Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 12:14 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Lave links om (SEO)

Lige nu hedder mine link:

www.side.dk/showproducts/21

kun godt tænke mig at lave dem om til fx:

www.side.dk/sony/digitalkamera/showproducts/21 eller
www.side.dk/panasonic/th-37pa30/showproducts/15

vil google og de andre søge maskiner blive "sure" over at jeg ændre mine links ? der er jo det samme indhold på siderne ?!! Google kender jo alle mine sider med de links som de er nu
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 13:12 #1
De fleste søgemaskiner vil hikke lidt lige i den periode hvor ændringerne sker, men det vil ikke skade dig på længere sigt, hvis du sørger for ikke at have to ens siden liggende. Sørg for at foretage ændringerne lige før googlebot kommer forbi, og sørg for at have lavet mange ændringer.

Hvis f.eks. google snupler, så er de normalt lydhøre og hjælper dig hvis der er noget der er gået galt.
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 13:15 #2
Du siger mange ændringer ? jeg har tænkt mig at ændre alle links er det nok ? på den måde vil der jo også kun være en side!

jeg ved jo ikke hvornår den kommer forbi ?
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 13:56 #3
"vil hikke lidt lige i den periode" hvad mener du med det ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 14:33 #4
Det er klart at google, lige i den overgang hvor den første gang ser dine nye links kan have problemer med at afgøre om der er tale om en permanent eller midlertidig ændring, hvorfor google kan tage forskellige valg. Hvis der er tale om et site, der har været meget i bevægelse, hvor der ofte er tilføjet nye ting, vil google oftest foretage ændringen og vise det nye. Hvis der er tale om et site der har ligget stille længe, kan du risikere at google først foretager ændringerne næste gang den har været forbi og set at ændringerne faktisk holder og endelig kan google vælge midlertidigt at fjerne sitet, indtil den endeligt validere det nye indhold. Det sidste sker ikke ofte, og jeg har kun set det ske med sites der optimerede kraftigt og lige på kanten af hvad google acceptere.

Med ændringer er det links jegtænker på. Google lever af links, og de er meget vigtige for google
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 14:54 #5
det er jo kun mine links jeg vil ændre og ikke andet (så kun links der bliver optrimeret... de bliver alle ændret på engang....

så ved ikke om jeg ville risikere det hvis siden ryger ud, så synes jeg ikke det, er det værd...???
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 14:58 #6
Jeg vil tvivle stærkt på at dy ryger ud, ig dine nye links er meget bedre ud fra et optimerings synspunkt, jeg ville ændre med det samme. De små problemer det måtte give kan reddes bagefter, men jeg foirventer ingen problemer
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 15:09 #7
Hvordan reddes ? :) hvordan finder jeg ud af hvis det giver problemer ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 15:18 #8
Du holder øje med din web statestik så du ser hår googlebot har været forbi. Det sker normalt ca en gang om måneden. herefter undersøger du din placering i google for dine vigtige søgeord (dette bør du gøre jævnligt og især før du ændre noget) hvis din placering bliver dårligere end den var før du ændrede, ser du om denne ændring til detdårligere fastholdes efter næste gang googlebot kikker forbi. Hvis din placering bliver meget dårlig eller du helt forsvinder, så kontakter du google pr. e-mail og beder dem om hjælp. eller du poster her, så kikker vi på det.

Som sagt forventer jeg ingen problemer, faktisk burde du få en bedre placering, hvis den biblioteksstruktur du tager i brug indeholder dine søgeord. (hvis et af dine vigtige søgeord f.eks. er Sony, er det smart at bruge sony som bibliotkesnavn, som du har gjort ovenfor)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
22. marts 2005 - 16:05 #9
Hvis du ændrer i din navigation (URL'er) skal du lave 301 permanent redirects på de ændrede sider til de nye sider. Du kan læse mere om 301'er her http://www.internet-search-engines-faq.com/301-redirect.shtml

På den måde vil Google på et tidspunkt overføre den allerede optjente PR til de nye sider, jf. Google egne guidelines pkt. 3 http://www.google.com/webmasters/4.html#A3
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 18:03 #10
Bliver lidt svært at lave en 301 red.... da mine sider er dynamiske...?!

det er jo kun linksene til mine produkter jeg vil lave om og ikke alt andet på min side...

Google har registret følgende fra min side: Resultaterne 1 - 10 ud af ca. 288 fra ****
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 18:17 #11
Du kan faktisk generere 301 siderne dynamisk også, men så er vi ude i en specialitet der kræver omtanke om viden.
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 18:18 #12
og tror egentlig ikke der er nogle af mine deep link sider der har en page rank endnu, da siden kun har kørt i et par måneder
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 18:32 #13
ok men kan se 301 siderne ikke bliver til noget, er det så dumt at lave links'ene om til produkterne?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 18:36 #14
Jeg vil sige nej. men du bør lave dine links om fordi du vil optimere til søgemaskinerne og dine links bør afspejle dette. Lad være med at lave om bare for at lave om. De nye links med søgeord som mapper er bedre end de gmle.
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 18:43 #15
Hvor meget bedre page rank ville de give at lave det om ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 18:50 #16
Det er ikke til at sige, det kommer meget an på din linkstruktur (hvor dybt nede de ligger) og hvor stor din pagerank din forside har. Generelt vil dette ikke have den store indflydelse på PR, men på din placering inden for samme PR.

Snkker vi PR skal derandre ting til. det betyder dog ikke at du ikke bør ændre dine links
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 18:55 #17
Mener min forside har PR 3 ud af 10

vil også gerne ændre mine link, vil bare være 101% sikker på at google ikke smider mig ud :) for google kan jo godt se det som 2 sider da siden stadig kan hentes fra www.side.dk/showproducts/12 & www.side.dk/sony/digitalkamera/showproducts/12
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 19:53 #18
101 procent eksistere ikke, heller ikke 100, men jeg er 98 % sikker på at der intet sker og tættere kan kun googles egne folk komme
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 20:19 #19
hvad skal jeg gøre ved disse links www.side.dk/showproducts/12 det er jo dem google har nu.... skal jeg bare lade dem være som de er ? så de stadig virker som de er nu ?eller redirecte dem til forsiden ? og så lave alle links om på siden til de nye?!
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 20:56 #20
Hmmmm du skal generelt være lidt forsigtige med redirects. Det har været brugt af tvivlsomme webmastres og straffes hvis man ikke gør det med forsigtighed og med måde.

Da deter SEO du er ude efter, ville jeg nok gentænke hele sitet, og optimere generelt, hvilket betyder ændre alt der bør ændres i SEO øjemed. Det vil nok betyde et dyk i trafik en kortere periode (det betyder en ombygning af en fysisk foretning jo også)

Jeg har skrevet en del artikler om SEO her på Eksperten, dem kan du jo læse
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 21:11 #21
Jeg har også læst nogle af dem med stor interesse, derfor frem kom dette spørgsmål også :)

Men jeg laver simpelthen bare de nye links på sitet!, og lader de andre links virke som det gør nu :)
Avatar billede clausga Nybegynder
22. marts 2005 - 23:15 #22
Mange tak for de fyldige svar!