Avatar billede soundless Nybegynder
22. marts 2005 - 10:29 Der er 2 kommentarer

Oprette kodeord til internettet

Hej. Jeg arbejder på et fritidshjem og for nylig blev det en realitet, at deres PCére skulle formateres og genstartes, hvilket blev min fornemme opgave. Men nu har de haft som ønske, at børnene ikke skal gå på internettet, men at de voksne skal kunne det. Det skal opsættes på samme maskine.
Mit spørgsmål er:
Er det muligt at oprette en kode således at man, før der bliver oprettet forbindelse til internettet, skal intastes en kode?
Som alternativ kunne man også inddele de to grupper (voksne/børn) i admin og begrænset, men kan man nogle steder angive, at en begrænset konto ikke må have adgang til internettet???
Jeg håber nogle derude kan hjælpe mig :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. marts 2005 - 14:44 #1
Der er masser af muligheder, og det kommer helt an på om du Bare vil styre hvad brugerne (børn og voksne) kan eller du også vil logge hvad hver enkelt laver. Jeg sider på en skole hvor vi både skal styre hvad den enkelte kan og logge og det har jeg løst på følgende måde.

Jeg har opsat en domæne server (windows 2003) hvor alle brugere er oprettet på. Hver elev og hver lærer har deres egen logon profil, der styre hvilke rettigheder den enkelte har samt logges i firewallen.

Det lyder måske som et administrativt helved, men det er faktisk ikke så slemt. Alle elever (vi får 160 nye om året) batch oprettes via de lister skolen alligevel laver. og fordelen er at det hele sker i netværk, dvs. administration sker kun et sted og det betyder iken oget hvor mange maskiner der er på. Dette betyder at du kan sætte flere maskiner op uden at skulle oprette og administrere på hver ny maskine
Avatar billede soundless Nybegynder
05. april 2005 - 01:57 #2
Okay.. Det lyder ellers umiddelbart som en masse arbejde. Er der en anden måde end den du beskriver? Jeg tænker også her på, at Fritidshjemmet har en skrabet budget..