Avatar billede r11jep Nybegynder
18. marts 2005 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan man konvertere en R6 oprettet database til R5

Det halve af natten har jeg siddet og lavet en ny database i Notes R6, blot for at konstatere at jeg ikke kunne åbne den på en R5 klient :-(
Jeg har nu læst mig frem til at man kan konvertere fra R5 til R4 ved at ligge databasen på R5 serveren og så danne en ny kopi som man komprimerer. Derefter vil den være klar til R4 klienter.
Er der nogen som der ved om man kan gøre det samme fra R6 til R5? Eller er der nogen som har en anden idé til hvordan jeg kan gemme min R6 database som en R5 version?
Avatar billede wise Seniormester
18. marts 2005 - 14:20 #1
Hvis det kun er filformatet bør en tur via en server klare det.
Både R5+R6 kan åbne en fil fra en R5+R6 server.
Men hvis du fra en R5 derefter gemmer den ned lokalt vil det være i R5 format. Men det er kun filformatet.
Hvis du benytter rutiner, kald eller andet som ikke findes i R5 er der ikke noget at gøre.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. marts 2005 - 14:25 #2
Har du en R5 server?
Så skal du bare gemme ud på denne og så er den i ODS41 format (R5)
Sidder med databasen lokalt, laver du en kopi (eller replikakopi) og angiver i filnavnet at den skal hedde "DBfilnavn.NS5". Så vil klienten gemme i ODS41 format (istedet for ODS 43).
Skriver du NS4 som endelse havner den i ODS20 og NS3 giver ODS17

Hvis din database ligger på serveren kan du få konverteret selve denne udgave af databasen med kommandoen LOAD COMPACT -R (tror jeg nok, kunne ikke finde vejledningnen)
Avatar billede r11jep Nybegynder
18. marts 2005 - 14:45 #3
Att.: wise
Det er kun filformatet som er i R6 format, jeg har ikke anvendt funtioner der ikke understøttes af R5.

Att.: jogii
Forstår jeg dig ret, at hvis jeg via min R6 klient derhjemme vælger at lave en ny kopi af R6 databasen , så skriver jeg DBfilnavn.NS5, og så vil den fil jeg får ud af det, efterfølgende kunne åbnes på en R5 klient???
På forhånd tak for svaret - husk lige at lave det som et svar ;-)
Avatar billede wise Seniormester
18. marts 2005 - 17:06 #4
Lyder spændende med Jogii's variant. En del mere elegant end min  ;-)

Men hvis du har adgang til en server (r5 eller r6) og dermed kan kopiere eller replikere fra din R6 klient til serveren, og derefter fra serveren og ned lokalt på r5'en bør det også give dig en base i R5 filformat.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. marts 2005 - 17:43 #5
ja, det er sådan det er(og altid har været sålænge jeg husker tilbage til V3).
Når du har genereret en NS5-database kan du bagefter blot omdøbe den til NSF.
Avatar billede r11jep Nybegynder
19. marts 2005 - 10:32 #6
Jeg har valgt at give jogii 150 point for hans svar, da det var det nemmeste at udføre, og wise 50 point fordi hans svar også ville virke - tak for hjælpen til jer begge!
Avatar billede wise Seniormester
20. marts 2005 - 15:13 #7
Helt ok, tak for points.
Og tak til Jogii, det er altid rart at lære noget nyt ;-)