Avatar billede koden Novice
05. april 2005 - 18:55 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan konfigurere trådløs router?

En af mine kammerater har en adsl fra TDC.
Den består af en boks hvor tlf. ledning går ind til og som går videre til en boks, hvor pc'en tilkobles, som jo må være routeren.
Til denne router har han koblet en trådløs belkin "fidus" (går ud fra det også er en router?) som har en modtager i køkkenet, hvor der står en anden pc.

Vi skal have sikret hans trådløse netværk.
Gør man det udelukkende på den trådløse belkin router, eller skal man gøre noget ved modtageren eller pc'en i køkkenet?

Hvis det kun er på belkin roteren, er det så noget med at gå ind på routerens ip adr. og indstille den der, eller hvordan gør man lige???
Avatar billede vallemanden Nybegynder
05. april 2005 - 19:57 #1
boxen fra TDC er nok et ADSL modem :-)

Både den trådløse modtager og sender(router) skal sættes op valg 128 bit WEP kyptering
Avatar billede koden Novice
05. april 2005 - 21:00 #2
Ja det har jeg læst noget om. Men hvor gør man det?
Er det på en ip adr. man slår op i browseren?
Man skal vel så logge på routeren med et eller andet stadard password som man ændrer??
Avatar billede reving Nybegynder
05. april 2005 - 21:20 #3
Ja, normalt indtaster du en ip-adresse (eks. : 192.168.1.1 i Linksys router) i din
browser. Derefter kan du så ændre opsætningen
Avatar billede vallemanden Nybegynder
05. april 2005 - 21:22 #4
ip.adr. er typisk 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 brugernavn og password står i din manual, og ja det vil være en kanon ide at ændre password, da det jo ikke er ret sikkert hvis man kan komme på din router med standars password og se krypteringskoden
Avatar billede koden Novice
05. april 2005 - 21:32 #5
hvis jeg sætter de 2 ip'er ind i browseren finder den ikke noget.
Jeg kigger lige i manualen...
Avatar billede vallemanden Nybegynder
05. april 2005 - 21:34 #6
hvilken ipadr har din ip?
lav evt en statisk adr 192.168.1.10 og prøv så ellers skift 1 ud med 0
Avatar billede kenp Novice
05. april 2005 - 21:42 #7
på belkin er standart ipadressen på router http://192.168.2.1 (hvis det er en router du har købt) skriv lige hele model nr. her så skal vi hjælpe.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
05. april 2005 - 21:45 #8
så skal din statiske ip være 192.168.2.10, da det lader til at DHCP ikke er aktiv
Avatar billede koden Novice
13. april 2005 - 20:34 #9
Nu ved jeg hvorfor. jeg sidder jo ikke ved maskinen, hvor routeren er tilkoblet :-))

Nå men jeg sidder med en guide for belkin routeren som hedder F5D7230yy4.

den er egentlig rimelig udførlig.

Såvidt jeg kan forstå skal man slå WPA-PSK til samt MAC filtrering, hvis man vil sikre sig fuldstændig.
Kan man ikke blot nøjes med MAC filtrering hvor de 2 mac adr. indtastes??
det burde vel være det sikreste??

Men hvis nogen kender min mac adr. så kan de jo blot ændre mac adr. på deres pc til min og så komme på?
Men det er nok lidt langt ude....
Avatar billede kenp Novice
13. april 2005 - 20:37 #10
Nej Mac-filtrering er ikke det sikreste :) da det sendes ukrypteret så man kan faktisk sniffe sig frem til hvilken mac-adresse som må komme på også på den måde komme ind på dit netværk.

Så det er best at bruge WPA kryptering, du kan evt suppler det med mac-filtrering.
Avatar billede koden Novice
14. april 2005 - 18:36 #11
send svar, hvis flere vil have point. Ellers får valle det hele..Tak :-)
Avatar billede kenp Novice
14. april 2005 - 20:50 #12
.