Avatar billede slock Novice
24. marts 2005 - 12:21 Der er 2 kommentarer

Smoothwall 2.0/Stofanet/Netkort Hjælp..

Jeg har lige fundet en maskine frem i støvet og vil ha installeret en firewall på den.
Jeg valgte Smoothwall 2.0 smed 2 netkort i og CD'en i..
Det er to ens netkort men den skriver kun at den finder et..?!?
Hvordan kan man konfigurere den til Stofanet? Kan den lave signon eller hvordan virker det?

Med venlig hilsen
Simon
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 14:47 #1
Nå er det et stykke tid siden sist jeg satte opp smothwall, men den har ssh eller console tilgang ? Hvis så er tilfellet, hva sier den hvis du skriver kommando "ifconfig" event "ifconfig eth0" og "ifconfig eth1" (Her skal man eventuel kunne se hvordan kortene reelt sett er satt opp.)

Når det gjelder Stofanet så er vel det en pppoe forbindelse ? Sjekk eventuelt opp om det dreier seg om pppoe eller pppoa. Hvis det dreier seg om pppoe så vil jeg tro at Smothwall støtter pålogg for dette. Hvis det dreier seg om pppoa så er det vel lite trolig at den støtter pålogg. Ved pppoa så vil man normalt ha behov for et pppoa kompatibelt modem "in front" slik at pålogging skjer via dette.

Som sagt et stykke tid sisden forrige Smotthwall installasjon, så kommentar kun ut fra "generelle Linux prinsipper" ettersom det jo dreier seg om en Linux basert firewall.
Avatar billede trumf Nybegynder
20. april 2005 - 12:17 #2
Du tildeler grøn zone til det netkort den har fundet, og i løbet af opsætningen skal du vælge hvilken type firewall du vil køre, og der vælger du green + red. Derefter kan du gå ind og konfigurere det sidste netkort og tildele det til Red (rød)