionalitet brugerne kan anvende ALLE steder i Notes. Kan de den én gang, kan de den altid/alle steder.

Når nu du beskriver den anden løsning I har nu, hvordan skulle den være bedre til at håndtere replikeringskonflikter? Gemmer I filbilagene i selvstændige dokumenter, et bilag pr. dokument? Hvis ja, så kunne man tænke sig en løsning hvor filbilagene blev vist som response dokumenter i et "embedded view". Hvis man dobbelklikker på et dokument, ville filbilaget blive aktiveret automatisk og automatisk gemt igen lukning af dokumentet, ligesom Doclib skabelonen, blot erstattet OLE med attachments.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
12. april 2005 - 23:07 #12
Lytter lige..
Og jogii: Tak for tippet om "Notes 6 har forbedret indbygget attachmenthåndtering" - anede det ikke og har virkelig manglet det :-)
Avatar billede geetano Nybegynder
13. april 2005 - 13:00 #13
Desværre har det været en OLE embedding løsning som har kørt før - blandet med lidt andet slam-kode. Nu er sagen blot at der i proceduren med at åbne attachmentet fra et af bodyfelterne (der er mulighed for at arbejde med 4 MS-Office attachments på eet Notes-dokument), bliver flyttet data fra Notes-dokumentet over i attachmentet. Dette kunne selvfølgelig lægges på et responsedok, men det vil desværre betyde flytning af temmelig meget kode.
Avatar billede geetano Nybegynder
18. april 2005 - 16:46 #14
Jeg er desværre kommet til den konklusion, at jeg skal lave en noget voldsom workaround for at løse mit problem. Det er unødigt meget tid der kan gå til det, for blot at lave en basic til i Notes-Klienten som alt andet lige burde kunne gøres.

Jeg håber at Pass-thru HTML, Create Action-Hotspot, links (ikke kun til docs) kan programmeres dynamisk med et Shared Image som IMG SRC osv osv - med andre ord, at næste version af Notes bliver lidt bedre.

Jeg bed i det sure æble, lod det ud over brugerne: De får intet dynamisk, de får et fast valg på max 4 attachments og ikonet bliver styret og vsit som table-cell background.

SÅDAN laves der useriøs kode!!! ;-)

Tak for jeres bidrag!
Avatar billede jogii Nybegynder
18. april 2005 - 16:57 #15
Hvorfor vil du ikke tillade at de redigerer attachments direkte? Det virker ellers ret souverent.