Avatar billede java_newbie Nybegynder
08. april 2005 - 19:02 Der er 14 kommentarer

Installation af CD-rom drev

Jeg har installeret en CD-rom i min Pc'ere.
Men jeg kan ikke se den som tilgængelig enhed via stifinderne.
Ved opstart kan jeg se at der er liv i den.
Jeg har kigget i Bios man kan ikke finde hvordan jeg enabler den nogen steder. Kan man søge efter CD-rom i BIOS eller hvor finder man den ellers.
Jeg har prøvet at søge via windows hvor den heller ikke kun finde noget.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. april 2005 - 19:24 #1
er det et cd rom drev..?
hvis.. så sørg for at det er jumpet rigtigt (1. på kablet master...)
ellers reset bios, og se om det hjælper.?
Avatar billede nopsen Ekspert
08. april 2005 - 19:34 #2
og husk at lukke eller give feedback i tidligere indlæg:
http://www.eksperten.dk/spm/600009
Avatar billede java_newbie Nybegynder
10. april 2005 - 20:18 #3
Jeg har fået min Cdrom-drev til at fungere ved at erstatte hardisken som kørte som slave
Nu vil jeg dog også gerne have mulighed for at kunne anvende Harddisken som jeg har afmonteret.
Såvidt jeg kan kan der kun være slave under Masteren(Hardisken).
Er det ikke muligt at køre med 2 Hardiske uden at den ene skal være slave.
Det eneste alternativ stik som jeg kan tilslutte min Harddisk er lige ovenover  Diskette-drevet tilslutning.
Ved Tilslutning af disken og efterfølgende opstart af min maskine medføre dog ikke jeg kan se Hardisken hverken i Biosen eller via stifnderen.
Nogen forslag til hvordan det kan sættes op.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. april 2005 - 22:49 #4
citat>> Er det ikke muligt at køre med 2 Hardiske uden at den ene skal være slave.??
jeg ser det som et spørgsmål, og vil forsøge at svare..
ja, hvis den kører "cabel select", der er 3 muligheder på en harddisk, master, slaver, og cabel select.!
1. disk el. drev på kablet er Master, og 2. disk er slave.
Man kan Ikke tilslutte en harddisk på diskette kablet.!
Tit har et bundkort 2 ide stik, og der 2x2 muligheder for diske eller drev.

Og at active x er et problem, burde ikke ha´ noget min harddisk at gøre, men med opsætningen af explorer.
Prøv at checke om det er aktiveret, i funktioner/internetindstillinger/avaceret... find det der og sæt fluebenet. Derefter genstart.
Avatar billede java_newbie Nybegynder
11. april 2005 - 10:04 #5
Jeg kan kun se en enkel ide-stik
Hvis de skal sidder ved siden af hinanden så har jeg kun en enkelt ide-stik i mit bundkort.
Hvordan sætter jeg det op til at køre med Cabel-select, skal jeg have en kabel med  3 tilslutninger. Hvordan er det med Jumperne skal de også ændres i dette tilfælde.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. april 2005 - 10:07 #6
du kan ikke ha´ 3 drev på 1 kabel!

hvis du ar en ledig pci slot, kan du købe en raid kort...O)
Avatar billede java_newbie Nybegynder
11. april 2005 - 10:11 #7
Hvad er raid kort
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. april 2005 - 10:12 #8
et pci kort, hvor der er 2 ide stik, så kan du tilslutte optil 4 drev.
Avatar billede java_newbie Nybegynder
11. april 2005 - 10:14 #9
Og efterfølgende skal det sættes til køre med Cabel selrct opsætning.
Skulle det endelig foretages noget ved jumberne på de enkelte enheder.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. april 2005 - 10:16 #10
man jumper master eller slave.. det er det bedste.
Virker det ikke, så prøv cable select.
Avatar billede java_newbie Nybegynder
11. april 2005 - 10:17 #11
Vender tilbage når jeg har købt Raid-kortet
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. april 2005 - 13:28 #12
kom til at tænke på, at bundkort er idag så biliige at det kan bedre betale sig at købe nyt bundkort istedet, de fleste idag er der raid på, og mange andre features..O)
Avatar billede java_newbie Nybegynder
11. april 2005 - 13:32 #13
Det er en gammel maskine som jeg er ved at sætte op til mine børn. Prøver at se om jeg kan finde noget brugt et eller andet sted på nettet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. april 2005 - 13:48 #14
det kan næsten ikke betale sig at købe brugt, så skal det være meget billigt.
Se her feks..->http://www.computerbutik.dk/group.asp?group=72