Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. april 2005 - 09:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera - antal DPI

Hvor mange DPI tager et digi kamera med?
Kan man sætte denne op?
Hvad jeg lige kan se tager mit med 72 DPI.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. april 2005 - 09:52 #1
Næsten alle digitale kameraer optager i 72 PPI (ikke DPI, som er tryk!), det har dog ingen praktisk betydning.

Når du åbner den i dit billedredigeringsprogram, retter du bare dine PPI til det du har behov for, f.eks. 300 PPI til offset-tryk, uden at rette filens format.

Så får du bare en fil der fysisk viser et mindre antal 'cm X cm' men samme antal 'pixel X pixel'
Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. april 2005 - 10:38 #2
Men er det det bedste?
Billedet bliver vel ikke bedre af at sætte DPI'en op til 300, hvis billedet er taget i 72, eller?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. april 2005 - 10:49 #3
Overhovedet ikke!

Det er blot at du skal bruge forskellige PPI til forskellige job, f.eks. 72 PPI på skærm(f.eks. internet) og 300 PPI til offsettryk.

Hvilket program har du til billedredigering, så kan jeg måske bedre forklare dig det. ?
Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. april 2005 - 11:45 #4
Okay. DPI'en kan jeg godt lave om. Men ellers har jeg PhotoShop CS.
Men det jeg tænkte var om billedet ikke ville være bedst hvis man havde et kamera der kunne tage billedet i f.eks 300 dpi. (hvis de overhovedt findes) i stedet for 72, og derefter lave det om til 300.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. april 2005 - 11:54 #5
Det er ikke der, forskellen på gode og dårlige digital-kameraer er, det er blot noget praktisk ren arbejdsmæssigt at er fri for processen omkring det at rette PPI'erne til.

Jeg har selv lavet en lille action i Photoshop til at gøre det, for at gøre det let for een selv.

Men konklussionen er: Nej, billeder er i bedre hvis de er optaget i 300 PPI istedet for 72 PPI.
Avatar billede newbie.dk Praktikant
11. april 2005 - 12:05 #6
Fint, så blev jeg det klogere.
Mange tak.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
11. april 2005 - 12:08 #7
...selv tak !, så det være en anden gang !