Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:09 Der er 20 kommentarer

Link som søgemaskine IKKE fanger

Er ved at arbejde på eshop side...

og jeg vil ikke have at den følger de links som lægger produkterne i indkøbskurven.... det tror jeg nemlig den gør nu da der bliver lagt en masse ting i kurven....
Avatar billede boris Mester
19. marts 2005 - 21:14 #1
Kan du ikke tjekke på, om den der requester har en session eller optræder som en ny bruger?
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:16 #2
der bliver lagt en session når man smider noget i kurven....men det kan jeg ikke rigtig se det skulle løse problemet ;)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:20 #3
Øhhh ?

Hvordan kan du se at der bliver lagt ting i din kurv, da en session bliver holdt i browseren, dvs. i robotten ?

Bruger du database til at lagde folks objekter i ? fordi så har du bygget din shop op på en elendig måde.
Avatar billede olebole Juniormester
19. marts 2005 - 21:25 #4
<ole>

Skrev spørgeren ikke, data bliver lagt i en session? Skrev han, de blev lagt i DB, er der da noget, der er gået hen over hovedet på mig  :)

clausga >> Google kan du ikke sætte en session på, så session'en skulle du sagtens kunne bruge

/mvh
</bole>
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:25 #5
Ja de bliver lagt i en database... en mysql hvor jeg har en tabel der hedder kurv.... kun til det som bliver lagt i kurven... og det virker rigtig godt, kan ikke se noget forkert i det.... kunne jo også bare slette den derfra når de har lagt der i 24 timer ud fra timestamp
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:27 #6
olebole

Det var en antagelse, fordi så var det problemet.

clausga:

Ved den opbygning får du netop dette problem. Du kan heldivis løse det med robots.txt
http://www.searchengineworld.com/robots/robots_tutorial.htm

Men jeg vil forestå at du istedet bruger et sessionarray istedet for en database, så ville du slet ikke have disse problemer, og din shop ville kører hurtigere og mere stabilt.
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:32 #7
ok det er nok rigtigt nok, det vil jeg ikke helt afvise... men er ikke helt inde i de session så derfor brugte jeg ikke dem! men det kunne være man skulle "konvatere" om til det...

men det vil sige jeg kan lægge denne ind:

Disallow: in_to_kurv.php
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:34 #8
ja og nej

Afhænger hvordan din struktur er :)
Hvis in_to_kurv.php er der hvor din SQL bliver udført, så er det et ja.
ellers et nej :)

http://se.php.net/manual/en/ref.session.php <- de er nemme :)
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:36 #9
ja det er den fil.... den skal altså ikke hedde Disallow: /in_to_kurv.php    , men Disallow: in_to_kurv.php

ik ?

Bruger også sessions nu til at finde indholdet ud fra mysql tabellen
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:37 #10
Disallow: in_to_kurv.php

/ er til mapper.
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:38 #11
ok smid et svar :)
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 21:39 #12
ved man egentlig hvad IP adresser søgemaskinerne bruger ?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:39 #13
Nej tak, samler ikke på points.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. marts 2005 - 21:41 #14
Ved ikke med IP'er

Men en god robots.txt er searchengineworls egen.

http://www.searchengineworld.com/robots.txt
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 22:19 #15
det der irretere mig er at alle kan se robots.txt og derved kan folk jo også se hvilke filer man vil skjule
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
19. marts 2005 - 22:38 #16
alister_crowley: jeg vil ikke give dig ret i at en kurv lavet via en db er en elendig måde at gøre det på... det kan sagtens laves snildt, og man har den fordel at man kan se hvad folk smider i kurven, men måske ikke bestiller!
Avatar billede clausga Nybegynder
19. marts 2005 - 22:44 #17
elskermad -> jeg vil også sige den måde jeg har lavet det på er meget simpel og fungere rigtig godt, og det kan ikke tage mange kræfter.... og ja man kan se hvad folk smider i kurven :)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
20. marts 2005 - 19:03 #18
elskermad.dk og clausga

ved at lægge det ind i et database lægger du yderlig press på serveren, du får problemer med robotter, og du er nød til at rydde op i den.

Jeg bruger en Object() som jeg har liggende i en SESSION , hvilket er det nærmeste du ville komme på korrekt OOP brug i php.

Hvilket også retunere i at når brugeren lukker siden, tømmes hans kurv.

Det er klart det mest optimalt måde at gøre det på.
Avatar billede clausga Nybegynder
20. marts 2005 - 20:08 #19
Ja jeg er klar over det er den mest optimale måde ;) er google den eneste man ikke kan sætte sessions på ?
Avatar billede askhoej Praktikant
21. marts 2005 - 14:39 #20
Du kan bruge rel="no follow" på dine links.

http://www.webmasterworld.com/forum30/28079.htm