Avatar billede palle1976 Nybegynder
31. marts 2005 - 10:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med maj og marts i datofelt

Jeg har problemer med et datofelt på en form. Det er ikke muligt at indtaste marts (march), det bliver lavet om til maj (may) med det samme.

Systemet kører på engelsk, jeg ved ikke om det har nogen betydning.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. marts 2005 - 11:55 #1
Er der noget "dansk" over din opsætning/system overhovedet? Windows DK/UK/S/N/D eller hvad som helst har hver sin egen fortolkning af datostrenge. Derudover kan man være heldig at kunne styre noget i Notes, men ikke meget.

Det vigtigste er nok at din Default Locale i Windows skal være indstillet til Dansk. Jeg har set engelske OS, som man bare indstiller til at være dansk. Det er ca. samme sted som hvor man indstiller at uret skal vises i 24H format istedetfor AM/PM.
Avatar billede palle1976 Nybegynder
31. marts 2005 - 13:53 #2
Min PC står til at bruge dansk. Men skal jeg eventuelt ændre noget på serveren ??
Avatar billede jogii Nybegynder
31. marts 2005 - 14:26 #3
Hvad mener du så med at "systemet" kører på engelsk?
Og taler du måske om en Webformular?
Avatar billede palle1976 Nybegynder
31. marts 2005 - 14:30 #4
Sorry, det er mig der har skrevet en fejl. Jeg har lige tjekket programmet igen og månederne i kalenderen står på dansk.

Det er ikke en webformular.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. marts 2005 - 14:45 #5
Så det var en postkasse/kalender du talte om?

Hvordan kan teksten så bliver laves om til "may" hvis den gemmer det rigtigt? Sådan en fejl har jeg ikke set før.

Når du indtaster "march" hvad gemmes der så?
Avatar billede palle1976 Nybegynder
31. marts 2005 - 14:51 #6
Hvis jeg indtaster maj eller vælger maj fra kalenderen ændrer programmet det automatisk tilbage til marts.

Jeg havde misforstået noget derfor skrev jeg at det var på engelsk, men det er ikke tilfældet.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. marts 2005 - 15:49 #7
Lad os summere op:
* "marts" bliver til "maj"
* "maj" bliver til "marts"
* alt på dansk, ikke noget engelsk blandet ind.
* vælges "maj" fra 'kalenderen' bliver det også til "marts"

Første spørgsmål: Hvad er det for en database du indtaster disse datoer i?
Andet spørgsmål: Hvad sker der når du taster "3-5-5" og trykker <F9>?
Avatar billede palle1976 Nybegynder
01. april 2005 - 08:50 #8
jogii - tak for din hjælpsomhed når der er så meget rod i mit spørgsmål...

* "marts" bliver til "maj" - FORKERT
* "maj" bliver til "marts" - RIGTIGT
* alt på dansk, ikke noget engelsk blandet ind. - RIGTIGT
* vælges "maj" fra 'kalenderen' bliver det også til "marts" - RIGTIGT

Svar på første spørgsmål: Lotus Notes version 6 database.
Svar på andet spørgsmål: mar-05-2005

Jeg tror jeg har fundet et mønster i hvad der sker.
Hvis jeg indtaster 1. maj bliver datoen til 1. januar.
Hvis jeg indtaster 2. maj bliver datoen til 1. februar.
Hvis jeg indtaster 3. maj bliver datoen til 1. marts.
.....
Hvis jeg indtaster 12. maj bliver datoen til 1. december.
Hvis jeg indtaster 13-30. maj bliver datoen til 13-30. april.
Hvis jeg indtaster 31. maj bliver datoen til 1. marts.
osv...
Avatar billede palle1976 Nybegynder
01. april 2005 - 08:51 #9
Det "osv... " det står sidst i min kommentar var en tastefejl, bare glem den.
Avatar billede jogii Nybegynder
01. april 2005 - 12:26 #10
Vedr. N6 database: Det er en postkasse/kalender du indtaster i, ikke sandt?

Når du skriver "1. maj bliver datoen til 1. januar", så har du vitterlig skrevet teksten "1. maj" og derefter trykket på <F9>, ikke sandt?

Jeg er meget sikker på at din maskine (Windows XP eller 2000?) er indstillet til amerikansk datoformat.
I det amerikanske format kommer Måned altid først, derefter dagen, til sidst året.

Derfor bliver din indtastning "3-5-5" oversat til "5. marts 2005".
På samme måde bliver "1. maj" oversat til "Januar, en dag jeg ikke kan tolke som jeg så sætter til den første, i år) som bliver til "Januar 1. 2005"
13 - 30. maj bliver oversat på følgende måde: "Måned er > 12, altså kan det ikke være en måned, tallet må være en dag, måned bliver så denne måned, år bliver i år" -> "April 13-30. 2005"

Når du skriver "Hvis jeg indtaster 12. maj bliver datoen til 1. december." men du så ikke:
    Hvis jeg indtaster 12. maj bliver datoen til "December 1. 2005"
hvilket ville være den amerikanske formatering.

Hvis det er sådan at du har RENE ombytninger (ALTID måned først, dag, år) så er det en indstilling i Windows der tvinger denne indstilling frem.
I så fald skal du ind i Kontrolpanelet -> International og finde dato opsætningen.
Her skal du angive DD-MM-åååå og D. MMMM åååå som formatering.

Det amerikanske format er ofte
DDDD, MMMM DD, åååå, som giver "Friday, April 01, 2005"

Hvis det ikke er Windows der driller, så kan det være der er nogen der har programmeret noget specielt ned i din / jeres kalender.

Er det kun dig der har problemet?
Prøv evt. at lade en anden person tilgå din kalender og se om problemet også er der. Og bagefter den anden vej rundt: Åben en anden persons kalender og se om du også har problemet der.

Du skal ændre indstillingen i din Windows.
Avatar billede jogii Nybegynder
01. april 2005 - 12:27 #11
sidste sætning er copy/pastet forkert, jeg så ikke den var der :-)
Avatar billede palle1976 Nybegynder
01. april 2005 - 13:49 #12
Jeg ændrede formatet i notes til at vise dagen før månden så virkede skidtet.

Din hjælp var meget brugbar, så hvis du smider et svar får du lige nogle points.
Avatar billede jogii Nybegynder
01. april 2005 - 14:25 #13
Hvad var det for en database som havde denne indstilling? Var det en du/I selv har (op)rettet?
Nå ja, det var det den sidste test skulle afklare, om det var databasen eller Windows der var noget galt med.
Avatar billede palle1976 Nybegynder
01. april 2005 - 14:29 #14
Det er en database som er blevet lavet før jeg startede i firmaet, derfor kender jeg ikke så meget til opsætningen.

God weekend !!