Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 22:54 Der er 14 kommentarer

mindre belastning af RAM

Spm-katagorien er sandsynligvis ikke rigtig, men prøver alligevel...

400mhz 192SD-RAM kører XP (sygate/awacs)

Antal RAM mv er jo i underkanten, og jeg har tit og ofte vinduer som fryser i explorer når 4-5 IE-vinduer er åbne...

Forsøger jeg at lukke kun et vindue via job-liste (ctrl/alt/del), lukkes alle aktive explorervinduer.

Nu til spørgsmålene:

I min jagt på mindre belastning af mit system er jeg under tilføj/fjern programmer stødt på programmet "J2SE Runtime Environment 5.0 Update 1"  som fylder 117 mb...!

Windows oplyser at dette program hører til i katagorien "sjældent anvendt"

Hvad er dette program ?  Hvad indeholder det ?  Windows ? Java ? Ødelægger jeg noget grundlæggende ved at slette programmet ?  Spiller bla på www.tv2/spil... hvor der benyttes java...vil nødig have problemer på dette site.

Iøvrigt:  Er min awacs/sygate løsning for belastende for min "lille" maskine ? Findes der andre gratis firewalls/antivirus som er mindre belastende for systemet ?

Håber på nogle grundige kommentarer/svar da jeg ikke selv er specialist - på forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 22:58 #1
Det er en Java rruntime som muliggør at du kan køre Java programmer.

Hvis din IE bruger den Java (og ikke MS Java), så vil Java programmer ikke
virke efter at du fjerner den.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 23:01 #2
Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er mindre resourcekrævede
firewalls/antivirus.

Men jeg synes at du skulle begynde at spare sammen til en ny computer.
Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 23:02 #3
MS java ?  Explain like I am an two year old ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 23:05 #4
IE kan køre med SUN Java (f.eks. den version du refererer til i spm.) eller
MS Java.
Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 23:08 #5
jo ja....men hvad er MS java ?  er det den freeware java-version som kan hentes/installeres fra java.com ?

kan jeg slette den version har - og så hente/installere fra java.com ?
Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 23:12 #6
jo ja....men hvad er MS java ?  er det den freeware java-version som kan hentes/installeres fra java.com ?

kan jeg slette den version har - og så hente/installere fra java.com ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 23:12 #7
SUN Java = "J2SE Runtime Environment 5.0 Update 1" = gratis fra java.com

MS Java = noget som kommer med ældre windows version og som kan hente hos de fleste
banker til XP SP1 og nyere
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 23:13 #8
Hvis du sletter den der og henter fra java.com så er du lige vidt (bortset fra
at update 2 vist er på gaden nu)
Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 23:21 #9
jo...men fyr den fra java.com ikke væsentligt mindre end 117mb ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 23:23 #10
Hvis du nøjes med plugin og ikke hele JRE, så må den fylde mindre.
Avatar billede lamma Nybegynder
15. marts 2005 - 23:32 #11
hmm....nu er jeg sgu ikke helt med længere.

vil jo på den ene side gerne fjerne unødige program-dele men på den anden side ikke risikere noget mht brug af java på tv2/spil....
Avatar billede kalp Novice
16. marts 2005 - 00:16 #12
gratis antivirus og firewall..

Bitguard firewall

Avast.. med mindre dit awacs skulle have været avast. der findes alternativer.

men om de er mindre resource krævende ved jeg nu ikke.. ville nok også købe noget kraftigere:)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. marts 2005 - 01:23 #13
Jeg tror du kigger det forkerte sted under din jagt på hvad der sluger dine resourcer. At der ligger et program på 117 mb på harddisken er ligesom ligegyldigt, hvis altså ikke du skal bruge pladsen, da programmet under afvikling slet ikke fylder de 117 mb.
Det der er vigtigt, er hvor meget cpu og ram de forskellige processer bruger i drift, og det kan du se i joblisten.

Højreklik bundlinien og vælg jobliste. På fanebladet processer kan du se ram og cpu forbrug på de forskellige processer.
Når du klikker 2 gange der hvor der står cpu, får du sorteret processerne efter hvor meget cpu de bruger. På samme måde når du klikker hukommelse.

Prøv at kigge her og se om der er noget der ser helt tosset ud.
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. marts 2005 - 11:21 #14
et sted du kunne starte hvis du vil bruge mindre ram her her

http://www.beemerworld.com/tips/servicesxp.htm

der er rigtig mange services der kan disables og på siden foreslår de nogen af dem. jeg kan få min xp ned og bruge omkring 80Mb når der kører firewall og antivirus ved siden af men det er forskelligt fra bruger til bruger og du kan komme til at slå noget fra som et af dine programmer skal bruge så gør det i steps og reboot.. test og  disable lidt mere.

der er også mange der har 20 små programmer liggende i tray som de ikke benytter.. kunne være quicktime, windows messenger m.m .. slå dem fra ved at skrive msconfig i start/kør.