Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 13:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Shrink databse

hejsa...

Jeg kører med MSDE...og nu vil jeg gerne vide hvorledes jeg komprimerer (shrinker) min/e databaser fra C# koden af...

Ved i hvorledes det gøres...?-)
I SQL Server Books Online står der nemlig kun hvordan man gør det via Enterprise Manageren...?

Mvh. PabloPablo
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 13:32 #1
ooh, det kan godt være det er mig som sover lidt...hehe....der står :

DBCC SHRINKDATABASE (UserDB, 10)
GO
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 13:50 #2
hhm....jeg har prøvet med følgende :

string SQLtest = "DBCC SHRINKDATABASE ('minDb', 10)";

Den kommer ikke med nogen fejl og jeg kan ikke se der sker noget med databasen, så jeg er meget i tvivl om det overhovedet er korrekt? har også prøvet er fjerne plingerne '....men det ændrer ikke noget...

Kan i hjælpe...?
Avatar billede teepee Nybegynder
01. april 2005 - 13:51 #3
Det er altså ikke altid at man kan fjerne al det overskydende plads i filerne, især ikke hvis filerne er små.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 13:57 #4
nej det ved jeg, men er SQL'en korrekt...?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 14:01 #5
i doc'en står der bla.

AUTO_SHRINK ON | OFF
If ON is specified, the database files are candidates for automatic periodic shrinking.

Er det bedre at bruge den, men shrinker den db'en lige så snart der er meget frit plads og hvor meget er "meget"...?
Avatar billede teepee Nybegynder
01. april 2005 - 14:04 #6
SQL ser fint ud. Autoshrink kan give nogle dumme situationer i arbejdstiden, da den ca. shrinker (eller undersøger dette) hver 30 minutter.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 14:45 #7
ok, så bruger jeg den manuelle så :) Jeg prøvede netop at fjerne plingerne omkring database navnet, for at se om det brokkede sig, men det gjorde den ikke...? burde den ikke gøre det hvis det skál være med plinger? vil bare gern evære helt sikker på, at det er den rigtige syntakst...men det kan du måske garantere mig?-)
Avatar billede teepee Nybegynder
01. april 2005 - 14:58 #8
Jeg bruger nu mest SHRINKFILE som jeg måske også vil tro at du kan få trimmet databasefilerne mere med denne kommando
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
01. april 2005 - 15:06 #9
Du skal lave en backup af transaktionloggen inden du shrink'er, ellers tager den ikke ved
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 15:18 #10
kan du uddybe det? Jeg har to databaser jeg gerne til shrinke...
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2005 - 15:20 #11
hvad er den præcise forskel på de to kommandoer, har set at man med ShrinkFile  angiver hvos mege tman vil have at databasen skal fylde i MB, er det korrekt...?